:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De Heilige Familie met Elisabeth en de kleine Johannes

De Heilige Familie met Elisabeth en de kleine Johannes

Semolei (Giovanni Battista Franco) (in circa 1535-1540)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De Heilige Familie met Elisabeth en de kleine Johannes
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 173 mm
Breedte 167 mm
Makers Tekenaar: Semolei (Giovanni Battista Franco)
Inventarisnummer I 268 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1535-1540
Watermerk none, no waterline-laidline pattern visible, not even when viewed with IRP (transmitted light); only the pattern of the mount (6P, laid paper)
Inscripties ‘Carafe’ (l.b., pen in bruine inkt); 'Battista Franco' (montuur, m.o., potlood); ‘Battista Franco/1498’ (verso montuur, m.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Count M. von Fries (L.2903), T. Lawrence (L.2445), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Graaf Moriz von Fries, Wenen (1777-1826, L.2903), tot c. 1820, aan W. Mellish, Londen; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584)**, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1997-1998; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 8)
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
De Collectie Twee - wissel VIII, Prenten & Tekeningen (2010)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Gibbons 1977, p. 84; Lauder 2004, vol. 2, p. 612, nr. 431 DA, vol. 4, ill. 254; Lauder 2009, p. 170
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

De in Venetië geboren kunstenaar Giovanni Battista Franco, ook bekend onder zijn bijnaam Il Semolei, werkte lange tijd in Rome, waar hij zich vooral op het kopiëren van werken van Michelangelo (1475-1564) en het tekenen van antiquiteiten toelegde.[1] Behalve een goed tekenaar was Franco ook een bekwaam schilder en prentkunstenaar, en maakte vaak etsen of gravures naar zijn eigen ontwerpen. In 1536 trad hij in dienst van hertog Cosimo I de’ Medici (1519-1574) in Florence. Terwijl hij zijn contacten in Rome bleef onderhouden, werkte hij in de tweede helft van de jaren 1540 voornamelijk in Urbino, waar hij voor hertog Guidobaldo II della Rovere (1514-1574) opdrachten voor de kathedraal maakte en ontwerpen voor majolica. Al tijdens zijn leven werd hij geroemd om zijn levendige en verfijnde tekenstijl.

Deze tekening is even subtiel als zelfverzekerd neergezet, met vloeiende lijnen in pen en lichtbruine inkt, Franco’s favoriete techniek. Felton Gibbons prees de delicate uitvoering en lichtheid van de voorstelling, met zacht in elkaar grijpende ronde lijnen die kenmerkend zijn voor Franco’s werk.[2] Diezelfde delicate stijl is zichtbaar in een tekening in Princeton uit 1552-1555 die, net als onze tekening, uit de collectie van graaf Moritz van Fries (1777-1826) afkomstig is.[3] Anne Varick Lauder plaatst de Rotterdamse tekening echter iets vroeger in Franco’s carrière, rond het einde van de jaren 1530, toen de kunstenaar nog in Florence werkte.[4]

De studie is volgens Lauder een van de tien tekeningen en twee gravures die Franco met voorstellingen van de Heilige Familie en de kleine Johannes de Doper maakte. De bladen bevinden zich onder andere in Parijs, Oxford en Wenen.[5] In onze studie zien we Maria met het Christuskind, achter haar Jozef en de heilige Elisabeth en linksvoor de kleine Johannes. Maria is bezig Christus teder in een doek te wikkelen, terwijl Johannes zijn handjes uitstrekt en de stof probeert vast te pakken. Het motief van de omhooggehouden doek is ook terug te vinden in Franco’s tekeningen in Parijs.[6] Op de voorgrond ligt een omgevallen kapiteel, zowel symbool voor de wedergeboorte van de klassieke oudheid, als de relatie tussen de oudheid en het christendom; met de geboorte van Christus kwam een einde aan het klassieke verleden en brak een nieuwe tijd aan.[7] De toevoeging van dit detail kwam misschien mede voort uit Franco’s grote belangstelling voor antiquiteiten tijdens zijn verblijf in Rome.

Noten

[1] Vasari 1568, vol. 3, p. 585. 

[2] Gibbons 1977, p. 84.

[3] Princeton Art Museum, inv. x1975-241.

[4] Lauder 2004, p. 612.

[5] Ibidem, nr. 15, pp. 169-170. Musée du Louvre, inv. 4022 en 4923; Ashmolean Museum, inv. WA1958.45 en WA1947.167; Albertina, inv. 203; Berlijn, Staatliche Museen, Kuperstichkabinett, inv. KdZ 15482; Parijs, Bibliothèque Nationale, inv. Dessins B. 3.a. réserve; New York, verkoop door Christie's, 22 januari 2003, lot II; New York, voormalige collectie van Robert Lehman, inv. G.19; Wenen, voor de gravures zie Illustrated Bartsch, 32, pp. 182 en 186.

[6] Musée du Louvre, inv. 4920 recto.

[7] Hui 2015, pp. 347-348.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Semolei (Giovanni Battista Franco)

Udine 1498/1515 - Venetië 1561

Bekijk het volledige profiel