:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Ontwerp voor een tijdelijke boog, met Samson en de Filistijn en Hercules en de Nemeïsche leeuw

Ontwerp voor een tijdelijke boog, met Samson en de Filistijn en Hercules en de Nemeïsche leeuw

Toegeschreven aan: Sebastiano Vini (in circa 1570-1602)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Ontwerp voor een tijdelijke boog, met Samson en de Filistijn en Hercules en de Nemeïsche leeuw
Materiaal en techniek Zwart krijt, grijs gewassen, pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 283 mm
Breedte 389 mm
Makers Toegeschreven aan: Sebastiano Vini
Naar: Michelangelo Buonarroti
Inventarisnummer DN 115/12 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1570-1602
Watermerk Onbekend fragment, klein deel van een cirkel, rest van watermerk verdwenen toen deel van het papier werd uitgesneden als venster voor de inzettekening (vV, 8P, de inzettekening vV, 4P)
Inscripties 'michel Angelo Bun[...]tti' (m.o., pen in bruine inkt), 'Alessandro Allori' (verso, pen in bruine inkt, doorgestreept)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Herkomst dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (Anoniem Italiaans, karakter van Albani/Jacopo Francia’s hand)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Lalande Biscontin 2015, p. 344, fig. 28 (toeg. aan Vini)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Toen deze tekening in 2015 voor het eerst werd gepubliceerd, schreef Catherine Monbeig Goguel haar overtuigend aan Sebastiano Vini toe.[1] De studie in zwart krijt en gewassen inkt is een ontwerp voor een poort met links Samson en de Filistijn, en rechts Hercules in gevecht met de Nemeïsche leeuw. De figuren zijn gebaseerd op ontwerpen van Michelangelo Buonarroti (1475‑1564): in het ene geval een roodkrijtschets van Hercules en de Nemeïsche leeuw in Windsor,[2] en in het andere geval een befaamd beeld van Samson en de Filistijn dat bekend is van vele kopieën, al zijn de figuren hier net iets anders geplaats om ze in de kromming van de boog te laten passen. Boven de doorgang bevindt zich een mascaron met aan beide zijden draperieën en guirlandes van vruchten. De exacte bedoeling van de tekening is niet bekend, maar aangezien beide helden meestal met de Florentijnse burgerlijke iconografie worden geassocieerd gaat het mogelijk om een ontwerp voor een tijdelijke triomfboog in deze stad. Vini maakte wel vaker ontwerpen voor praalvertoningen, zoals een decoratief ontwerp voor de begrafenis van Francesco I (1541‑1587) in Florence.[3] Monbeig Goguel vergeleek de tekenkunst stilistisch met een album van zestig tekeningen in Parijs die aan Vini zijn toegeschreven.[4]

In het midden van het blad, onder de boog, is een kleine tekening in pen en inkt geplakt van een vrouw met een kind aan haar borst. Deze tekening is vermoedelijk van een andere hand en heeft bovendien niets met de triomfboog te maken. In de inventarislijst van Domela Nieuwenhuis staat deze beschreven als ‘van Jacopo Francia’s hand’,[5] misschien verwijzend naar Maria en de gebakerde Jezus in een prent[6] van de Heilige Familie met de heilige Elizabeth en Johannes de Doper door Jacopo Francia (1486‑1557), maar erg sterk is de verwantschap niet. Mogelijk werd de tekening door een latere verzamelaar in de handige lege ruimte geplakt.

Noten

[1] Lalande Biscontin 2015, p. 344, afb. 28. Eerdere suggesties voor de toeschrijving van het blad waren: Alessandro Allori (1535‑1607) (inscriptie op de verso), Francesco Albani (1578‑1660) (Domela Nieuwenhuis 1923, p. 17) en Amico Aspertini (1475‑1552) (George Scharf, aantekening op het montuur, omstreeks 1940).

[2] Royal Collection, inv. 912770.

[3] Gallerie degli Uffizi, inv. n. 3893 A.

[4] Musée du Louvre, inv. 954‑1012.

[5] Domela Nieuwenhuis 1923, p. 17.

[6] Deze afdruk bevindt zich in het Museum of Fine Arts, Boston, inv. 2010.1307.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Sebastiano Vini

Pesina circa 1515 - Pistoia 1602

Bekijk het volledige profiel