:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een zittend mannelijk naakt, naar Michelangelo

Studie van een zittend mannelijk naakt, naar Michelangelo

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti) (in circa 1570-1580)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een zittend mannelijk naakt, naar Michelangelo
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 269 mm
Breedte 412 mm
Makers Werkplaats van: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 85 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1570-1580
Watermerk geen (vV, 9P)
Inscripties 'G. Tintoretto' (recto+verso, l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Reynolds (L.2364), F.W. Koenigs (L.1023a op de verwijderde montuur)
Herkomst uit het atelierbestand van de kunstenaar (overl. 1594); diens zoon Domenico Tintoretto (overl. 1635); diens zwager en ateliermedewerker Sebastiano Casser (overl. 1679); - ; Sir Joshua Reynolds (1723-1792, L.2364)*, Londen; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1924 (Jacopo Tintoretto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1824 (Tintoretto atelier); Seilern 1959, onder nr. II-48; Byam Shaw 1976, p. 205, onder nr. 762
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Beide tekeningen op dit studieblad, zowel op de voorkant als achterkant, zijn gerelateerd aan het levensgrote marmeren beeld Il Crepuscolo (Avondschemer) door Michelangelo (1475‑1564) op de graftombe van Lorenzo II de' Medici (1492‑1519), hertog van Urbino, in de Sacrestia Nuova (1520‑1534) van de San Lorenzo kerk in Florence. Il Crepuscolo is één van de twee allegorische figuren, een mannelijke en een vrouwelijke, die achterovergeleund op voluten aan weerszijden op de deksel van de sarcofaag liggen. Het andere beeld, L'Aurora, belichaamt de dageraad. Beide sculpturen maken deel uit van een groter thema, ‘De onderdelen van de dag’, waartoe ook de vergelijkbare personificaties van de nacht (La Notte) en de dag (Il Giorno) op de graftombe van Giuliano II de' Medici (1479‑1517), hertog van Nemours, aan de tegenoverstaande muur van de sacristie behoren.

Vrijwel meteen na de voltooiing trokken de twee graftombes van Michelangelo veel aandacht en bewondering en werden op slag beroemd. Kunstenaars maakten er in uiteenlopende media gretig kopieën van om zo Michelangelo's virtuositeit te doorgronden. Carlo Ridolfi parafraseerde in zijn biografie over Tintoretto een verslag van diens tijdgenoot Raffaello Borghini (1537‑1588)[1] uit 1584, waarin deze beschreef hoe de kunstenaar, die nooit een voet buiten de Veneto zette, enkele ‘piccolo modelli’ (kleine schaalmodellen) van de vier allegorische sculpturen uit Florence van de hand van Daniele da Volterra (ca. 1509‑1566) liet overkomen, bij kaarslicht bestudeerde en vanuit verschillende hoeken in vele tekeningen vastlegde.[2] Da Voltera vervaardigde die modellen in 1557, maar zoals Marciari (2018) opmerkte moet Tintoretto al zeker tien jaar eerder een replica van Michelangelo's Avondschemer in bezit hebben gehad omdat een referentie aan de liggende figuur kan worden onderscheiden in een detail rechts onder in zijn eerste grote meesterwerk Het wonder van de slaaf in Venetië, dat 1548 is gedateerd.[3]

Tintoretto betrok vanaf 1560 ook zijn leerlingen, onder wie drie van zijn jonge kinderen, bij studiesessies die hij organiseerde om hun tekenvaardigheden te ontwikkelen en hun te leren hoe ze de gespierde lichamen en dynamische poses van de sculpturale modellen konden bestuderen door van standpunt te wisselen en sterke licht-donkercontrasten konden creëren door de lichtbron te verplaatsen. De leerlingen probeerden het voorbeeld van hun leraar zo getrouw mogelijk na te volgen, namen zijn techniek over en gebruikten ook hetzelfde papier en krijt. Hun tekeningen lijken daarom vaak sterk op die van Tintoretto, al missen ze meestal de virtuoze hand van de meester. Geen van deze tekeningen, die slechts als werkmateriaal dienden, is gesigneerd. Bij gebrek aan zekere tekeningen van individuele ateliermedewerkers, uitgezonderd diens meest begaafde kind, Domenico (1560‑1635), is het vrijwel onmogelijk om onderscheid tussen de verschillende handen te maken. De meeste van de tekeningen die niet als eigenhandige werken van de meester of diens zoon worden geaccepteerd blijven dus anoniem en worden aangemerkt als 'werkplaats'. Te oordelen naar de aarzelende, schetsmatige uitvoering en zwaar aangezette schaduwpartijen behoort ook deze tekening tot die categorie.[4] De tekening op de voorkant is op de achterkant herhaald, of vice versa, maar ondersteboven ten opzichte van de andere, en waarschijnlijk door dezelfde hand. Opvallend is dat de getekende figuur vrijwel horizontaal ligt, terwijl het beeld enigszins schuin op de voluut gepositioneerd, hetgeen te wijten kan zijn aan het bijsnijden van het blad door een latere eigenaar die het voorbeeld niet voor ogen had. Een krachtiger studie naar dit model van Avondschemer, ook frontaal afgebeeld en herhaald op de keerzijde, maar vanuit een iets hoger standpunt, bevindt zich nu in Londen.[5] Een andere en nog meer gedurfde studie van dit model, van bovenaf gezien, getekend door Tintoretto zelf, bevindt zich nu in Florence.[6] Er bestaan al met al zo'n veertig tekeningen door Tintoretto (en diens werkplaats) naar sculpturale modellen van Michelangelo's beelden op de graftombes van beide Medici's in Florence.[7]

Noten

[1] Borghini 1584, p. 511 (editie Milaan 1807, dl. 3, p. 118).

[2] Ridolfi 1642, pp. 6‑7. Zes jaar voor zijn beroemde Le meraviglie dell'arte [...], dat in 1648 in twee delen werd uitgebracht, publiceerde Ridolfi een biografie over Jacopo Tintoretto en zijn kinderen Marco en Marietta. Dit is de voornaamste bron over het leven en werk van de kunstenaar.

[3] Gallerie dell'Accademia, inv. 42; vanaf 1816 tot 1797 in de Scuola Grande di San Marco. De figuur met een roze tulband rechtsonder in de hoek van het schilderij; Marciari 2018, p. 91 (het schilderij: pp. 52‑53, afb. 25).

[4] We zijn John Marciari erkentelijk voor zijn deskundige oordeel, meegedeeld tijdens zijn bezoek in september 2017.

[5] Courtauld Gallery, inv. D.1978.PG.100; Venetië/Washington 2018, pp. 7‑8, 264, afb. 5. Een andere versie van deze tekening bevindt zich op een onbekende locatie.

[6] Gallerie degli Uffizi, inv. 13048 F; Venetië/Washington 2018, pp. 172‑73, 264, afb. 149.

[7] De Collectie Koenigs bevat nog één andere tekening naar de Medici-beelden: inv. I 79, een studie naar een replica van Giuliano II de' Medici.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel