:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Staande apostel

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Staande apostel
Materiaal en techniek Penseel in blauwe inkt, blauw gewassen, wit gehoogd, op blauw geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 277 mm
Breedte 146 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Girolamo Muziano
Vroegere toeschrijving: Giovanni Girolamo Savoldo
Inventarisnummer I 121 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1560-1570
Watermerk nog verwerken, viewed with IRP (transmittent light)
Inscripties 'Bresciano.' (l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milaan (-1641), tekeningenalbum van c. 1630-40, Elenco nr. 28 (Muziano); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Girolamo da Brescia); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze tekening bezit de oude annotatie ’Bresciano’. Aanvankelijk werd gedacht dat die aanduiding verwees naar Giovanni Girolamo Savoldo (1480/1485-1548), maar Creighton Gilbert herkende de notitie als een verwijzing naar Girolamo Muziano (ca. 1532-1592).[1] In Rome, waar Muziano voornamelijk werkzaam was, had hij, zoals gebruikelijk in een stad vol kunstenaarsmigranten, een bijnaam die naar zijn geboorteplaats verwees: ‘il Bresciano’ (de man uit Brescia). Maar vergelijken we diens werk met deze tekening, dan kan op stilistische gronden geen sprake zijn van een toeschrijving aan hem.

De tekening toont een staande figuur met een opengeslagen boek in zijn hand, en past binnen de beeldtraditie van staande apostelen. Door een gebrek aan attributen is alleen niet duidelijk welke apostel is weergegeven. De tekening heeft veel weg van een draperiestudie waarbij minder aandacht is besteed aan het hoofd dat ook te klein is in verhouding tot het lichaam. Gelet op de zwaar aangezette schaduwpartijen in combinatie met witte hoogsels op een gekleurde ondergrond moet de anonieme tekenaar kennis hebben gehad van de chiaroscuro houtsneden van de Sienese kunstenaar Domenico Beccafumi (1486-1551). In die houtsneden zijn profeten en apostelen bovendien in vergelijkbare poses uitgebeeld.

Noten

[1] Correspondentie met Museum Boymans, 22.01.1952.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker