:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studieblad met de genezing van de lamme door Petrus en Paulus

Studieblad met de genezing van de lamme door Petrus en Paulus

Omgeving van: Rafaël (Raffaello Sanzio) (in circa 1520)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studieblad met de genezing van de lamme door Petrus en Paulus
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 168 mm
Breedte 269 mm
Makers Omgeving van: Rafaël (Raffaello Sanzio)
Vroegere toeschrijving: Polidoro da Caravaggio (Polidoro Caldara)
Vroegere toeschrijving: Filippino Lippi
Inventarisnummer I 12 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 8P)
Inscripties 'H. Holbein.' (l.o., pen in bruine inkt), '3003' (l.b., pen in bruine inkt), 'Vente Clément - Paris 2 mars 1886 Filippino Lippi' (verso, l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst (?) veiling Parijs (Clément) 02.03.1886, mogelijk lot 140 (Filippino Lippi); Eugène Rodrigues (1853-1928, L.897), Parijs; zijn veiling Amsterdam (Muller) 12-13.07.1921, lot 67, pl. 26 (Filippino Lippi, Fl 1700 aan van Be[...]); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1921 (toegeschreven aan Filippino Lippi, verbetered in Filippino Lippi); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 578
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 578 (Filippino Lippi); Berenson 1938, nr. 1341E (Filippino Lippi)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Dit studieblad stond al sinds 1886 op naam van Filippino Lippi (1457-1504), maar die toeschrijving is alleen al op stilistische gronden uit te sluiten. Bovendien bezit het blad een duidelijke relatie tot een karton van Rafaël (1483-1520) voor het tapijt De genezing van de lamme door Petrus en Paulus (1515-1516) dat ná de dood van Filippino werd vervaardigd.[1]

De compositie als geheel wijkt af van Rafaëls tapijtontwerp, maar een laconieke referentie eraan is duidelijk zichtbaar in de centrale figuurgroep met Petrus, Paulus en de lamme, en in het kleine kind dat links van de centrale groep aan komt lopen met over zijn schouder twee dode duiven hangend aan een stok. Ook de architecturale achtergrond, met getorste Salomonszuilen, verwijst duidelijk naar De genezing van de lamme. De figuur van de vrouw met de mand op haar hoofd, op het studieblad meermalen geschetst, wijkt echter af van het prototype in Rafaëls voorstelling, en is bovendien gespiegeld ten opzichte van het karton. De twee apostelen staan weliswaar ook rechts, hun handen uitstrekkend naar de lamme linksonder, maar hun houdingen zijn veranderd. Waar in Rafaëls compositie de hoofdfiguren staan opgesteld achter en tussen zuilencolonnades die frontaal doorlopen en het beeldvlak compartimenteren, staan zij er nu voor.

De mise en page - de rangschikking van de studies over het blad - en de langgerekte figuren komen overeen met het tekenkunstige oeuvre van Polidoro da Caravaggio (1499-1543) uit de jaren 1520-1530, onder andere met een vergelijkbare dubbelzijdige compositiestudie in New York.[2] Op basis van stilistische kenmerken is Joannides (2019) zelfs geneigd om de tekening vroeg te dateren, rond 1520.[3] Zowel de nabijheid tot het werk van Polidoro als de gecompliceerde relatie tot het ontwerp van Rafaël maken dat het blad voorlopig is toe te schrijven aan een nog nader te identificeren kunstenaar uit de omgeving of school van Rafaël. Voor welk doel de tekening is gemaakt, is onbekend, mogelijk was het niet meer dan een creatieve exercitie van de kunstenaar.

Op de verso staat een studie in pen en inkt voor een decoratief ontwerp. De lijnen zijn schijnbaar tot stand gekomen doordat de omtrek van een voorwerp is gevolgd of doordat met passer en liniaal is gewerkt. Daarnaast zijn enkele elementen uit de vrije hand getekend. Het is onmogelijk vast te stellen of het ontwerp van dezelfde maker is als de vloeiende studies op de recto, maar de tekening werd waarschijnlijk wel rond dezelfde tijd gemaakt en doet vermoeden dat er in het atelier gelijktijdig aan verschillende projecten werd gewerkt.

Noten

[1] Londen, Victoria and Albert Museum, inv. Royal Loans 4. Het karton was gemaakt als voorbeeld voor de wevers in het atelier van Pieter van Aelst in Brussel voor een groot wandtapijt, dat deel uitmaakte van een serie van tien, bestemd voor de Sixtijnse Kapel. De opdracht was verleend door Paus Leo X (1513-1521) in 1515. De kartons, waarvan er zeven bewaard zijn gebleven, zijn veelvuldig gekopieerd en de serie tapijten is later verschillende keren opnieuw geproduceerd; White/Shearman 1958, pp. 196, 214 (appendix II A); Evans 2010, pp. 8, 20, 44, 57, 83, afb. cat. 3.

[2] Metropolitan Museum of Art, inv. 1972.118.270.

[3] Schriftelijke mededeling per e-mail 18.06.2019.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Rafaël (Raffaello Sanzio)

Urbino 1483 - Rome 1520

Bekijk het volledige profiel