:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Figuurstudies

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Figuurstudies
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt (ijzergallus) en grijze inkt, bruin en grijs gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 289 mm
Breedte 205 mm
Makers Tekenaar: Perino del Vaga (Piero Bonaccorsi)
Vroegere toeschrijving: Anoniem
Omgeving van: Paolo Veronese (Paolo Caliari)
Inventarisnummer I 48 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1527-1541
Watermerk Cirkel, gehalveerd, gegraveerd met letters B en [?], bekroond met een Latijns kruis (49 x 25 mm, in het midden, ondersteboven, op P5 van 8P, vH), gelijkend op Briquet 2972 (groter en zonder gegraveerde letters; Olmütz 1566), geen gelijkend type in Piccard Online [zie afbeelding].
Inscripties 'nolvoglire el camice che da lamanicha larga metilo indosso poi alza lamanicha larga esolivala / allaspalla allargala dirinto e fara bofurdore / cossì fato co[n] ditto camice appun[n]tarla dita manicha alla spalla diqua e dila co[n] grazia / fasamo cossì apu[n]tar u[n] pan[n]o diqua e dila dallaspala e fa busto e cigni fa.' (4 regels tekst in zestiende-eeuws handschrift, boven over de hele breedte, pen in bruine inkt), 'Ecelente' (l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1924 (Noord-Italiaans, manier van Paolo Veronese); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Mantua 2001
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Mantua 2001, pp. 310-311, nr. 177
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

In de Collectie Koenigs was dit dubbelzijdige studieblad opgenomen als Noord-Italiaans in de stijl van Paolo Veronese (1528-1588). De toeschrijving aan Perino del Vaga is van Philip Pouncey.[1] De vlugge, gekromde penlijnen en de drukke mise-en-pages zijn karakteristiek voor deze kunstenaar van wie zich vergelijkbare studiebladen in New York en Michigan bevinden.[2] Op basis van stilistische kenmerken en overeenkomsten met zijn geschilderd werk is de toeschrijving aan Perino del Vaga bevestigd door Parma Armani (2001).[3]

De vierregelige, eigenhandige tekst bovenaan het blad beschrijft het draperen van vrouwelijke gewaden teneinde deze zo aantrekkelijk mogelijk af te kunnen beelden. Op de keerzijde van het blad wordt de beschrijving gevisualiseerd in verschillende figuurstudies met draperieën rondom de hals, armen en buste.

De twee worstelende putti met de grijze wassingen zijn gerelateerd aan die op een studieblad van Perino in Berlijn.[4] Dit brengt ze mogelijk in verband met zijn voorstudies voor de Spalliera del Giudizio (1541), een beschilderd wandkleed dat volgens Vasari (1550) onder Michelangelo’s Het laatste oordeel in de Sixtijnse Kapel moest komen te hangen.[5]  

De twee zittende vrouwen in het onderste deel van het blad zijn verwant aan decoratieve figuren, zoals de muzen onder de tondo met De blindmaking van Elymas (1545-1547) in de Sala Paolina in het Castel Sant’Angelo te Rome. Ze wijken af van de studies op de keerzijde door het gebruik van wassingen. Links van de twee vrouwen is een kleine studie voor Het offer van Isaac zichtbaar, mogelijk bedoeld voor de voorstelling, geschilderd rond 1527, bovenin een van de compartimenten van het kruisgewelf van de Pucci-kapel in de Trinità dei Monti te Rome.[6]

De keerzijde is volgetekend met dertien studies van vrouwen in uiteenlopende gewaden, figuurstudies die vergelijkbaar zijn met een dubbelzijdig betekend blad in Boedapest.[7] Vooral de zittende figuur linksboven op de keerzijde doet sterk denken aan de figuur in het midden op de verso van de Rotterdamse tekening. Lange, krullende haren wapperen in beide tekeningen naar links. De figuur houdt haar uitgestrekte rechterarm schuin naar beneden en de linkerarm teruggebogen naar het lichaam. De pofmouwen zijn gelijkend, alsook de halslijn van het gewaad. Beide tekeningen zijn voorbereidende studies voor Perino’s schilderingen op het plafond en de pendentieven van het atrium van Palazzo Doria Pamphilj in Genua (1528-1530), waarmee het blad in Boedapest reeds eerder in verband is gebracht.[8]

Parma Armani (2001) dateert het blad in Rotterdam in Perino’s laatste jaren op basis van een vermoede connectie met de ontwerpen voor het fresco boven de deur in de Sala Paolina in Castel Sant’Angelo.[9] Vanwege bovengenoemde relatie met de geschilderde decoraties in Genua en Rome wordt hier evenwel een ruime datering tussen 1527 en 1541 aangehouden.

Noten

[1] Geannoteerd zonder datum op de Gernsheim-reproductie in Londen, British Museum.

[2] Metropolitan Museum of Art, inv. 1975.131.44; University of Michigan Museum of Art, inv. 1970.2.61 recto.

[3] Mantua 2001, pp. 310-311.

[4] Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. 16359.

[5] Vasari 1550, dl. 3, p. 939. Het studieblad in Berlijn wordt door Parma (Mantua 2001) in verband gebracht met een voorstudie voor een Bacchanaal in Londen (British Museum, inv. 1946-7-13-567), bestemd voor de Spalliera.

[6] De voortekening voor dit compartiment bevindt zich in New York, Metropolitan Museum of Art, inv. 63.75.1; New York 1982, nr. 166.

[7] Szépművészeti Muzeum, inv. 1930.

[8] Armani 1986, pp. 92-93, afb. 95-98; Mantua 2001, pp. 216-219, nr. 107. De connectie met de opdracht in Palazzo Doria Pamphilj wordt bevestigd door de aanwezigheid van de cimbaal spelende figuur middenboven op de keerzijde van het blad in Museum Boijmans Van Beuningen. Deze figuur vertoont sterke overeenkomsten met de cimbaalspeelster in Rafaëls studieblad van de Rospigliosi-sarcofaag, een tekening die Perino als voorbeeld gebruikte voor zijn De triomf van Bacchus in India op het plafond van het atrium.

[9] Mantua 2001, nr. 177.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Perino del Vaga (Piero Bonaccorsi)

Florence 1501 - Rome 1547

Bekijk het volledige profiel