:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Maria met Christuskind en een andere figuur

Maria met Christuskind en een andere figuur

Michelangelo Buonarroti (in circa 1516-1517)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Maria met Christuskind en een andere figuur
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 98 mm
Hoogte 128 mm
Makers Tekenaar: Michelangelo Buonarroti
Inventarisnummer I 198 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1516-1517
Watermerk geen / none (vH, 3P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken T. Lawrence (L.2445), J.P. Heseltine (L.1507 op verwijderde doublure), W. Russell (L.2648op verwijderde doublure), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584)**, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834; William Russell (1800-1884, L.2648)*, Londen; John Postle Heseltine (1843-1929, L.1507), Londen, cat. 1913, nr. 6; (?) Kunsthandel P. & D. Colnaghi & Obach, Londen (1912); ?Henry Oppenheimer (1859-1932, L.1351 deest), Londen (Berenson 1938, onwaar); G. Bellingham Smith (1865-1945), Londen; zijn veiling, Amsterdam (Mensing) 05-06.07.1927, lot 154 (Andrea del Sarto, FL 160 aan Cassirer); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Parmegianino); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1997-1998; Wenen 2010, nr. 53; Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016; London 2017, nr. 21
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Externe tentoonstellingen Michelangelo. The Drawings of a Genius (2010)
Michelangelo | Sebastiano: A Meeting of Minds (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Berenson 1903, vol. 2, nr. 2489 (Sebastiano del Piombo); D'Achiardi 1908, p. 323 (Sebastiano del Piombo); Heseltine 1913, nr. 6; Thode 1913, p. 164; Berenson 1938, nr. 2489, fig. 763 (Sebastiano del Piombo); Fischel 1939-40, p. 31, pl 28 (Sebastiano del Piombo); De Tolnay 1966, p. 11 (Michelangelo); De Tolnay 1967, ill. p. 365 (Michelangelo); Hartt 1971, nr. #; De Tolnay 1975-80, p. 78 (#check); Hirst 1980, pp. 82-83, nrs 40, 42, pl 116; Joannides 2003, p 116, onder nr 17 (met verk. inv.no)(Michelangelo); Rome en Berlijn 2008, p. 43, n. 7 (Michelangelo); Dunkerton 2009, p. 178, fig. 64; Vienna 2010, nr. 53 (Michelangelo); London 2017, nr. 21, ill. (Michelangelo)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rhoda Eitel-Porter

Sebastiano del Piombo, 'Madonna en kind met de heilige Jozef, Johannes de Doper en een donor', 1517, olieverf op hout, 97,8 x 106,7 cm, National Gallery, Londen. Foto National Gallery

Deze tekening werd aanvankelijk in 1908 door D’Achiardi gepubliceerd als een eigenhandige studie door Sebastiano del Piombo (1485-1547) voor diens schilderij Maria met Christuskind en de heiligen Jozef en Johannes de Doper en een donor, nu in de National Gallery in Londen (afb.). Charles de Tolnay was de eerste die er in zijn publicatie uit 1966 de hand van Michelangelo in herkende, al vermeldt een aantekening op het oude onderblad van de tekening dat hem dit al in 1962 mondeling door John Gere was meegedeeld. De tekening is sindsdien als een werk van Michelangelo gepubliceerd en wereldberoemd geworden.

