:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Herm

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Herm
Materiaal en techniek Pen in zwarte inkt, gewassen in grijs, wit gehoogd, op oker gegrondeerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 214 mm
Breedte 108 mm
Makers Omgeving van: Paolo Farinati
Vroegere toeschrijving: Polidoro da Caravaggio (Polidoro Caldara)
Inventarisnummer I 124 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1600
Watermerk onbekend door onvoldoende doorzicht (vH, ?P)
Inscripties 'Polidoro' (l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Polidoro da Caravaggio); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Rome > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze tekening toont vermoedelijk een ‘Hercules herm’, een zuil met daarop een halffiguur met de torso en het hoofd van een antiek Herculesbeeld. Dit type hermen was zeer populair in de klassieke oudheid en er zijn er verschillende bewaard gebleven.[1]

Het breukvlak bij de rechterarm laat zien dat de arm van het klassieke voorbeeld misschien hol was en derhalve van brons. Vergelijkbare klassieke hermen, ook met een afgebroken rechterarm, zijn vaker afgebeeld als studies naar of als documentatie van klassieke sculpturen, zoals in een 1536 gedateerde prent van Agostino Veneziano (ca. 1490-1540).[2] Daarin is ook de naar beneden taps toelopende sokkel weergegeven die in onze tekening slechts vaag is aangeduid. Door het ontbreken van de leeuwenhuid om zijn schouders en de niet als zodanig herkenbare leeuwenkop op zijn hoofd is er echter enige twijfel om de figuur in de Rotterdamse tekening als Hercules te omschrijven.[3] Zo het inderdaad om Hercules gaat, dan is het hoofd in dit geval van het Hercules Farnese/Lysippos type: bebaard, fronsend en naar de rechterschouder toe gedraaid.

Op grond van het opschrift werd de tekening ooit beschouwd als werk van Polidoro da Caravaggio (ca. 1499-1543). Volgens Pouncey (1962) sluit de studie qua tekenstijl echter beter aan bij het werk van Paolo Farinati (ca. 1524-1606).[4] De opmerkelijk korte kruisarceringen in de torso van de ‘herm’-figuur komen ook voor in een tekening van Farinati in Kopenhagen. De combinatie met eveneens gearceerde witte hoogsels is vergelijkbaar met tekeningen in Chicago en Parijs.[5] Voor een toeschrijving van de Rotterdamse tekening aan Farinati zijn deze overeenkomsten echter onvoldoende, maar de stijlkenmerken duiden zeker op een tijdgenoot van Farinati, tevens uit de Veronese school.

Noten

[1] Mattusch 1995, pp. 53-59.

[2] Londen, British Museum, inv. H,2.32.

[3] Bartsch XIV.228.301.

[4] Genoteerd tijdens een bezoek aan het museum op 18.05.1962.

[5] Statens Museum for Kunst, inv. GB 8397; Art Institute of Chicago, inv. 1922.2899; Musée du Louvre, inv. 4844.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paolo Farinati

Verona 1524 - Verona 1606

Bekijk het volledige profiel