:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Madonna met kind en Jozef

Madonna met kind en Jozef

Omgeving van: Barocci (Federico Fiori) (in circa 1560-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Madonna met kind en Jozef
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op grijsbruin papier (recto), zwart krijt (verso)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 337 mm
Breedte 230 mm
Makers Omgeving van: Barocci (Federico Fiori)
Vroegere toeschrijving: Correggio (Antonio Allegri)
Inventarisnummer I 28 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1560-1600
Watermerk geen / none (vH, 7P)
Inscripties '36' (r.o., pen in zwarte inkt), 'fra Batholomeo' (verso, r.o., zwart krijt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken (?) P. Crozat (L.3612, no. 36), E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst (?) Pierre Crozat (1665-1740, L.3612, nr. 36), Parijs; veiling Crozat, Parijs 10.04-13.05.1741; - ; Emile Wauters (1846-1933, L.911), Parijs; zijn veiling, Amsterdam (Muller) 15-16.06.1926, lot 3 (Correggio, Fl 725 aan Cassirer); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Correggio); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Lees 1913, p. 41, fig. 56 (Correggio)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze tekening heeft waarschijnlijk deel uitgemaakt van de collectie van Pierre Crozat (1665-1740). Met ongeveer 19.000 bladen bezat deze beroemde Franse verzamelaar een van de grootste privécollecties uit zijn tijd. De werken werden genummerd, vaak rechtsonder in de marge, zoals ook hier het geval is.[1] De studie kwam daarna terecht bij de Brusselse kunstenaar Emile Wauters (1846-1933), ook een fervent verzamelaar van onder meer zestiende-eeuwse Italiaanse tekeningen. De beste werken uit zijn collectie werden in 1913 door Frederic Lees gepubliceerd, waaronder deze studie die Lees toeschreef aan de uit Parma afkomstige Antonio Correggio (Antonio Allegri, ca. 1489-1534).[2] Het blad kwam daarna samen met twee andere tekeningen (I 27 en I 29) als een werk van Correggio in de Collectie Koenigs terecht.[3] Na een bezoek aan het prentenkabinet in 1962 opperde Philip Pouncey echter dat de studie van Federico Barocci (ca. 1535-1612) zou kunnen zijn, een hypothese die David Lachenmann in 2004 nuanceerde; hij suggereerde 'school van Barocci'.[4]

De tekening verbeeldt een episode uit het apocriefe Evangelie van Pseudo-Mattheüs waarin wordt verhaald hoe Jezus tijdens de terugkeer naar Palestina op wonderbaarlijke wijze water liet verschijnen en zo de dorst van zijn familie en dieren leste.[5] We zien Maria met het Christuskind op schoot terwijl ze in haar linkerhand een schaal vasthoudt. Jozef staat rechts van haar en lijkt water in te schenken terwijl het Christuskind een zegenend gebaar maakt. Het verhaal is zowel door Correggio als Barocci verbeeld in respectievelijk hun Madonna della scodella (ca. 1528-1535) en Madonna delle ciliegie (1570-1573).[6] De compositie in de Rotterdamse tekening wijkt duidelijk van die in beide werken af, maar de studie laat wel zien dat de kunstenaar nog zoekende was naar de juiste houding en positie van de figuren. Dit is typerend voor het werkproces van Barocci die herhaaldelijk vergelijkbare vormen en figuren op één blad uitwerkte. Toch blijft een toeschrijving aan de meester zelf twijfelachtig, vooral omdat de Madonna niet het karakteristieke druppelvormige gelaat heeft dat we van andere studies van zijn hand kennen.[7]

Op de verso is in zwart krijt nog een zittende figuur getekend.

Noten

[1] Cordelia Hattori onderscheidt vijf verschillende schrijfwijzen die overeenkomen met vijf personen die belast waren met het nummeren van de bladen. Hattori 1997-1998, pp. 179-208; Hattori 2007, p. 41; Lugt Online, L. 3612.

[2] Lees 1913, p. 41.

[3] Zie Lütjens ca.1928-1935.

[4] Philip Pouncey na een bezoek aan het museum in april 1957: ‘Seems Barocci. Confirmed in May 1962’; correspondentie met Françoise Devaux, november 2019. Lachenmann: opmerking op oud passe-partout in 2004.

[5] Pseudo-Mattheüs, hoofdstuk 20.

[6] Het schilderij van Correggio is nu in Parma, Galleria Nazionale di Parma, inv. GN350; zie ook Gould 1972. Voorstudies van het werk bevinden zich in Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 1956 F, en in Washington, National Gallery, inv. 1991.217.6.a; Hodge 1973. Het werk van Barocci bevindt zich in de Vaticaanse Musea, inv. MV.40377.0.0. Mogelijk schilderde Barocci vier versies van dit werk.

[7] Zie bijvoorbeeld de voorstudies voor Madonna delle ciliegie in Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 1416 E en 11461 F, en in de Goldman Collection; St. Louis/Londen 2012, nr. 4.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Barocci (Federico Fiori)

Urbino circa 1535 - Urbino 1612

Bekijk het volledige profiel