:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De bouw van Rome en twee bazuinblazers

De bouw van Rome en twee bazuinblazers

Anoniem (in circa 1450-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De bouw van Rome en twee bazuinblazers
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 174 mm
Breedte 140 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Domenico Ghirlandaio
Inventarisnummer I 241 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1500
Watermerk geen, vV, 6P
Inscripties 'Domenico Ghirlandajo. / 1445-1494' (m.o., potlood), ‘Pinturichio’ (verso, m.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a tweemaal op verwijderde papieraanvulling)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928; (Noord-Italiaans, c. 1470) D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Het verhaal van de stichting van Rome begint bij de tweeling Romulus en Remus, zonen van Rhea en de oorlogsgod Mars. Rhea’s oom Amulius, die bang was om zijn macht kwijt te raken, gaf opdracht om beide baby’s in de rivier de Tiber te verdrinken. Ze werden echter gered door de riviergod en overleefden dankzij de zorg van een wolvin, totdat de herder Faustulus hen vond. Later stichtten ze samen een stad, maar na een ruzie over de vraag wie van beiden over de nieuwe plek zou gaan heersen, vermoordde Romulus zijn broer Remus. Zo werd Romulus de naamgever en eerste heerser van Rome.[1] Deze legende werd waarschijnlijk voor het eerst aan het eind van de derde eeuw vóór Christus opgetekend, maar de bekendste bron voor het verhaal is Titus Livius’ Ab urbe condita (27-9 v. Chr.).[2] Dankzij Niccolò Machiavelli’s Discorsi sopra la prima deca di Tito Livio (1531) kreeg deze tekst in de zestiende eeuw nog meer bekendheid.

Onze tekening, opgezet in zwart krijt en daarna uitgewerkt met pen in bruine inkt, toont drie episodes uit dit verhaal. Op de achterzijde van het blad is te zien hoe de ingebakerde tweeling door een man naar de Tiber wordt gebracht. Aan de overzijde van het water voedt de wolvin de twee jongens met haar melk. Helaas is de kop van het dier verdwenen omdat het blad aan de rechterzijde is bijgesneden. Bovenaan is een liggende figuur getekend (de riviergod?) die later met zwart krijt is doorgekrast. Op de recto zijn werkende mannen uitgebeeld die, onder het toeziend oog van twee figuren links, de stadsmuren van Rome aan het bouwen zijn. De onderste helft van het blad wordt ingenomen door twee jongens, één naakt en één gekleed, blazend op een bazuin.

Het beroemde bronzen beeld van de wolvin, sinds 1471 in het Palazzo dei Conservatori op de Campidoglio in Rome, is het symbool van die stad geworden.[3] De rest van de ontstaansmythe is niet vaak verbeeld. Uitzonderingen zijn de fresco’s (ca. 1407) in Palazzo Trinci in Foligno, gemaakt door een onbekende schilder, en de frescocyclus (1595-1640), geschilderd door onder anderen Cavaliere d’Arpino (1568-1640) in de Sala degli Orazi e Curiazi van het Palazzo dei Conservatori.[4] Ook is er in de zestiende eeuw een aantal prentseries verschenen waarin het verhaal wordt verbeeld.[5] Onze tekening lijkt van eerdere datum dan de prentseries, en de opschriften in potlood maken duidelijk dat het blad ooit is toegeschreven aan Domenico Ghirlandaio (1449-1494) en Pinturicchio (ca. 1454-1513).[6] De tekenstijl komt echter niet precies overeen met die van deze meesters; de pennenstreken zijn korter en losser, en de anatomie en verhoudingen van de figuren minder nauwkeurig. Een datering rond het einde van de vijftiende eeuw, zoals ook al voorgesteld door Lütjens, lijkt wel correct.[7] Het is mogelijk dat de tekening een illustratie is van Livius’ tekst, die aan het einde van de vijftiende eeuw in druk was verschenen en daardoor voor een groter publiek toegankelijk was geworden.[8]

Noten

[1] Voor het verhaal en een wetenschappelijke analyse van de mythe, zie Wiseman 1995.

[2] Livius, Ab urbe condita, boek I, 4, regels 5-7. Andere bronnen zijn Dionysius van Halicarnassus’ Antiquitates Romanae (7 v. Chr.) en Plutarchus’ leven van Romulus in zijn Vitae Parallelae (begin tweede eeuw).

[3] Museo Capitolini, inv. MC 1181. Mogelijk is het een Etruskisch werk uit de vijfde eeuw vóór Christus, maar het kan ook tussen 1021 en 1153 zijn gegoten. De sculpturen van de twee jongetjes werden pas in de late vijftiende eeuw toegevoegd.

[4] Dunlop 2009, pp. 188-193; Bolzoni 2013, pp. 108-112.

[5] Zie onder andere New York, Metropolitan Museum of Art, inv. 41.72(2.126); San Francisco, Fine Arts Museum, Achenbach Foundation for Graphic Arts, inv. 1963.30.37379; Londen, British Museum, inv. 1862,0712.466.

[6] Het is onbekend wie deze inscripties heeft toegevoegd.

[7] Lütjens ca. 1928-1935, z.p., nr. I 241.

[8] Titus Livius, Ab urbe condita, Venetië 1493.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker