:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van een man met baard

Portret van een man met baard

Hendrick Goltzius (in 1609)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van een man met baard
Materiaal en techniek Zwart, roze, rood, bruin en wit krijt, bruin gewassen (in haren en hals), kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 438 mm
Breedte 337 mm
Makers Tekenaar: Hendrick Goltzius
Inventarisnummer HG 12 (PK)
Credits Aankoop 1866
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1866
Vervaardigingsdatum in 1609
Signatuur 'HG [ineen] / 1609' gemonogrammeerd en gedateerd (linksboven, in zwart krijt)
Watermerk geen (vH, 9P)
Conditie recto: watervlekken (in de hals), in de twee bovenhoeken inlay; verso: foxing, sporen van krijt
Inscripties '33' (verso, linksonder, in potlood), '/od' (verso, rechtsonder, in potlood)
Merkteken Museum Boymans (L.1857 tweemaal)
Tentoonstellingen Rotterdam 1952, nr. 28 (als Hendrick Goltzius); Rotterdam/Haarlem 1958, nr. 51; Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 7, 9); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 82; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur cat. 1869, nr. 194 (als Hendrick Goltzius); cat. 1901, nr. 250 (fl. 250,-); Hirschmann, 1919, p. 144; Van Regteren Altena 1936, p. 79 (noot 5); Haverkamp Begemann 1952, no. 28; Reznicek 1961, dl. 1, p. 124 en nr. 339, dl. 2, ill. 430; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

‘Breed en meesterlijk met rood en zwart krijt’, zo werd dit imposante portret getypeerd op de veiling van de collectie Goll van Frankenstein in 1833.1 Deze man met lange baard is het één na grootste portret in gekleurd krijt van Goltzius’ hand. Alleen het portret van Jan Govertsen van der Aar in het Teylers Museum in Haarlem, dat dateert van 1606 en is uitgevoerd in zwart en verschillende tinten rood krijt, is nog wat groter.2 Goltzius’ vroegste portret in deze techniek dateert van 1588 en toont de graveur Gillis van Breen.3 Twee jaar later tekende Goltzius in Venetië de Nederlandse kunstenaar Dirck de Vries.4 Op zijn terugreis uit Italië in 1591 maakte hij vijf portretten van collega-kunstenaars, onder wie de beeldhouwers Giambologna en Pietro Francavilla.5 Uit datzelfde jaar kennen we nog portretten in gekleurd krijt van thans onbekende mannen, mogelijk ook kunstenaars.6 Daarnaast zijn er een portret uit 1592, dat waarschijnlijk Goltzius’ leerling en stiefzoon Jacob Matham voorstelt en twee zelfportretten van ca. 1590-92 en 1593-1595.7

Terwijl deze portretten bijzonder realistisch zijn en alle geportretteerden – met uitzondering van Jan Govertsen van der Aar – ons recht aankijken, is dit portret uit 1609 door de omhoog gerichte blik en de losjes gedrapeerde kleding meer allegorisch van karakter. Daardoor is wel de vraag gesteld of het hier gaat om een studie ‘uyt den gheest’, in plaats van om een portret ‘naer het leven’.8 Toch is hoogstwaarschijnlijk het laatste het geval. Wat betreft techniek sluit de tekening aan bij de kunstenaarsportretten die Goltzius maakte op zijn terugreis uit Italië, waarbij hij de hoofden van de geportretteerde personen heel nauwkeurig in gekleurd krijt uitwerkte en de kleding alleen in zwart krijt tekende – soms zelfs alleen in ruwe schetslijnen, zoals in het portret van Giambologna. Ook in de Rotterdamse tekening zijn ’s mans ogen, wenkbrauwen en neus zorgvuldig getekend, terwijl de kleding tamelijk schetsmatig neergezet is, vooral de hoogsels in wit krijt. Tussen de lippen zijn de voortanden zichtbaar.

Het uiterlijk van de man doet vermoeden dat het hier gaat om een persoon ‘in vermomming’, bijvoorbeeld een dichter, kunstenaar of rederijker, die uitgedost in een soort toga zijn ogen ten hemel slaat op zoek naar goddelijke inspiratie. Deze interpretatie sluit aan bij enkele geschilderde portretten die bedoeld waren voor allegorische voorstellingen of historiestukken en die uit dezelfde periode dateren. Zo schilderde Goltzius in hetzelfde jaar 1609 een portret van een onbekende man die ook als een soort toneelfiguur verkleed is, met een ontbloot bovenlijf en een mantel over één schouder gedrapeerd.9 In zijn hand heeft hij een opgerold stuk papier – een tekstrol waarop de spreektekst van een personage in een toneel- of rederijkersstuk staat geschreven.10 Uit 1613 dateert het portret van de Haarlemse burgermeesterszoon Johan Colterman in de gedaante van Hercules die de veedief Cacus gedood heeft, terwijl Goltzius in 1615 een portrait historié schilderde van een onbekende man als de smid Vulcanus.11

