:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Broeder Leo die zijn ogen afschermt

Broeder Leo die zijn ogen afschermt

Omgeving van: Luca Signorelli (in circa 1487-1540)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Broeder Leo die zijn ogen afschermt
Materiaal en techniek Zwart en wit krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 232 mm
Breedte 170 mm
Makers Omgeving van: Luca Signorelli
Omgeving van: Bartolomeo della Gatta
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 286 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1487-1540
Inscripties 'LS' (l.o., pen in bruine inkt, monogram), '15' (verso, l.o., potlood) '150' (recto, potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Amsterdam (De Vries), 1929 (Signorelli); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (toegeschreven aan Luca Signorelli); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, onder nr. A 764 (niet Signorelli, kopie naar ouder model)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

In 1928 kocht Franz Koenigs een groep van zeven tekeningen die aan Signorelli of zijn school werden toegeschreven, gevolgd in 1929 door nog twee andere bladen.[1] Van deze in totaal negen tekeningen bevinden zich er nu twee in het Pushkin Museum in Moskou, in afwachting van restitutie aan Nederland (I 270 en I 275).[2]

Op alle negen bladen staat links of rechts onderin in pen en inkt het monogram LS geschreven, met uitzondering van I 287 waarvan de rechterhoek, inclusief opschrift, schuin is bijgesneden. In haar dissertatie en catalogus uit 1995 over Signorelli's tekeningen en kopieën hiervan nam Van Cleave in een 'inferieure groep kopieën naar Signorelli' 21 bladen op die alle in pen in inkt van deze verstrengelde initialen zijn voorzien.[3] Ook enkele eigenhandige tekeningen van Signorelli zijn op dezelfde manier gemerkt (zoals die in Londen[4] en Parijs[5]), maar de betekenis ervan blijft vooralsnog onduidelijk. De letters kunnen op verschillende momenten door verschillende handen zijn toegevoegd of door een vroege verzamelaar op een groep van zowel eigenhandige werken als werkplaatstekeningen zijn genoteerd.[6]

In haar catalogisering van deze groep nam Van Cleave per ongeluk slechts één van de Rotterdamse tekeningen (I 269) op, naast andere die zich in Berlijn[7] en verschillende privécollecties bevinden.[8] Alle negen tekeningen in Rotterdam behoren duidelijk tot een en dezelfde groep, die Van Cleave omschrijft als 'late werken door Signorelli en zijn school [...] Ze waren onmiskenbaar vertrouwd met een breed scala aan werken van Signorelli's hand en woonden misschien in Cortona'.[9] Hoewel zij oppert dat 'de kopiisten mogelijk halverwege de zestiende eeuw werkzaam waren, kort na het overlijden van Signorelli',[10] kunnen de tekeningen evengoed nog tijdens diens leven en onder diens supervisie door kunstenaars in zijn werkplaats zijn vervaardigd.

De negen Rotterdamse voorbeelden zijn van de hand van verschillende tekenaars, sommigen nog heel jong, en waarschijnlijk allemaal gemaakt naar geschilderde en getekende modellen die in kringen rond Signorelli of diens werkplaats circuleerden. Een aantal tekeningen is uitgevoerd in krijt, andere in pen, inkt en wassingen, een medium waar Signorelli zelf maar zelden in werkte. In sommige gevallen lijkt de tekening op de voorkant van het blad door een andere kunstenaar te zijn gemaakt dan die op de achterkant. Andere bladen zijn door meer dan één hand bewerkt, met een krijttekening die in pen in inkt door een andere kunstenaar is opgewerkt.

Deze tekening werd samen met I 287 aangekocht; beide bladen zijn aan elkaar gerelateerd en waarschijnlijk van dezelfde hand. Dit blad toont een zittende monnik, vrijwel zeker Franciscus' medebroeder Leo, die zijn ogen beschermt tegen het hemelse licht. De andere tekening moet de heilige Franciscus van Assisi verbeelden, herkenbaar aan zijn aureool, met uitgestrekte armen om de stigmata te ontvangen. Hoewel Luca Signorelli's schilderij in Lucignano van de stigmatisering (1510‑1512) beide monniken afbeeldt, lijken hun poses in dat werk niet erg op die van de twee figuren in deze tekeningen.[11] Volgens de huidige auteur zijn beide bladen gerelateerd aan de figuren die Bartolommeo della Gatta (1448‑1502) in De heilige Franciscus ontvangt de stigmata schilderde, een werk dat in 1486‑1487 voor het altaar van de Stigmata in de San Francesco in Castiglion Fiorentino werd vervaardigd.[12] Het schilderij wijkt enigszins van de tekeningen af doordat het onderste deel van beide lichamen anders is weergegeven en de figuur van broeder Leo een slag is gedraaid. Della Gatta werkte met Signorelli aan meerdere projecten en de kopieën kunnen jaren later in Signorelli's werkplaats door een kunstenaar die bekend was met Della Gatta’s voorbeeld zijn gemaakt. Zoals Reed heeft opgemerkt, zorgde Della Gatta’s weergave van broeder Leo als een actieve deelnemer in schilderijen over de stigmatisering voor een omslag die in veel latere werken over het onderwerp navolging vond.[13] Het blad vertoont sporen van zwart en rood krijt die afkomstig zijn van een tekening die ooit samen met dit blad moet zijn bewaard.

Noten

[1] Museum Boijmans Van Beuningen, inv. I 269, I 271, I 270, I 272, I 273, I 274, I 275, I 286 en I 287.

[2] Voor meer informatie over dit rechtsgeding, zie De Collectie Koenigs.

[3] Van Cleave 1995, dl. 1, nr. C1‑C20.

[4] British Museum, inv. 1895,0915.602.

[5] Musée du Louvre, inv. 1794. Zie ook inv. 1797.

[6] Van Cleave 1995, dl. 1, p. 3.

[7] Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, zie Van Cleave 1995, dl. 1, nr. C1‑C15.

[8] Vier van de tekeningen werden geveild in Londen (Sotheby's) 28.11.1977, lot 54, 57, 58 en 59; een vijfde is te vinden in Berenson 1938, nr. 2509 E‑10. Zie Van Cleave 1995, dl. 1, nr. C17‑C21.

[9] Van Cleave 1995, dl. 1, p. 209.

[10] Ibidem.

[11] Lucignano, Museo Comunale.

[12] Nu in de Pinacoteca Communale, Castiglion Fiorentino.

[13] Reed 1999, p. 25.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Luca Signorelli

Cortona circa 1445/1450 - Cortona 1523

Bekijk het volledige profiel