:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zittende jongeling met staf

Zittende jongeling met staf

Filippino Lippi (in circa 1475-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Zittende jongeling met staf
Materiaal en techniek Metaalstift, wit gehoogd, op dubbelzijdig grijs geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 202 mm
Breedte 150 mm
Makers Werkplaats van: Filippino Lippi
Vroegere toeschrijving: Davide Ghirlandaio
Inventarisnummer I 10 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1475-1500
Signatuur niet gesigneerd en niet gedateerd
Watermerk geen? (onvoldoende doorzicht, vH, 4P)
Inscripties '2 ƒ' (cijfer ondersteboven?, r.m.o., pen in zwarte inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken A. Grahl (L.1199), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst August Grahl (1791-1868, L.1199), Dresden; zijn veiling, Londen (Sotheby) 27-28.04.1885, lot 137, ill. (BP 1/70/0); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Filippino Lippi, verbeterd in Davide Ghirlandaio); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 9); Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Grahl 1885, nr. 137, ill.; Berenson 1938. nr. 835B, pl. 356 (Davide Ghirlandaio); Ragghianti 1960, p. 54 (Filippino Lippi); Berenson 1970, nr. 835B (Davide Ghirlandaio); Ragghianti/Dalli Regoli 1975, nr. 115, pl 142 (r), 144 (v) (Filippino Lippi, werkplaats)
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Dit is een van de vele figuurstudies die Bernard Berenson in The Drawings of the Florentine Paintings (1938) op naam van Davide Ghirlandaio (1452-1525) zette. In de tweede herziene editie (1970) van zijn boek nam hij ten aanzien van dit materiaal een meer genuanceerd standpunt in: ‘I still believe that the available evidence points to Davide as the author of this series of drawings, but it is not strong enough to be convincing’.[1] Kenners als A.E. Popham, Philip Pouncey, Carlo Ragghianti en Gigetta Dalli Regoli distantieerden zich van Berensons standpunt en schreven een deel van de tekeningen aan de werkplaats van Filippino toe.[2] Vooral de tekening van de zittende jongeling sluit nauw aan bij de vormentaal van Filippino. Dat maakt het mogelijk de Rotterdamse tekening in diens werkplaats te situeren.

Slechts weinig laatvijftiende-eeuwse Florentijnse figuurstudies staan in rechtstreeks verband met schilderijen. Verreweg de meeste tekeningen van dit type fungeerden als oefeningen op papier waarmee leerlingen en assistenten zich in de weergave van figuren, nu eens staand, dan weer zittend, nu eens naakt, dan weer gekleed, konden bekwamen. Omdat de werkplaats van Filippino plaats bood aan meerdere jonge leerlingen is aan de Rotterdamse tekening onmogelijk een specifieke naam te verbinden.

De zittende jongeling op de voorzijde van het blad houdt een herdersstaf in zijn rechterhand. In de linkermarge zijn fragmenten van schetsen in zilverstift te vinden, wat erop duidt dat de tekening aan deze zijde werd ingekort. Voor werkplaatsassistenten was het heel gebruikelijk om op een blad van liggend formaat twee of zelfs drie figuren te tekenen. Aangezien de tekenaars vaak enige ruimte tussen de figuren lieten, konden veel van deze bladen later worden verknipt. De bebaarde man op de keerzijde van het blad is in profiel en met een licht geopende mond weergegeven. Zijn rechterhand rust op een summier aangegeven stok. De vlot aangebrachte withoogsels op de zware mantel variëren in dikte en zorgen voor een levendig licht-donkereffect.

Noten

[1] Berenson 1970, p. 343.

[2] Verg. Popham/Pouncey 1950, p. 88, meer in het bijzonder met betrekking tot een achttal tekeningen in het British Museum.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Filippino Lippi

Prato 1457 - Florence 1504

Bekijk het volledige profiel