Een vrij nauwkeurige kopie van het Rotterdamse portret is toegeschreven aan Jacob de Wit (1695-1754) en heeft nagenoeg dezelfde afmetingen als Goltzius’ origineel.12 In welke collectie De Wit het portret zag, of dat Goltzius’ tekening misschien deel uitmaakte van zijn eigen kunstverzameling, is helaas niet bekend.13

Noten

1 Veiling Amsterdam 1 juli e.v. 1833 (J. de Vries, A. Brondgeest, E.M. Engelberts), p. 42 (onder nr. 12).

2 Haarlem, Teylers Museum, inv. nr. KT 1984.9; Reznicek 1993, nr. 275a; C. van Tuyll, ‘Goltzius’ portret van Jan Govertsen uit 1606’, Teylers Museum Magazijn, winter 1985, pp. 7-9. Dit portret meet 470 x 375 mm.

3 Frankfurt am Main, Städelsches Kunstinstitut, inv. nr. 807, zie Frankfurt 2000, nr. 34; Reznicek 1961, nr. 264; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 47.

4 Portret van Dirck de Vries, 1590, Haarlem, Teylers Museum inv. nr. N 073; Reznicek 1961, nr. 287.

5 Portret van Giambologna, 1591, Haarlem, Teylers Museum inv. nr. N 072; Reznicek 1961, nr. 263; Amsterdam/New York/Toledo 2003,  nr. 50. Portret van Pietro Francavilla, 1591, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1961-71; Reznicek 1961, nr. 271; Boon 1978, nr. 266; Amsterdam/New York/Toledo 2003,  nr. 49. Portret van Johannes Stradanus, 1591; Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 2781; Reznicek 1961, nr. 286; Boon 1992, nr. 103. Portret van Jacopo Palma il Giovane, 1591, Berlin, Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 1406; Reznicek 1961, nr. 281; Amsterdam/New York/Toledo 2003,  nr. 48. Portret van Johannes Sadeler, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1884-A-336; Reznicek 1961, nr. 282; Boon 1978, nr. 271; Munich 2005, nr. A11.

6 Portret van een onbekende man, 1591, collectie Abrams, zie Amsterdam/Vienna/New York/Cambridge 1991, nr. 3. Portret van een onbekende man (mogelijk Frans van Casteele), 1591,Weimar, Schlossmuseum; Reznicek 1961, nr. 342.

7 Portret van Jacob Matham?, 1592, Wenen, Albertina; Benesch 1928, nr. 374; Reznicek 1961, nr. 279; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 53. Twee zelfportretten: Stockholm, Nationalmuseum, inv. nr. NHM 1867/1863 en Wenen, Albertina, inv. nr. 17638; Reznicek 1961, nrs. 255-256; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nrs. 2-3.

8 Reznicek 1961, p. 124; zie ook Van Regteren Altena 1936, p. 79 (noot 5). Een Studie van een oude man in rood en zwart krijt uit 1610, dus daterend van een jaar later, wordt als een studie beschouwd waarvoor mogelijk Goltzius’ vader, Jan Goltz, model heeft gezeten. zie Reznicek 1961, nr. 291; Boon 1978, nr. 263; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 94.

9 Gemonogrammeerd en gedateerd 1609, paneel, kunsthandel Jack Kilgore & Co. Inc., New York  2000 (fotodocumentatie RKD Den Haag).

10 Zie daarvoor J. Oosterman en B.A.M. Ramakers (vert. en samenstelling), Kamers, kunst en competitie. Teksten en documenten uit de rederijkerstijd, Amsterdam 2001, p. 28 en 124.

11 Hercules en Cacus, gemonogrammeerd en gedateerd 1613, paneel, Haarlem, Frans Hals Museum, zie Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 106; Köhler/Biesboer 2006, pp. 452-455. Vulcanus, 1615, paneel, kunsthandel Richard L. Feigen & Co., New York 1993, afgebeeld in: P. Hecht, ‘Dutch Painters in England: Readings in Houbraken, Weyerman and Van Gool’, in S. Groenveld en M. Wintle (ed.), Britain and the Netherlands, dl. 11 (1994), pp. 150-162, p. 151, fig. 3.

12 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1952-92. De tekening meet 438 x 337 mm.

13 In de veilingcatalogus van het nalatenschap van Jacob de Wit, geveild in Amsterdam (De Leth en Van Schorrenberg) op 10 maart 1755, komt dit portret van Goltzius niet voor. Zie voor de tekeningenverzameling van Jacob de Wit, Plomp 2007.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was een graveur uit Haarlem. In het begin graveerde hij voornamelijk werken naar het ontwerp van andere kunstenaars, maar later ook zijn eigen...

Bekijk het volledige profiel