:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een mannenhoofd (recto), studies van architectuur en paardenbenen (verso)

Studie van een mannenhoofd (recto), studies van architectuur en paardenbenen (verso)

School van: Michelangelo Buonarroti (in circa 1500-1540)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een mannenhoofd (recto), studies van architectuur en paardenbenen (verso)
Materiaal en techniek Zwart krijt (recto), zwart krijt, pen in bruine inkt (verso)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 95 mm
Breedte 96 mm
Makers School van: Michelangelo Buonarroti
Vroegere toeschrijving: Luca Signorelli
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 263 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500-1540
Watermerk geen / none (vH, 3P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Comte de Carrière (L.474 fragment), H. de Triqueti (L.1304), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst Charles-Paul-Jean-Baptiste de Bourgevin Vialart, Comte de Saint-Morys (1743-95, L.474), Londen (1790-1795); zijn zoon Charles-Étienne de Bourgevin Vialart, Comte de Carrière (1772-1817); zijn veiling, Londen (Phillips) 10-14.06.1797, dag #, lot #; (?) Thomas Banks (1735-1805, L.2423), Londen; (?) zijn dochter Lavinia Forster (1775-1858), Londen; Henri baron de Triqueti (1802-1874, L.1304), Parijs; - ; Veiling Madame X., Parijs (Drouot) 23.05.1928, lot 131, pl. 27 (toegeschreven aan Luca Signorelli, FF 3000); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (school van Michelangelo); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Berenson 1938, nr. 2509D.13 (Signorelli); Van Cleave 1995, vol. 1, no. D18 (niet Signorelli), pp. 219-220
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Dit dubbelzijdig betekende blad heeft op de recto een mannenhoofd in zwart krijt en op de verso pen- en inktstudies van architectonische elementen en de gedeeltelijke contouren van de benen van een paard. De tekening van het mannenhoofd werd door Koenigs aangekocht als school van Michelangelo. Niet veel later kwam Berenson terug op een eerdere toeschrijving[1] en meende dat de tekening een eigenhandig werk van Signorelli (ca. 1445/1450-1523) was. Hij had er echter alleen een reproductie van gezien. Later wees Van Cleave in haar proefschrift (1995) iedere relatie met Signorelli af.[2]

De combinatie van een kopstudie in zwart krijt met architectonische elementen wijst zeker in de richting van kringen rond Michelangelo (zie bijvoorbeeld de eigenhandige bladen in Oxford met zowel figuren als architectuur).[3] Terwijl de studie van het hoofd vakbekwaam is uitgevoerd, getuigen de paardenbenen op de verso van een simplistische, kinderlijke benadering. Er is niet alleen door verschillende handen op het blad gewerkt, ook is het duidelijk bijgesneden, vermoedelijk om de meer deskundig uitgevoerde kopstudie te bewaren. Het meest raadselachtig is de juiste positie waarin de tekening moet worden bekeken, een kwestie waarover door verschillende wetenschappers is gedebatteerd. Omdat er in de linkerbovenhoek van de recto verzamelaarsstempels zijn aangebracht, zullen meerdere voormalige eigenaren van mening zijn geweest dat dit de juiste oriëntatie was:[4] met het hoofd ondersteboven en de blik omhoog gericht is het mogelijk een studie voor een figuur die het hoofd in pijn of wanhoop naar achteren gooit. Ook Paul Joannides geloofde dat dit de juiste positie van het hoofd moest zijn.[5] Albert Elen daarentegen merkte op dat de arceringen in die houding van linksboven naar rechtsonder lopen en de kunstenaar in dat geval linkshandig moet zijn geweest. Wanneer de tekening 90 graden wordt gedraaid, lopen de arceringen de andere kant op, wat duidt op een wat meer gangbare, rechtshandige kunstenaar. In deze positie laat het hoofd zich bovendien veel duidelijker lezen en valt het licht van links over het gezicht. Zolang er geen aanverwant schilderij kan worden aangewezen blijft het echter moeilijk om met zekerheid de juiste oriëntatie van het blad vast te stellen.

Noten

[1] Berenson 1938, nr. 2509D.13.

[2] Van Cleave 1995, dl. 1, nr. D18.

[3] Ashmolean Museum, inv. WA1846.43.

[4] Zie verschillende tekeningen in het British Museum die ook uit de collectie van Henri, baron de Triqueti afkomstig zijn en waarop zijn verzamelaarsstempel uitsluitend in horizontale positie werd aangebracht. Zie inv. 2003,0629.17 of 1974,0406.36.

[5] Correspondentie met Museum Boijmans Van Beuningen, 2007.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Michelangelo Buonarroti

Caprese 1475 - Rome 1564

Michelangelo is ongetwijfeld een van de meest bekende en meest succesvolle kunstenaars van de Italiaanse renaissance. Hij is niet alleen schilder, maar ook...

Bekijk het volledige profiel