:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Saturnus verslindt een van zijn zonen

Saturnus verslindt een van zijn zonen

Maturino da Firenze (in circa 1550-1560)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Saturnus verslindt een van zijn zonen
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 433 mm
Breedte 272 mm
Makers Kunstenaar: Maturino da Firenze
Kopie naar: Polidoro da Caravaggio (Polidoro Caldara)
Vroegere toeschrijving: Ugo da Carpi
Vroegere toeschrijving: Michelangelo Buonarroti
Inventarisnummer DN 112/9 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1560
Watermerk Anker in cirkel, met zespuntige ster erboven (80 x 52 mm, op P3 van 7P, vH), vrij algemeen type voorkomend in archivalia in Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Italië, in vooral de vroege zestiende eeuw, vergelijkbaar met Briquet 495 (o.a. Lucca 1540-1545) en Piccard Online DE5580-Codicon272_4 (Italië, 1550-1555). Zelfde type in tekening van G.F. Penni in Teylers Museum (Elen 1983, p. 230, nr. 64) en in veel tekeningen van Cesare Sermei, Raccolte Comunali di Assisi (Lanfiuti Baldi 2001, pp. 425-427)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken A.J. Domela Nieuwenhuis (L.356b fragment)
Herkomst dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (toegeschreven aan Michelangelo)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze nog ongepubliceerde tekening is een anonieme kopie naar een fresco van Polidoro da Caravaggio en Maturino da Firenze (1490-1528) op de façade van Palazzo Milesi te Rome, uitgevoerd kort voor 1527. De schilderingen verbeelden mythologische taferelen uit de begintijd van de stad Rome. De scènes zijn als friezen tussen de verdiepingen gesitueerd en, losse figuren, waaronder de Saturnus/Kronos, tussen de vensters op de eerste, tweede en derde verdieping.[1]

Afgebeeld is de gruwelijke vertelling van Saturnus/Kronos die uit angst voor een profetie zijn eigen kinderen verslindt. De frescodecoratie van Polidoro en Maturino is, zoals de meeste zestiende-eeuwse façadeschilderingen, door eeuwenlange blootstelling aan de elementen niet bewaard gebleven, maar er bestaan wel talloze getekende kopieën van.

Andere getekende kopieën naar Polidoro’s Saturnus bevinden zich in Parijs, Florence, Chantilly, Cambridge (Mass.) en Windsor.[2] De laatste is een krijttekening uit het atelier van Carlo Maratti (1625-1713). Opvallend is de schaduw die het hoekige handvat van de zeis in vier van de vijf kopieën op de zonovergoten nis achter de figuur werpt, een aspect dat in de tekeningen in Florence en Cambridge (Mass.) is weggelaten.

De tekening in Parijs werd door Ravelli (1978) als vroegste van de kopieën gedateerd, gemaakt niet lang na de voltooiing van de originele fresco’s. Op grond van het type watermerk - anker in een cirkel met zespuntige ster - dat in de grote variant ook voorkomt in archivalia in Lucca (ca. 1540-1545) en in een Italiaans wapenboek, het Insignia Venetorum nobilium uit omstreeks 1550-1555, kan de Rotterdamse kopie rond 1550-1560 worden gedateerd.

De tekening werd in de collectie Domela Nieuwenhuis eerst toegeschreven aan Michelangelo (1475-1564) en later op naam van Ugo da Carpi (ca. 1480-1532) gezet.[3] De relatie tot het fresco is tot nu toe onopgemerkt gebleven.

Noten

[1] Marabottini 1969, dl. 1, pp. 127, 366.

[2] Musée du Louvre, inv. 6141; Gallerie degli Uffizi, inv. 13416 F; Musée Condé, inv. 99 (88); Harvard Art Museums/Fogg Museum, inv. 1959.29; Royal Collection, inv. 904329. De tekeningen in Parijs, Cambridge (Mass.) en Florence zijn gepubliceerd in: Ravelli 1978, nrs. 829-831. Een andere kopie is geveild in Londen (Christie’s) 06-07.07.1987, lot 101. Ravelli vermeldt de kopie in Rotterdam niet. De tekening in Cambridge wordt door het museum zelf als voorstudie beschouwd.

[3] De toeschrijving aan Michelangelo staat geannoteerd op een oude inventariskaart, bewaard in Museum Boijmans Van Beuningen.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Maturino da Firenze

Florence 1490 - 1527/1528

Bekijk het volledige profiel