Sebastiano was een goede vriend en protegé van Michelangelo. Naar verluidt ontving hij van de oude meester zowel voorbereidende tekeningen als kartons (op ware grootte getekende studies als voorbeeld voor het uiteindelijke werk) om naar te kunnen schilderen. Zo verstrekte Michelangelo hem onder meer de ontwerptekeningen voor een kapel in de San Pietro in Montorio te Rome, waarvoor hij in 1516 van de Florentijnse bankier Pierfrancesco Borgherini (geboren 1480) opdracht had gekregen. Wellicht houden de Rotterdamse tekening en het schilderij in Londen verband met een andere opdracht van Borgherini. In een brief van 1 maart 1517 vroeg Leonardo Sellaio, een partner van Borgherini en een vriend van Michelangelo, aan deze laatste om aan Sebastiano een karton te geven van een Maria met Christuskind en heilige Johannes de Doper, bestemd voor een schilderij voor Borgherini, dit ter vervanging van een doek door Andrea del Sarto (1486-1531) waar Borgherini niet tevreden over was.[1] Een recente opname met een infraroodcamera van Sebastiano’s schilderij wijst uit dat het werk uit 1517 dateert en gesigneerd is met de letter ‘S’ op de stoel van Maria, onder Jezus’ voet, en dit dus zeer waarschijnlijk het bewuste schilderij is.[2] De man in een portret in San Diego[3] vertoont enige gelijkenis met de knielende donor in het schilderij en verbeeldt dus wellicht ook Borgherini.

Het is niet bekend of Sebastiano inderdaad een voltooid karton van Michelangelo ontving. Maar in deze levendige schets komt de houding van de zittende Maria wel sterk overeen met die in het schilderij: haar benen naar rechts gedraaid en het gebogen hoofd naar de andere kant gewend, ogenschijnlijk naar een andere figuur, vermoedelijk de donor. Dit geldt ook voor het beweeglijke Christuskind dat bijna van haar schoot springt. Beide scènes spelen zich af in een interieur met een zwaar gordijn. Hoewel het schilderij ook de heiligen Johannes de Doper en Jozef afbeeldt, blijkt uit een infraroodopname dat het paneel een stukje naar rechts is uitgebreid en dat het formaat oorspronkelijk dus dichter in de buurt kwam van dat van de Rotterdamse tekening.[4] De tekening toont Maria met haar rechterhand hoog boven het hoofd van de donor geheven, bijna alsof ze hem een lauwerkrans opzet. Dit gebaar is mogelijk geïnspireerd op Rafaëls Heilige Familie van Loreto (omstreeks 1513), waarvan de vroegste versie zich in Chantilly bevindt,[5] en waarin Maria een dunne sluier ophoudt.

Michael Hirst deed een opmerkelijke observatie die mogelijk naar de latere geschiedenis van de tekening, of een afgeleide ervan, verwijst, namelijk dat het basisontwerp en zeker de houding van het Christuskind terug te zien zijn in de Heilige Familie die Del Sarto omstreeks 1528 voor Giovanni Borgherini, Pierfrancesco’s broer, schilderde, een werk dat zich nu in New York bevindt.[6]

Noten

[1] [Pier Francesco gaf genoemde Andrea [del Sarto] opdracht een schilderij te maken, maar hij is er niet tevreden over. Hij is wanhopig.] Nu zegt Sebastiano dat als hij een karton van jou had, dit enkel nog uitgevoerd hoefde te worden. Dus als je hiermee instemt en je dit kunt of wilt maken, sturen we je de afmetingen en iemand om het op te halen. (Pier Francesco fece fare un quadro a quello Andrea e nonnè a modo suo. Sta disperato.) Ora Bastiano dice, avendo unno vostro chartone a punto gli basterebbe l’animo di eseguire asai. Si che, parendovi, potendo o volendo, vi si manderebe le misure e uno a posta per esso. Barocchi/Ristori 1965, dl. I, p. 258. Dit verband werd voor het eerst opgemerkt door Berenson 1938.

[2] Dunkerton 2009.

[3] San Diego Museum of Art, inv. 1950.107.

[4] Dunkerton 2009, p. 181.

[5] Musée Condé, inv. PE40.

[6] Metropolitan Museum of Art, inv 22.75. Zie Hirst 1981, p. 83, n. 42.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Michelangelo Buonarroti

Caprese 1475 - Rome 1564

Michelangelo is ongetwijfeld een van de meest bekende en meest succesvolle kunstenaars van de Italiaanse renaissance. Hij is niet alleen schilder, maar ook...

Bekijk het volledige profiel