:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studieblad met de koppen van een oude man, een jongen en een vrouw

Studieblad met de koppen van een oude man, een jongen en een vrouw

Jacques de Gheyn (II) (in circa 1600-1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studieblad met de koppen van een oude man, een jongen en een vrouw
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt op bruinig papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 205 mm
Breedte 184 mm
Makers Tekenaar: Jacques de Gheyn (II)
Inventarisnummer H 259 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1610
Signatuur geen
Watermerk cockatrice (a two-legged dragon with a rooster's head and legs) holding a small shield with the Basle crozier (fragment, lower part with housemark cut off, 80 x 55 mm, on P3-5 from below, on the right edge, below the young man’s arm; vV, 8P, very fine, quarto), partially obscured by the hatched section, similar to Churchill 285 (Dürr Mills, Basle, doc. 1603) and Heawood 840-841 (doc. Holland 1619, 1621). The same type of watermark is found in a drawing by Matham (inv. no. H 5) and a drawing by Gillis van Coninxloo (inv. no. N 132). [AE]
Conditie recto: gaatje ter hoogte van het hoofd van de oude man, aan de rechter zijkant is het papier ‘gerafeld’, vochtvlekken aan de onderzijde van het blad; verso: doorslag van de inkt
Inscripties 'nen S[g of y]' (rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Dijon 1950, no. 58; Rotterdam 1952, no. 31; Rotterdam/Washington 1985, no. 47; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4); Parijs/Rotterdam 2014, no. 83; Washington 2017, no. #
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Van Regteren Altena 1936, pp. 47-48; Haverkamp Begemann 1952, no. 31; Haverkamp Begemann 1957, nr. 13; Paris 1972, p. 30 (onder nr. 58); Boon 1978, p. 75 (onder nr. 215); Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 772, p. 89 (onder nr. 541), p. 113 (onder nr. 692), p. 121 (onder nr. 735), dl. 3, pl. 359; Boon 1978, p. 75 (onder nr. 215); Paris 1985, p. 53 (nr. 13); Boon 1992, p. 168 (nr. 12); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Op een studieblad zijn het karaktervolle hoofd van een oudere man met een snor en een puntbaardje, een jongen met donkere ogen en een vrouw met een hoofdkapje gecombineerd. Alle drie zijn zij uitgebeeld vanaf de schouders. Het betreft drie op zichzelf staande studies, die niet noodzakelijkerwijs op hetzelfde moment getekend zijn. Enkele penlijnen van de schetsmatig getekende kleding van de jongen raken het achterhoofd van de oude man. Dit doet vermoeden dat De Gheyn eerst de jongen tekende – toen hij op het nog lege blad volop ruimte had om de wambuis van de jongen vrij te schetsen – en daarna de oude man toevoegde. De vrouw is uitgevoerd in een lichtere kleur inkt en wat minder gedetailleerd uitgewerkt dan de andere twee studies. Mogelijk werd zij op een ander moment als laatste getekend. Tussen het hoofd van de jongen en het vrouwenhoofd zijn enkele pennenproeven te zien, evenals rechtsonder op de linkerarm van de jongen.

De drie uitgebeelde personen komen vaker in het getekende werk van De Gheyn voor. De oude man treffen we aan op twee studies in zwart krijt in Haarlem.1 Het gebruik van zwart krijt en de grote overeenkomst tussen beide bladen doen vermoeden dat De Gheyn deze bladen bij één en dezelfde gelegenheid ‘naar het leven’ tekende. De pentekening op het Rotterdamse blad is een herhaling van de compositie van één van beide Haarlemse studies. De oude man lijkt bovendien op de overleden persoon die is uitgebeeld op de tekening Een man op zijn sterfbed in Frankfurt; de daarin geportretteerde man wordt sinds de achttiende eeuw beschouwd als Karel van Mander, al ontbreekt daarvoor het bewijs.2

De jongen keert terug op een klein getekend portretje in Brussel, dat echter veel zorgvuldiger uitgewerkt is, vooral in het gezicht – waar kruisarceringen gecombineerd met stipjes schaduwen suggereren – en in de schaduw van de kraag.3 De voorstelling mist de spontaniteit en directheid van het jongenskopje op de Rotterdamse tekening, dat daarom waarschijnlijk het prototype is dat aan het Brusselse tekeningetje vooraf ging. Dezelfde jongen komt nogmaals voor op een studieblad met figuren in Amsterdam: de en profil getekende jongen linksboven lijkt op de jongen op de besproken tekening.4 Ten slotte treffen we de vrouw aan op een studie van vijf reizigers op een boot of een wagen, gedateerd 1602, in Stockholm: de derde vrouw van rechts, die een appel eet, is vrijwel identiek aan de vrouw op de besproken tekening, maar dan in een verder uitgewerkte vorm.5

Duidelijk is dat dit studieblad beschouwd moet worden als een compilatie van motieven die vaker in De Gheyns werk voorkomen. De kunstenaar zal het blad gemaakt hebben voor eigen gebruik – voor zijn eigen plezier of om motieven vast te leggen voor latere toepassingen. Van Regteren Altena beschouwde de vrouwenfiguur als een herhaling van de appel etende vrouw op de tekening in Stockholm uit 1602. De Rotterdamse tekening ontstond daarom op zijn vroegst in dat jaar, maar mogelijk veel later, aldus de auteur.6 De vrouw op het Rotterdamse studieblad kan echter evengoed aan de tekening met reizigers in Stockholm vooraf zijn gegaan, als een snelle studie om houding en type uit te proberen. Dat zou in ieder geval voor dit schetsje op het Rotterdamse blad pleiten voor een datering vóór 1602.

Noten

1 Beide in Haarlem, Teylers Museum, inv. nrs. N 086 en N 087; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nrs. 691-692; zie ook Van Regteren Altena 1936, p. 48.

2 Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut, inv. nr. 800; Van Regteren-Altena 1983, dl. 2, nr. 693; Amsterdam 1993, nr. 261; Frankfurt 2000, nr. 39. Zie Amsterdam 1993, nr. 261 (M. Schapelhouman) over de discussie of deze man al dan niet Karel van Mander is. Ten onrechte meende Boon 1992, p. 168 (n. 12) dezelfde man ook te herkennen in een portret van een man door Jacques de Gheyn in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 59:160; Boon 1978, nr. 230; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 708.

3 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België; De Grez 1913, nr. 1340; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 735. Deze tekening meet 62 x 89 mm.

4 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1897-A-3487; Boon 1978, nr. 215; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 493.

5 Stockholm, National Museum, inv. nr. 201; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 541. Ten onrechte betitelt Van Regteren Altena het blad als Vier zittende mensen: drie vrouwen en een man – gaat om vier vrouwen, waarvan de meest linker een grote huik draagt.

6 Van Regteren Altena 1983, dl. 2, pp. 124-125 (onder nr. 772).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacques de Gheyn (II)

Antwerpen 1565 - Den Haag 1629

Bekijk het volledige profiel