:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De heilige Hiëronymus in meditatie, naar Michelangelo

De heilige Hiëronymus in meditatie, naar Michelangelo

Toegeschreven aan: Marcello Venusti (in circa 1550-1557)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De heilige Hiëronymus in meditatie, naar Michelangelo
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 258 mm
Breedte 185 mm
Makers Toegeschreven aan: Marcello Venusti
Inventarisnummer DN 124/21 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1557
Watermerk Adelaar in een schild, bekroond door een zespuntige ster (groot fragment, 90 x 43 mm, ondersteboven, gevonden onder het rechterbeen van de heilige, rechts van de leeuwenkop, vH, 5P), niets vergelijkbaars in Briquet; subtype met ster niet in Piccard Online
Inscripties 'JHG9' (verso, pen in bruine inkt)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Herkomst Boguslaw Jolles (-1912, L.381), Dresden/Wenen; zijn veiling, München (Helbing) 28.10.1895, lot 638 (Marcello Venusti naar Michelangelo, DM 12,5); dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (Marcello Venusti naar Michelangelo)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur C. de Tolnay 1960, nr. 238, p. 216; Joannides 2007, pp. 222, 486 (naar een verlorengegaan modello van Michelangelo, mogelijk door Marcello Venusti); Firpo 2008, pp. 157-166, ill. 150; Barnes 2010, ill. 3.21
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

De heilige Hiëronymus is afgebeeld in de wildernis, mediterend en vergezeld van de leeuw, zijn vaste metgezel sinds hij het dier van een doorn in de poot verloste. De kardinaalshoed op de grond is een verwijzing naar Hiëronymus’ latere positie binnen de Kerk. De twee boeken verbeelden de Vulgaat, zijn Bijbelvertaling vanuit de Hebreeuwse bronnen naar het alledaagse Latijn.

Marcello Venusti vervaardigde deze tekening vermoedelijk naar een niet bewaard gebleven ontwerp van Michelangelo (1475-1564). De zittende figuur vertoont duidelijke overeenkomsten met diens sculptuur Mozes in de San Pietro in Vincoli, Rome. Het motief van de hand die in de baard grijpt om het hoofd te ondersteunen is ook te zien in het fresco met de profeet Jeremia op het plafond van de Sixtijnse Kapel.

De figuur van de heilige in de Rotterdamse tekening is eveneens bekend van een zeldzame prent van Sebastiano da Reggio (Sebastiano di Re, werkzaam ca. 1557-1563) uit 1557, waarop Michelangelo als ‘inventor’ wordt vermeld en Marcello Venusti als ‘pictor’.[1] Daarnaast is er een gravure uit 1575 van de hand van Cherubino Alberti (1553-1615) waarin dezelfde heilige in een landschap is geplaatst.[2] Die prent is vermoedelijk naar het ontwerp van Michelangelo vervaardigd; deze toont de heilige in spiegelbeeld, en als inventor is enkel Michelangelo vermeld. In een anonieme Vlaamse gravure is een vergelijkbare combinatie zichtbaar, echter met een afwijkend landschap.[3] Op basis van een van de prenten maakte ook Peter Paul Rubens (1577-1640) gebruik van het motief van de in gedachten verzonken heilige, namelijk voor zijn Heilige Hieronymus (1609-1610) in Potsdam (Sanssouci).[4]

De Tolnay (1960) en Joannides (2007) duidden de tekening in Rotterdam als voortekening voor een verloren gegaan altaarstuk van Marcello Venusti in de Cappella Mignanelli in de Santa Maria della Pace in Rome.[5] Nadien is echter duidelijk geworden dat dit altaarstuk een Maria met Christuskind verbeeldt, geflankeerd door de heiligen Hiëronymus en Ubaldus, en dus niets van doen heeft met de tekening.[6]

Firpo (2008) bracht de tekening op overtuigende wijze in verband met een in 2005 geveild schilderijtje op koper dat hij aan Venusti toeschreef.[7] Het landschap in de achtergrond - in de tekening in Rotterdam niet meer zichtbaar doordat het blad rondom de figuur van de heilige is bijgesneden - is op het koperpaneeltje anders uitgewerkt dan in de prent van Da Reggio. Het schilderij wijkt in enkele kleine details af van zowel de tekening als de prent. Het crucifix is zodanig gepositioneerd dat het direct richting de schedel rechtsboven de heilige wijst, en de traditionele boetesteen, bedoeld voor zelfkastijding, is prominent aanwezig. In de tekening daarentegen is deze steen slechts summier getekend en vormt daar de kopse kant een ichthus-teken. De kwaliteit van het kleine schilderij op koper is matig, wat doet vermoeden dat het een kopie is.[8]

Het is mogelijk dat de Rotterdamse tekening zich in de zeventiende eeuw in de collectie van Karel Emanuel I van Savoye bevond. In de inventaris opgesteld na diens dood (1630) wordt een tekening van een ‘Heilige Hieronymus’, in een zwarte lijst, als ‘vermoedelijk van Michelangelo’ vermeld, waarmee de Rotterdamse tekening zou kunnen worden bedoeld.[9] Venusti’s vele kopieën naar Michelangelo werden echter reeds in de zestiende eeuw vaak verward met eigenhandig werk en in dit geval is de beschrijving in de inventaris al terughoudend.

Noten

[1] De Tolnay 1960, afb. 252. Exemplaar in Parijs, Bibliothèque Nationale, inv. onbekend; Alberti 2005, pp. 6-17.

[2] Van de gravure zijn vier staten bekend; Bartsch 34, nr. 54. Exemplaren onder andere in Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv. BdH 13138, 19861, 14819

[3] De drie prenten worden beschreven in De Tolnay 1960, p. 216, afb. 252, 253. Thode maakte als eerste melding van de prenten die een indirect beeld geven van het verloren ontwerp van Michelangelo. De tekening in Rotterdam was toen nog niet bekend; Thode 1908, p. 503; Alberti 2005, pp. 6-17.

[4] Norris 1953, pp. 391-394.

[5] In 1908 bracht Thode dit verloren altaarstuk als eerste in verband met de prent van Sebastiano da Reggio, op basis van onder andere een beschrijving in de Vite (1642) van Baglione. Joannides (2007) volgt Thode in deze aanname.

[6] De Tolnay parafraseert een vermelding van Baglione als ‘a Saint Jerome Meditating’ en Joannides (2007) als ‘St Jerome in Meditation’, en mede hierop baseren zij de relatie tussen de tekening in Rotterdam en het altaarstuk voor de Mignanelli-kapel in de Santa Maria della Pace. Baglione schrijft in de Vite echter ‘Hieronymus als kardinaal vergezeld van St. Ubaldus bisschop’; Baglione 1642, p. 21.

[7] Firpo 2008, p. 157. Veiling Milaan (Finarte) 22.11.2005, lot 23 (als Girolamo Muziano, toeschrijving van R. Longhi), olieverf op koper, 24 x 16 cm, nu in privécollectie, Turijn.

[8] Met dank aan Gert Jan van der Sman (Florence) voor deze suggestie.

[9] Campori 1870, p. 92: ‘Inventario di Quadri di pittura di S. Al.a che si ritrovano in Castello, fatto hoggi il primo di Settembre 1631: Gallarietta alla Testa Congiunta al Castello: Disegno di S. Gerolamo con cornice negra, creduto del Bonarotta’.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcello Venusti

Como 1512/1515 - Rome 1579

Bekijk het volledige profiel