:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De vondst van Mozes

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De vondst van Mozes
Materiaal en techniek Zwart, rood en wit krijt, grafiet, bruin gewassen, pen in bruine inkt, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 203 mm
Breedte 202 mm
Makers Tekenaar: Giambattista Zelotti
Inventarisnummer I 90 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1575
Watermerk geen
Inscripties '18 22 / 10 [...]' (berekening, r.o., zwart krijt), '8' (verso, l.o., potlood), 'Ze[...]' (verso, pen in bruine inkt), diverse calculaties (verso, pen in bruine inkt), '26.' (verso, r.o., potlood = nr. in Elenco coll. d'Adda)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milan (-1641), tekeningenalbum van c. 1630-40, Elenco nr. 26 (Veronese school); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Palma Giovane); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Venetië/Florence 1985, nr. 26
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Aikema/Meijer 1985, nr. 26, ill (Zelotti); Brugnolo Meloncelli 1992, nr. DA 46, p. 148, figs 302 & 303 (Zelotti)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Deze tekening maakte deel uit van een door Francesco II D’Adda gecompileerd album met Venetiaanse tekeningen dat in 1926 werd aangekocht door Franz Koenigs.[1] In de D’Adda inventaris was de tekening toegeschreven aan de school van Paolo Veronese (1528-1588), maar kort nadat het werk in handen kwam van Koenigs, werd dit veranderd in Palma Giovane (ca. 1550-1628). Aikema/Meijer waren de eersten die het blad aan Zelotti toeschreven[2] en werden daarin gesteund door Brugnolo Meloncelli.[3] Toch zijn er maar heel weinig tekeningen van Zelotti bewaard gebleven waarmee het blad stilistisch vergeleken kan worden. Bekend is wel dat Zelotti samen met Veronese aan fresco’s in Venetië en Castelfranco werkte. De tekening werd aanvankelijk geïdentificeerd als de vondst van Mozes uit de D’Adda inventaris, en hoewel er geen baby Mozes in de voorstelling voorkomt, doen de twee vrouwen die aan de rechterkant van het blad de hoofden naar elkaar toe buigen wel sterk aan figuren in Veronese’s interpretaties van dit onderwerp denken. Het beste voorbeeld daarvan is in Washington, DC te vinden.[4] De Rotterdamse tekening is nog niet met een specifiek werk van Zelotti in verband gebracht, hoewel het schilderij De vondst van Mozes in Washington County wel aan hem is toegeschreven.[5] De kunstenaar en biograaf Carlo Ridolfi (1594-1658) beschreef ook een serie fresco’s met scenes uit het leven van Mozes die Zelotti voor de, inmiddels verloren gegane, gevels van de Monte di Pietà in Vicenza maakte.[6]

Of de tekening nu met een schilderij of een fresco in gedachten is gemaakt, het betreft duidelijk een voorbereidende studie waarin de kunstenaar met verschillende menselijke houdingen heeft geëxperimenteerd. De figuurgroep aan de linkerkant is op grotere schaal getekend dan die aan de rechterkant, wat het aannemelijk maakt dat het hier eerder om een alternatieve uitwerking van dezelfde figuren gaat dan om twee afzonderlijke groepen die bij elkaar horen. In grafiet zijn verschillende pentimenti in de houdingen van de hoofden en armen aangebracht, terwijl de bruine wassing op weer andere alternatieve houdingen duidt (bijvoorbeeld van een been van een figuur in de rechtergroep) en op de toevoeging van volume in de lichamen van de figuren in de groep links.

De tekening is aan de boven- en onderkant in een gebogen lijn bijgesneden, mogelijk door D'Adda zelf tijdens het samenstellen van zijn albums. Bovendien is duidelijk dat het blad oorspronkelijk als atelierblad werd gebruikt, dit vanwege de wiskundige berekeningen en nummers op beide zijden en de diverse tekeningen op de verso, waaronder knielende en zittende figuren, een studie van een omhooggericht gezicht en een aantal andere, onherkenbare tekeningen. De variatie in media waarin deze toevoegingen zijn gedaan - pen en inkt, rood krijt, zwart krijt en grafiet - duiden erop dat het blad in het atelier verschillende malen moet zijn gebruikt voor het maken van terloopse krabbels op plekken die nog open waren. De inscriptie in het midden van de verso is eerder geïdentificeerd als de naam ‘Zelotti’, maar hoewel de eerste twee letters inderdaad ‘Ze’ lijken te vormen, zakken de volgende letters af in de wiebelende lijnen waarmee een pen gewoonlijk vóór gebruik wordt getest, en is het dus onwaarschijnlijk dat het hier om een handtekening gaat.

Noten

[1] Zie de introductie van deze catalogus voor dit album en de inventaris (Elenco) die er in 1926 van gemaakt werd.

[2] Aikema/Meijer 1985, nr. 26, ill.

[3] Brugnolo Meloncelli 1992, nr. DA 46, p. 148, afb. 302-303.

[4] Washington, DC, National Gallery of Art, inv. 1937.1.38.

[5] Washington County Museum of Art, inv. A1066,60.0001. Het schilderij is niet opgenomen in Brugnolo Meloncelli 1992.

[6] Ridolfi 1648, dl. 1, p. 350.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giambattista Zelotti

Verona circa 1526 - Mantua 1578

Bekijk het volledige profiel