:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Detail uit 'De val der giganten', kopie naar Perino del Vaga

Detail uit 'De val der giganten', kopie naar Perino del Vaga

Toegeschreven aan: Giulio Benso (in circa 1533-1585)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Detail uit 'De val der giganten', kopie naar Perino del Vaga
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 265 mm
Breedte 344 mm
Makers Toegeschreven aan: Giulio Benso
Vroegere toeschrijving: Luca Cambiaso
Kopie naar: Perino del Vaga (Piero Bonaccorsi)
Inventarisnummer DN 143/40 recto (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1533-1585
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken G.C. Rossi (L.2212 deest), B. Jolles (L.381)
Herkomst Cavaliere Gian-Carlo Rossi (tweede helft 19e eeuw, L.2212)**, Rome; Boguslaw Jolles (-1912, L.381), Dresden/Wenen; zijn veiling, München (Helbing) 28.10.1895, lot 102 (Perino del Vaga, DM 15,5); dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (Perino del Vaga)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Perino del Vaga, ‘De val der giganten’, fresco, ca. 1533, Palazzo dei Principi, Genua

Deze tekening is een kopie naar het beroemde fresco De val der giganten van Perino del Vaga (Piero di Giovanni Bonaccorsi, 1501-1547) in het Palazzo del Principe in Fassolo vlakbij Genua. Het paleis werd als privéverblijf van de Genuese prins-admiraal Andrea Doria (1466-1560) gebouwd en tussen 1528 en 1533 door onder anderen Perino met grote frescoscènes gedecoreerd. Een voorstudie voor de gehele compositie van De val der giganten is in Princeton bewaard gebleven.[1] Daarin verbeeldde Perino de machtsstrijd van de giganten met de goden van de Olympus, zoals beschreven door Ovidius (43 v. Chr.-17 na Chr.) in de Metamorfosen (1:151-155). Centraal in de voorstelling is Jupiter te zien, strijdend met zijn bliksemschicht en omringd door de andere goden. In het midden van de zestiende eeuw werd het verhaal vaak in verband gebracht met de overwinningen van keizer Karel V (1550-1558) op de protestanten. Ook hier was daar mogelijk sprake van, want de beschilderde zalen waren door Doria in afwachting van het bezoek van Karel V aan Genua in 1533 gecreëerd.[2]

Perino’s gewaagde composities en bijzondere stijl werden zowel tijdens zijn leven als in de eeuwen daarna door meerdere kunstenaars bewonderd. Het fresco met De val der Giganten is dan ook vele malen gekopieerd en kreeg nog meer bekendheid door de prent (L 1970/56) die vlak na de voltooiing van het fresco in oploop kwam en mogelijk naar een van de voorbereidende tekeningen van Perino werd gemaakt.[3] Daarnaast kregen kunstenaars ook toegang tot het paleis zodat ze de fresco’s met eigen ogen konden bestuderen. Zij waren geïnteresseerd in de gehele compositie, maar namen er ook specifieke delen uit over.[4] Onze tekening, evenals een blad in Florence, is een kopie van de rechter bovenhoek met daarin een groep van zeven goden zittend op een wolk, en vier engelen in de voorgrond.[5]

De studie is goed vergelijkbaar met twee bladen die aan de Genese schilder Giulio Benso zijn toegeschreven; de ene bevindt zich tegenwoordig in de Zerbone-collectie in Genua, de andere in een privécollectie.[6] De karakteristieke stijl van Benso toont de invloed van zowel zijn leermeester Giovanni Battista Paggi (1554-1627) als de Genese Luca Cambiaso (1527-1585). De invloed van Cambiaso is zelfs zo duidelijk dat ons blad in 1962 door Philip Poucey aan hem werd toegeschreven.[7] Diens opvallende tekenstijl met korte streken in pen en inkt komt in de drie tekeningen duidelijk naar voren. Ook hebben alle drie de bladen aan de ene zijde een kopie naar het fresco van Perino en op de andere zijde een eigen inventie van de kunstenaar. Onze tekening lijkt dus deel te hebben uitgemaakt van een groepje werken die Benso naar het fresco vervaardigde. Hij lijkt bijna zeker toegang tot het paleis te hebben gehad, aangezien zijn beschermheer de kunstverzamelaar en prominent lid van de familie Giovanni Carlo Doria (1576-1625) was.

Noten

[1] Princeton Art Museum, inv. x1977-119; Giles/Markey/Van Cleave 2014, nr. 13.

[2] Zie Malz 2022 en Gorse 1986.

[3] Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv. L 1970/56 (ca. 1539-1549). Bartsch geeft de prent aan de school van Marcantonio Raimondi, Massari aan Giulio Bonasone, en Boorsch aan Giulio Fagiuoli, zie Bartsch, XV.45.16; Massari 1983, nr. 108a; Boorsch in Barryte 2015, p.424. De prent zelf werd ook gekopieerd, zie bijvoorbeeld Londen (Christie’s) 27.07.2020, lot 5.

[4] Een voorbeeld van een getekende kopie naar de gehele voorstelling is in Londen, Victoria and Albert Museum, inv. E.5265-1958 (laat zestiende eeuw, begin zeventiende eeuw).

[5] Gallerie degli Uffizi, inv. 14596 F (toegeschreven aan Giulio Romano).

[6] Geveild bij Sotheby’s New York, 26.01.2005, lot 109, nu in Genua, Collezione Zerbone; Boccardo 2007, p. 451, nr. 28a en b. De andere tekening is bij Crispian Riley Smith verkocht. Volgens hem werd de toeschrijving van dit blad aan Giulio Benso door zowel Mary Newcome als Jonathan Bober op basis van digitale foto's bevestigd.

[7] Philip Pouncey, bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen in april 1957: ‘Interesting as copy after group on right in Perino Palazzo Doria [?Feast of] Gods’ (correspondentie met Francoise Devaux, november 2019); bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen op 14 mei 1962): ‘as Vaga, The Fall of the Gods. Cambiaso's copy of Perino's Doria the Fall of the Gods. R.H. particular (?)’ (correspondentie met Francoise Devaux, november 2019).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giulio Benso

Pieve di Teco 1592 - Pieve di Teco 1668

Bekijk het volledige profiel