:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De rust op de vlucht naar Egypte

De rust op de vlucht naar Egypte

Camillo Procaccini (in circa 1585-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De rust op de vlucht naar Egypte
Materiaal en techniek Rood krijt, wit gehoogd, op (verkleurd) blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 234 mm
Breedte 212 mm
Makers Tekenaar: Camillo Procaccini
Vroegere toeschrijving: Correggio (Antonio Allegri)
Inventarisnummer I 266 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1585-1600
Signatuur valse signatuur
Watermerk geen / none (vV, 6P)
Inscripties 'Correggio' (verso, l.b., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Galleria Simonetti (L.2288bis ), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Attilio Simonetti (1843-1925), Galleria Simonetti, Rome (L.2288bis); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 van de erfgenaam van Simonetti via kunsthandelaar Nicolaas Beets (Correggio); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Washington/Parma 1984, nr. 115; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1); Rotterdam 2017 (?)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Guercino en de Bolognese School (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Ward Neilson 1979, p. 164, onder nr. 69, fig. 104 (c. 1599-1602)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze tekening van de rustende Heilige Familie werd in 1928 op basis van de annotatie op de keerzijde als een Correggio (ca. 1489-1534) geïnventariseerd, maar later in 1962 door Philip Pouncey aan Camillo Procaccini toegeschreven.[1] Volgens Ward Neilson (1979) is het blad stilistisch sterk verwant aan een pentekening van Procaccini met hetzelfde onderwerp in Parijs en de daarop gebaseerde prent, beide dateerbaar tussen 1587 en 1593.[2] Neilson ziet sterke overeenkomsten in de houding en de vorm van het Christuskind, in de hoofden van Maria en Jozef, en in de draperieën. Procaccini vervaardigde tussen 1580 en 1600 een serie prenten met de rust op de vlucht naar Egypte als onderwerp, maar met die prenten vertoont de tekening in Rotterdam geen directe relatie.[3]

Stilistisch sluit het Rotterdamse blad niet alleen aan bij de Parijse tekening maar ook aan bij andere tekeningen van Procaccini. De voorstelling is met grote vaardigheid in rood krijt uitgevoerd, met opvallende diagonale arceringen en krachtig aangezette schaduwpartijen.

Te oordelen naar de keerzijde is het blad een fragment van een oorspronkelijk beduidend groter blad. De verso toont een roodkrijttekening van een hoofd waarvan rechtsonder slechts delen van de kin en de hals zichtbaar zijn.

Noten

[1] Aantekening tijdens zijn bezoek aan het museum op 18.05.1962, meegedeeld door Françoise Devaux, november 2019, tevens geannoteerd op het passe-partout en de inventariskaart. Op het passe-partout staat ook een toeschrijving aan Barocci van ‘O.B.” (mogelijk Otto Benesh).

[2] Musée du Louvre, inv. RF 602 recto; Bartsch XVIII,1 & 2. De linkerhelft van de voorstelling in de prent toont opvallende overeenkomst met een aan Procaccini toegeschreven schilderij op koper, nu in Oxford, Ashmolean Museum, inv. WA 1956.13.

[3] Rancate 2007, pp. 82-83, 198-204.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Camillo Procaccini

Parma 1561 - Milaan 1629

Bekijk het volledige profiel