:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor de hemelvaart van Christus

Studie voor de hemelvaart van Christus

Leandro Bassano (Leandro da Ponte) (in circa 1578-1622)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor de hemelvaart van Christus
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op grijsbruin papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 387 mm
Breedte 272 mm
Makers Kunstenaar: Leandro Bassano (Leandro da Ponte)
Vroegere toeschrijving: Jacopo Bassano (Jacopo da Ponte)
Inventarisnummer I 53 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1578-1622
Inscripties '10' (verso, m.b., pen in bruine inkt), '25' (verso, r.o., potlood, onderstreept)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken C.D. Ginsburg (L.1145), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Christian D. Ginsburg (1831-1914, L.1145)****, Palmer’s Green (GB); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1925; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen **** Geen van de veilingcatalogi van deze verzamelaar veilingcatalogi was beschikbaar in de bezochte bibliotheken en de gebruikte online databases
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 486; Rotterdam 1938, nr. 37; Amsterdam 1953, nr. T 2
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 486 (Jacopo Bassano); Rotterdam 1938, nr. 37 (Jacopo Bassano); Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 150 (Jacopo Bassano); Amsterdam 1953, nr. T 2 (Jacopo Bassano); Arslan 1960, nr. I-222, fig. 263 (Francesco Bassano il giovane)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Esmé van der Krieke

Leandro Bassano, 'De hemelvaart van Christus', ongedateerd, olieverf op doek, 208 x 120 cm, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Brussel. Foto d'art Speltdoorn & Fils, Brussel

Christus kijkt omhoog en heeft zijn armen gespreid. In zijn rechterhand is een van de stigmata te herkennen. De tekening is vervaardigd in zwart krijt dat met krachtige bewegingen is aangebracht. Op Christus’ rechterschouder en in delen van zijn mantel zijn sommige lijnen extra dik aangezet. De kunstenaar heeft vooral veel aandacht besteed aan de schaduw- en dieptewerking in de draperieën; het hoofd en de handen van de figuur zijn schetsmatiger uitgewerkt.

Over de toeschrijving van deze tekening bestaan in de literatuur verschillende meningen. Door Tietze/Tietze Conrat (1944) werd het blad toegeschreven aan Jacopo Bassano (1510-1592), maar door Arslan (1960) aan Jacopo’s zoon Francesco (1549-1592).[1] Jacopo stond vanaf 1560 aan het hoofd van het familieatelier, waar hij vaak composities creëerde die zijn vier zoons Francesco, Giambattista (1553-1613), Leandro (1557-1622) en Girolamo (1566-1621) uitwerkten of overnamen. Tot aan hun dood bleven zij schilderijen in de specifieke stijl van het atelier maken, wat hun persoonlijke hand vaak moeilijk te herkennen maakt.[2] Dit geldt ook voor de vele bewaard gebleven tekeningen, met uitzondering van die van Jacopo die zich als vlot, los en krachtig laten herkennen, en die van Francesco die meer beschrijvend en beheerst tekende.[3] De Rotterdamse tekening heeft met zijn losse en krachtige lijnen de karakteristieken van de eerste, wat de toeschrijving door Arslan aan Francesco waarschijnlijk niet gegrond maakt. ­

Genoemde auteurs zien echter over het hoofd dat de tekening een voorstudie is voor een schilderij dat is toegeschreven aan Leandro Bassano: De hemelvaart van Christus (afb.).[4] De gelijkenissen, hier voor het eerst gepubliceerd, zijn onmiskenbaar. In het schilderij stijgt een identieke Christus, met eenzelfde wapperende mantel, gespreide handen en een omhooggerichte blik naar de hemel op. Deze Christusfiguur bevindt zich in een opengebroken lucht, terwijl de twaalf apostelen samen met Maria en Maria Magdalena vol verwondering toekijken. Het schilderij is naar de Bassano-familie te herleiden dankzij een zeventiende-eeuwse prent die onderdeel is van het Theatrum Pictorium.[5] Deze prent is gebaseerd op een geschilderde kopie van het schilderij van Bassano door David Teniers de Jongere (1610-1690) en bevat de inscriptie ‘Bassano iunior. P.’.[6] Dat de inscriptie in dit geval hoogstwaarschijnlijk verwijst naar Leandro, blijkt uit twee andere schilderijen van zijn hand: de Drie-eenheid met heiligen in de Santi Giovanni e Paolo-kerk in Venetië en het schilderij met dezelfde titel in de San Marco-kathedraal op het eiland Korčula in Kroatië.[7] In deze werken zijn de apostelen op overeenkomstige wijze afgebeeld.

Leandro Bassano wordt beschouwd als Jacopo’s meest getalenteerde zoon die zijn vaders tekenstijl nauw volgde.[8] De krachtige en losse lijnen in de Rotterdamse tekening kunnen dus evengoed van de hand van Leandro zijn. Bovendien komen de opvallend dik aangezette lijnen en de uitgewerkte mantel in deze specifieke tekening overeen met andere tekeningen die aan Leandro zijn toegeschreven, zoals zijn Studie van twee pages in Rotterdam en zijn Studie voor een altaarstuk in Londen.[9] Hoewel niet volledig valt uit te sluiten dat Leandro ter voorbereiding van zijn schilderij hier een bestaande studie van zijn vader Jacopo heeft bewerkt, is het zeer aannemelijk dat Leandro zelf de maker is van deze tekening die als studie voor zijn schilderij De hemelvaart van Christus diende. Aangezien niet bekend is wanneer het schilderij werd vervaardigd, blijft de Rotterdamse studie ongedateerd.

Noten

[1] Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 51, nr. 150; Arslan 1960, p. 222, afb. 263.

[2] Corsato 2010, p. 41.

[3] Fischer 2018, p. 54.

[4] Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. 255.

[5] Amsterdam, Rijksmuseum, inv. RP-P-2014-60-128.

[6] De relatie tussen de prent en de Rotterdamse tekening is wel herkend in Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 51, nr. 150; Amsterdam 1953, nr. T 2, p. 75. De geschilderde kopie bevindt zich in Londen, Wallace Collection, inv. P635.  

[7] Arslan 1960, p. 236, afb. 277 en 279.

[8] Fischer 2018a, p. 54.

[9] Museum Boijmans Van Beuningen, inv. I 60; British Museum, inv. Ff,1.72.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Leandro Bassano (Leandro da Ponte)

Bassano 1557 - Venetië 1622

Bekijk het volledige profiel