:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De heilige Ambrosius te paard verdrijft de ariaanse ketters

De heilige Ambrosius te paard verdrijft de ariaanse ketters

Giovanni Ambrogio Figino (in circa 1591)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De heilige Ambrosius te paard verdrijft de ariaanse ketters
Materiaal en techniek Pen in zwarte inkt, zwart gewassen, wit gehoogd, op bruin geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 415 mm
Breedte 259 mm
Makers Tekenaar: Giovanni Ambrogio Figino
Inventarisnummer DN 114/11 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1591
Watermerk geen / none? (doorzicht bemoeilijkt door de grondering en de doublure), viewed with IRP (transmittent light)
Inscripties 'Figino' (r.m.o., pen in bruine inkt), 'G 125' (verso, rood krijt)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken G. Vallardi (L.1223, L.1223a, no. G 125), A.J. Domela Nieuwenhuis (L.356b)
Herkomst Ercole Bianchi (geb. 1576), waarschijnlijk verworven in 1608; - ; Giuseppe Vallardi (1784-1863, L.1223/1223a)**, kunsthandelaar, Milaan, zijn nr. G 125; - ; dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (Anoniem Italiaans)
Tentoonstellingen Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 8-9)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VIII, Prenten & Tekeningen (2010)
De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Cantù 1844, vol. 2, pp. 258-259; Torrini 1987, p. 197, nr. 122; Pavesi 2017, onder nr. 21, pp. 424-428
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Milaan > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Giovanni Ambrogio Figino, 'De heilige Ambrosius te paard verdrijft de ariaanse ketters', 1590, olieverf op doek, 262 x 156 cm, Pinacoteca del Castello Sforzesco, Milaan. Foto Comune di Milano/Anelli 1997

Deze tekening behoort tot een groep bladen, verspreid over verschillende collecties, die gerelateerd zijn aan Figino’s schilderij De heilige Ambrosius te paard verdrijft de ariaanse ketters, waarvoor de kunstenaar op 25 januari 1590 van Carlo Brivio namens de Tribunale dei Dodici di Provvisione di Milano de opdracht kreeg. Het altaarstuk was bedoeld voor een kapel (inmiddels verloren gegaan) in het Palazzo dei Giureconsulti.[1] Sinds de voltooiing in 1591 is het werk altijd in Milaan gebleven (afb.).[2]

Het schilderij is een eerbetoon aan de heilige Ambrosius, bisschop van Milaan van 374 tot 397, die de Niceense belijdenis onderschreef en de strijd aanbond met de aanhangers van het arianisme, een ketterse theologische stroming genoemd naar de stichter en priester Arius (256-336). De heilige Ambrosius weigerde aan de eisen van de arianen en andere heidense sekten tegemoet te komen, onder meer om hun diensten in een kerk in Milaan te houden, en wordt daarom vereerd als een van de vier Kerkleraren van de Rooms-Katholieke Kerk en beschermheilige van Milaan. Het schilderij toont de heilige met een bisschopsmijter op, een brandende fakkel in zijn hand en gezeten op een steigerend paard waaronder enkele arianen worden vertrappeld.

Veertien voorbereidende tekeningen voor dit schilderij bevinden zich in Venetië,[3] nog eens twee in Lisabon[4] en één in Windsor.[5] Deze evidente voorstudies laten zien dat Figino verschillende compositorische varianten uitwerkte, waaronder het volledige paard in profiel, in spiegelbeeld en meerdere standen van het hoofd. De Rotterdamse tekening is nauw verwant aan het uiteindelijke schilderij en volgens Torrini en Pavesi vervaardigd in de laatste beslissende fase.[6] Anderzijds kan de tekening ook een ricordo van het voltooide schilderij zijn. De witte hoogsels op de mijter en mantel van de bisschop en op de flank en hoog opgeheven hoeven van het paard volgen zeer secuur de lichtinval in het uiteindelijke werk, en de linkerhoef van het paard is precies zo afgesneden als in het schilderij. Ook de vastberaden lijnen waarmee de figuren die worden vertrapt zijn aangeduid lijken naar het voltooide werk te zijn getekend. Wat de relatie tussen dit blad en het uiteindelijke schilderij ook mag zijn, de witte dekverf op de donkerbruin geprepareerde grondering vormde het ideale medium voor ofwel het bepalen ofwel het vastleggen van de dramatische belichting van de uiteindelijke compositie. Hoewel Figino meestal in krijt of pen in inkt werkte, maakte hij af en toe ook gebruik van witte hoogsels op geprepareerd papier, en de stijl van deze studie doet erg denken aan de tekening De heilige Michaël verjaagt de opstandige engelen, in Windsor,[7] en andere vergelijkbare voorbeelden.[8]

