:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Halffiguur naar links van een musicerende man

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Halffiguur naar links van een musicerende man
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 98 mm
Breedte 113 mm
Makers Tekenaar: Parmigianino (Girolamo Francesco Maria Mazzola)
Inventarisnummer I 131 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520-1524
Watermerk
Inscripties 'Parmeggiano' (verso, l.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Barnard (L.1420 op verwijderde montuur)
Herkomst Nicholas Lanier (1588-1666, L.2885, L.2886 desunt, asterisk in pen in bruine inkt), Londen; - ; John Barnard (1709-1784, L.1420, 'J.B. No: 208')*, Londen; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Guercino, verbeterd in Parmigianino); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1997-1998
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Popham 1971, nr. 567, pl. 266; Ghidiglia Quintavalle 1980, p. 17; Gnann 2007, nr. 627
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze figuurstudie vormt mogelijk de bovenhelft van een later bijgesneden tekening van een staande of zittende persoon die onderdeel was van een grotere compositie. Het werk wordt gekenmerkt door een krachtige, energieke tekenstijl waarin korte gebogen lijnen gecombineerd zijn met langere, vloeiende contouren, vlotte arceringen en wassingen ter aanduiding van volumes. Van eenzelfde dynamiek getuigt ook de houding van de figuur. Deze is vanuit een enigszins verhoogd gezichtspunt uitgebeeld, met naar de beschouwer toegedraaide schouders, de linkerarm uitgestrekt naar linksonder en de rechterbovenarm naar rechtsboven opgeheven. De diagonale beweging die daarmee is gecreëerd, wordt nog versterkt door de geconcentreerde blik die de in profiel naar links gerichte figuur op het muziekschrift in zijn linkerhand werpt. Ook zijn haardos met in korte streken neergezette, wapperende haren draagt aan de dynamiek van de voorstelling bij.

De tekening staat niet in verband met een schilderij (of fresco) dat we van Parmigianino kennen. Het is dan ook onduidelijk wie hier is voorgesteld. De banderol suggereert een musicerende figuur, en het ontbreken van een muziekinstrument wijst in de richting van een zanger.

Popham (1971) rekende de studie op stilistische gronden tot de tekeningen uit Parmigianino’s Romeinse periode (1524-1527), verwijzend naar een voorstudie voor Het visioen van Hiëronymus (ca. 1526) in het Louvre.[1] Vaccaro daarentegen schaarde de tekening tot diens Parmezaanse periode, wat strookt met stilistische overeenkomsten met twee tekeningen in Parijs en Wenen.[2]

Parmigianino vertrok in 1524 vanuit Parma naar Rome om daar zijn geluk te beproeven. De belangrijkste kunstenaar in Parma in die periode was Correggio (Antonio Allegri, ca. 1489-1534), wiens invloed duidelijk in Parmigianino’s vroege werk te zien was. Vermoedelijk was onderlinge concurrentie de oorzaak van Parmigianino’s vertrek naar Rome, waar hij tot aan de Val van Rome in 1527 verbleef. Hij werd er beïnvloed door de monumentale werken van Rafaël (1483-1520) en Michelangelo (1475-1564).[3]

In tegenstelling tot veel van zijn Emiliaanse collega’s liet Parmigianino een indrukwekkend tekenkunstig oeuvre na.[4] Anders dan Correggio, die pas in een laat stadium van het ontwerpproces de onderdelen van zijn composities uittekende, werkte Parmigianino zijn inventies vanaf de eerste idee in tekeningen uit; volgens zijn biograaf Vasari werd hij geboren met de tekenpen in zijn hand.

Noten

[1] Parijs, Musée du Louvre, inv. 6447. Het schilderij, bestemd voor de Cappella Bufalini in de San Salvatore in Lauro, Rome, is nu in Londen, National Gallery, inv. NG 33.

[2] Mededeling van Mary Vaccaro in een e-mail van 28 februari 2017. Musée du Louvre, inv. 6472, een voorstudie voor het 1524 gedateerde portret van Gian Galeazzo Sanvitale (Napels, Museo di Capodimonte); Albertina, inv. 2682r, uit de laatste jaren van Parmigianino in Parma.

[3] Boedapest 2009b, pp. 11-14.

[4] Gnann (2007) telde niet minder dan 1012 eigenhandige bladen van Parmigianino.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Parmigianino (Girolamo Francesco Maria Mazzola)

Parma 1503 - Casal Maggiore 1540

Bekijk het volledige profiel