:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie naar een Romeins beeld van Apollo

Studie naar een Romeins beeld van Apollo

Omgeving van: Marcantonio Raimondi (in circa 1500-1550)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie naar een Romeins beeld van Apollo
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 259 mm
Breedte 179 mm
Makers Omgeving van: Marcantonio Raimondi
Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 249 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500-1550
Watermerk geen (vH, 6P, fijn papier)
Inscripties '40' (verso, r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J.C. von Klinkosch (L.577)
Herkomst Josef Carl Ritter von Klinkosch (1822-1888, L.577), Wenen; zijn veiling, Wenen (Wawra) 15.04.1889, (?) lot 781 (Giulio Romano); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Italiaans, begin 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Rome > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

'Apollo met chlamys', marmer, Romeins, 2de eeuw, George Walter Vincent Smith Art Museum, Springfield (Mass.). Foto Dan Diffendale

Deze pen- en inktstudie is getekend naar een Romeins beeld uit de tweede eeuw. De marmeren sculptuur zelf, hier voor het eerst verbonden aan deze tekening, is in een Amerikaanse privécollectie terechtgekomen (afb.).[1] Het beeld, waarvan het hoofd en de twee armen missen, stelt de god Apollo voor. Zijn chlamys, een schoudermantel voor reizigers, is met een kledingspeld bij zijn rechterschouder vastgezet. In de tekening zijn de benen maar gedeeltelijk weergegeven. De aanzet van de boomstam, door de beeldhouwer toegevoegd om de figuur te ondersteunen, is in de tekening met een enkele lijn aangegeven. Alleen de plooien van de chlamys wijken in de getekende studie iets van het origineel af.

In Europa begon de herontdekking van de klassieke cultuur, en daarmee de belangstelling voor de overblijfselen van de Grieks-Romeinse beschaving, rond het begin van de vijftiende eeuw. De Italiaanse historicus Flavio Biondo (1392-1463) schreef in 1444-1448 de eerste systematische gids over de ruïnes en topografie van het klassieke Rome.[2] Het was de tijd waarin grote opgravingsprojecten in en rond de stad werden gestart. Paus Julius II (1443-1513) installeerde de mooiste stukken op de binnenplaats van het Vaticaan, waaronder de in perfecte staat verkerende Apollo van Belvedère (opgegraven in 1489) en de nu wereldberoemde Laocoön-groep (opgegraven in 1506).[3] Kunstenaars zagen in deze sculpturen een harmonie, symmetrie en fysieke perfectie die zij in hun eigen werk ook trachtten na te streven. De klassieke beelden, en fragmenten ervan, werden daarom gretig gekopieerd, vaak naar het origineel, maar soms ook naar tekeningen of prenten van andere meesters.

In stijl en onderwerp lijkt onze tekening op het werk van de kunstenaar Marcantonio Raimondi (1480-voor 1534). Zijn getekende kopieën naar antieke sculpturen, waaronder het dubbelzijde blad in Florence en de studie in New York, weerspiegelen de antiquarische smaak die in Rome aan het begin van de vijftiende eeuw zo in zwang was. De kopieën laten ook zien dat kunstenaars de beelden en fragmenten nauwgezet bestudeerden.[4] De heldere contourlijnen en het bijna grafische raster dat Marcantonio door middel van arceringen creëerde, lijkt in onze studie te zijn nagebootst, maar minder nauwkeurig uitgevoerd. Dit is ook te zien in de snelle diagonale arceringen rondom de figuur, die de rest van de mantel moeten weergegeven.

Op de achterzijde van het blad zijn vier putti getekend: twee verpozen in een berglandschap, de derde zweeft met een cornucopia (hoorn des overvloeds) in de lucht en de vierde zit op de grond met een voorwerp (of arm?) op schoot. Naast de cornucopia zijn de contouren van nog twee zittende figuren (goden?) geschetst. De lijnvoering van deze studie is ook nauw verwant aan het werk van Marcantonio, maar in vergelijking met de slapende putto in New York minder trefzeker.[5]

Noten

[1] Springfield (Mass.), George Walter Vincent Smith Art Museum, inv. 51.2002.1; zie ook Hunter/Finn 1994.

[2] Flavio Biondo, ‘De Roma instaurata’, 3 dln., 1444-1448; New Haven, Yale University Library, inv. Beinecke MS 779.  

[3] Musei Vaticani, inv. MV.1015.0.0. en MV.1059.0.0.

[4] Gallerie degli Uffizi, inv. 14885 F recto en verso; Metropolitan Museum of Art, inv. 2003.110; zie ook Faietti/Oberhuber 1988, pp. 205-207, 310-311. Voor Marcantonio Raimondi’s studies naar de antieken, zie Richter 2021.

[5] Morgan Library & Museum, inv. 1992.149.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcantonio Raimondi

Argini 1480 - Bologna voor 1534

Bekijk het volledige profiel