Samen met een andere tekening door Figini[9] belandde dit blad uit de collectie van Adriaan Domela Nieuwenhuis in 1923 in het museum. Beide bladen waren in de negentiende eeuw door de handen van kunsthandelaar Giuseppe Vallardi (1784-1863) gegaan, maar werden in de inventarislijst van Domela Nieuwenhuis nog niet aan Figino toegeschreven.[10] Zowel A.E. Popham als Philip Pouncey herkenden de tekening tijdens een museumbezoek als een werk van Figino, maar de studie van Torrini werd pas in 1987 gepubliceerd.[11] De twee Rotterdamse bladen en een tekening in New York[12] waren ooit alle drie in het bezit van Vallardi, en zijn vermoedelijk de pen-in-bistertekeningen die Cesare Cantù in 1844 in de collectie van Vallardi omschreef en die kunsthistoricus Luigi Lanzi (1732-1810) in de achttiende eeuw in Milaan had gezien.[13] Figino liet na zijn overlijden in 1608 de inboedel van zijn werkplaats, met vermoedelijk de meeste van zijn tekeningen, na aan zijn neef Ercole Bianchi (geboren in 1576).[14] Veel van deze tekeningen raakten later verspreid.[15] Een grote groep werd in Venetië aangekocht door consul Joseph Smith (ca. 1682-1770) en bevindt zich momenteel in Windsor, een andere groep kwam in handen van de schilder Giuseppe Bossi (1777-1815) en bevindt zich nu in de Gallerie dell’Accademia in Venetië, en nog een ander album, waarvan de restanten zich nu in New York bevinden, kwam in handen van de geestelijke Sebastiano Resta (1635-1714).[16] De inscriptie ‘Figino’ onderaan dit blad is terug te vinden op veel van Figino’s tekeningen in Windsor,[17] Venetië[18] en elders, maar zijn mogelijk niet allemaal van dezelfde hand.[19] Het feit dat we vrijwel identieke inscripties aantreffen op tekeningen die inmiddels in verschillende collecties zijn ondergebracht, doet echter vermoeden dat dit al vroeg moet zijn gedaan, mogelijk toen Ercole Bianchi de bladen in zijn bezit had.

Noten

[1] Zie Pavesi 2017, nr. 21.

[2] Pinacoteca del Castello Sforzesco, inv. 207.

[3] Gallerie dell’Accademia, inv. 1512r en v; 1511 r en v; 371; 369 r en v; 368v; 374; 367; 373; 366; 365; 372; 364; 370; 983, zie ook Ciardi 1968.

[4] Museu Nacional de Arte Antiga, inv. 348 en 349.

[5] Royal Collection, inv. 906922.

[6] Torrini 1987, onder nr. 122, ‘nell’ultimo e accurato studio preparatorio d’insieme’; Pavesi 2017, p. 216 ‘in uno stadio ormai definitivo’.

[7] Royal Collection, inv. 906934. Zie ook inv. 906925.

[8] Zie Torrini 1987, p. 204 voor andere voorbeelden.

[9] Museum Boijmans Van Beuningen, inv. DN 113/10.

[10] Domela Nieuwenhuis 1923, ‘Bisschop in vol ornaat te paard als aanvoerder in den kryg zegevierend. Anoniem; oud italiaansch; in oud schrift: “figino…”, op bruin met wit. Anoniem, ecclesia militans; de hoeven vertrappen de tegenstanders. Uit den besten tyd. “Der streitbare Kirchenfürst”.’

[11] Torrini 1987, p. 36, noot 156.

[12] Metropolitan Museum of Art, inv. 61.179.2.

[13] Zie Cantù 1844, dl. 2, pp. 258-259, die schrijft: ‘molti disegni suoi, veduta a Milano dal Lanzi, ora nella collezione Vallardi, si sciambierebbero con quelli Dante di pittori, se l’attento sguardo non vi scoprisse troppa fluidità quando di penna quando di bistro, e troppa ricercatezza nei contorni’ (veel van zijn tekeningen, door Lanzi in Milaan gezien en nu in de collectie van Vallardi, kunnen voor werk van de Dante onder de schilders aangezien worden als met enige opmerkzaamheid niet een net iets te vloeiende lijnvoering in pen [of] in bister opvalt, als ook al te verfijnde contouren).

[14] Comincini 2010, p. 7.

[15] Zie Ciardi 1968, pp. 127 e.v.

[16] Morgan Library & Museum, inv. 1964.1.

[17] Royal Collection, inv. 906878 is slechts één voorbeeld.

[18] Bijvoorbeeld, Gallerie dell’Accademia, inv. 1195 of 949.

[19] Zie Torrini 1987, pp. 216-218.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giovanni Ambrogio Figino

Milaan 1553 - Milaan 1608

Bekijk het volledige profiel