:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Salomé toont het hoofd van Johannes de Doper aan Herodes

Salomé toont het hoofd van Johannes de Doper aan Herodes

Kopie naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo) (in circa 1526-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Salomé toont het hoofd van Johannes de Doper aan Herodes
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 218 mm
Breedte 292 mm
Makers Kopie naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)
Vroegere toeschrijving: Giovanni Battista Naldini
Inventarisnummer I 113 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1526-1600
Watermerk kruisboog of anker (?) in cirkel (fragment, onderste helft, 25 x 49 mm, op P4 van 9P, vH)
Inscripties 'N:o 61=' (m.b., pen in paarse inkt, zie herkomst); 'Andrea del Sarto' (verso, m.b., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Martelli (niet in Lugt), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderd fragment)
Herkomst familie Martelli, Florence (met paarse inkt genummerde tekeningen, zie L.1171a); [?] William Young Ottley (1771-1836, L.2642, L.2662, L.2663, L.2664, L.2665)***, Londen; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Andrea del Sarto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Frölich-Bum 1928, p. 170 (Del Sarto); Fraenckel 1935, pp. 195-196, nr. 4 (kopie naar Del Sarto); Berenson 1938, nr. 1761A (Naldini); Berenson 1961, nr. 1766 A-1 (Naldini); Freedberg 1963, p.15; Barocchi 1965, p. 246, fig. 90c (Morandini); Shearman 1965, pp. 295-296 (late 17de- of vroege 18de-eeuwse kopie); Monbeig Goguel 2005, p. 398 (Vanni)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

De fresco’s in het Chiostro dello Scalzo in Florence worden beschouwd als een van Andrea del Sarto’s (1486-1530) grootste artistieke prestaties. De grisailleschilderingen, tussen 1508/1512 en 1526 door Del Sarto en Franciabigio (1484-1525) vervaardigd, verbeelden in twaalf scènes het leven van Johannes de Doper. In de loop van de zestiende eeuw waren de fresco’s een voorbeeld voor vele kunstenaars, zo ook voor de vervaardiger van deze tekening en een andere in onze collectie (inv. I 114). De roodkrijtstudie is een kopie naar het fresco waarin het hoofd van Johannes aan Herodes wordt getoond (1523). De koning zit ter ere van zijn verjaardag samen met zijn vrouw Herodias aan het feestmaal. Links komt hun dochter Salomé aangelopen. Onder haar arm draagt zij een schaal met daarop het afgehakte hoofd van Johannes de Doper, het geschenk dat zij, na aandringen van haar moeder, aan Herodes had gevraagd nadat zij voor hem had gedanst.[1] Opvallend is dat de tekening geen exacte kopie is van het fresco. Op het Rotterdamse blad is Herodias achter de tafel weergegeven in plaats van aan de linkerzijde. Bovendien is haar hoofd tweemaal getekend, alsof de kunstenaar al kopiërend probeerde te variëren op zijn voorbeeld. De geschokte jongeman in het midden van het fresco is naar rechts verplaatst.[2] Ook is in onze tekening het hoofd van Johannes niet zichtbaar achter de rechterarm van Salomé die de schaal tegen haar zij houdt. Op de keerzijde van het blad is Herodias nogmaals getekend, nu meer gelijkend op de figuur in het fresco. Een kwartslag gedraaid zien we ook een minder uitgewerkte tekening van twee mannen. Deze figuurgroep is overgenomen uit De gevangenneming van Johannes, een ander fresco van Del Sarto in dezelfde kloostergang.

Dit blad werd samen met twee andere tekeningen (I 114 en I 112) door Koenigs verworven als werk van Andrea del Sarto zelf.[3] Fröhlich-Bum (1928) beschouwde de tekeningen nog als eigenhandige voorstudies, terwijl Fraenckel (1935) ze beschreef als latere kopieën naar zijn werk.[4] Berenson (1938 en 1961) schreef ze toe aan Giovanni Battista Naldini (1535-1591), waar Freedberg (1963) zich in kon vinden.[5] Barocchi (1965) zag ze echter als werken van Francesco Morandini (1544-1597), terwijl Shearman (1965) ze in hetzelfde jaar aanmerkte als vervalsingen uit de late zeventiende of vroege achttiende eeuw, met opzettelijke pentimenti om ze een authentiek karakter te geven.[6] Tenslotte schreef Monbeig Goguel (1991 en 2005) de Rotterdamse tekening toe aan Giovanni Battista Vanni (1599-1660), samen met een tekening in het Louvre die volgens haar zeker van dezelfde hand is als de drie bladen uit de Collectie Koenigs.[7] Petrioli Tofani (1999) betoogde eveneens dat deze groep kopietekeningen naar Del Sarto door Vanni werden gemaakt.[8] De veronderstelling van Petrioli Tofani en Monbeig Goguel is grotendeels gebaseerd op een opmerking van Baldinucci; hij schreef in zijn Notizie de' professori del disegno da Cimabue in qua (1681-1728) dat Vanni kopieën maakte voor een prentserie, gegraveerd door Domenico Falcini (1575-1632).[9] Deze prenten zijn echter niet overgeleverd en omdat de Rotterdamse tekeningen duidelijk geen exacte kopieën zijn, lijkt het onwaarschijnlijk dat ze voor dit doel werden gemaakt. Daar komt nog bij dat een van de Rotterdamse bladen op basis van het watermerk rond 1560 kan worden gedateerd.[10] Vanni zou dan ongeveer vijftig jaar oud papier hebben gebruikt. Dit is op zich niet onmogelijk, maar wel zeer onwaarschijnlijk. Wie de kopieën dan wél vervaardigde, blijft onduidelijk. Waarschijnlijk is sprake van tekenoefeningen door een leerling in een Florentijns kunstenaarsatelier. In Frankfurt bevindt zich een aantal soortgelijke tekeningen die mogelijk van dezelfde hand zijn.[11]

Noten

[1] Marcus 6:21-28; Mattheüs 14:6-11.

[2] In Los Angeles bevindt zich een zwartkrijt voorstudie voor de jongeman: J. Paul Getty Museum, inv. 87.GB.10; Los Angeles 2015, cat. 30.

[3] Inv. I 112 bevindt zich in het Pushkin Museum in Moskou; Elen 1989, nr. 346, ill. en Moskou 1995, nr. 149, ill. (Naldini?). Deze tekening wordt in beide publicaties abusievelijk een kopie naar een fresco in het Chiostro dello Scalzo genoemd. De tekening is echter een kopie naar het fresco met de drie koningen in het Chiostro dei Voti in de SS. Annunziata, Florence. Dit werd al eerder opgemerkt door Fröhlich-Bum 1928, p. 163, en Berenson 1961, cat. 1761 A-1.

[4] Fröhlich-Bum 1928, p. 170. Fraenckel 1935, pp. 195-196.

[5] Berenson schreef de bladen toe aan Naldini op basis van een vergelijking met een tekening van de aanbidding van de drie koningen in de Galleria degli Uffizi in Florence; Berenson, 1938, cat. 1761 A. Freedberg 1963, p. 15.

[6] Barocchi 1965, p. 246. Shearman 1965, pp. 295-296.

[7] Geannoteerd op het oude passe-partout door Catherine Monbeig Goguel, 14.02.1991. Dit werd later bevestigd door Carmen Bambach. Zie ook: Monbeig Goguel 2005, nr. 587; Parijs, Musée du Louvre, inv. 13651 recto.

[8] Petrioli Tofani 1999, p. 173, n. 8.

[9] Baldinucci [1681-1728] 1728, p. 209: ‘che egli ad instanza di Bartolommeo Gondi fece in Firenze di tutte le pitture di Andrea del Sarto nella Compagnia della Scalzo, che poi furono intagliate da Domenico Falcini.’

[10] Dit is vast te stellen aan de hand van het watermerk van de andere tekening (inv. I 114). Dit maakt de suggestie van Shearman tevens onwaarschijnlijker.

[11] Dit zijn kopieën naar de fresco’s van Andrea del Sarto in het Choistro dello Scalzo en die in de kloostergangen van de SS. Annunziata. Frankfurt am Main, Städel Museum, inv. 4383, 387, 388, 389 en 390.   

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)

Florence 1486 - Florence 1530

Bekijk het volledige profiel