:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zelfportret met Wally Elenbaas

Zelfportret met Wally Elenbaas

Dick Elffers (in 1934)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Op het moment dat Dick Elffers deze foto maakte, had hij zich via baantjes in de reclamevormgeving en een opleiding Decoratieve Kunst en Kunstnijverheid aan de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen ontwikkeld tot beeldend kunstenaar. Door zijn leermeester Jac. Jongert was hij geïntroduceerd in de kringen van revolutionaire kunstenaars in Rotterdam. Elffers werd bijvoorbeeld lid van de kunstenaarsgroep R33, met schilders voor wie de persoonlijke expressie uitgangspunt was. In dezelfde tijd was hij ook aangesloten bij de architecten- en ontwerpersgroep De Opbouw voor wie juist een rationele en functionalistische aanpak centraal stond. Via het Arbeiders-Schrijverscollectief Links Richten leerde hij Wally Elenbaas kennen, de arbeidersfotograaf die hier rechts naast hem op de foto staat en die als assistent voor Elffers was gaan werken. Het is kenmerkend voor Elffers dat hij zich gelijktijdig in totaal verschillende milieus begaf. Hij volgde ontwikkelingen in zijn omgeving met belangstelling, maar verzette zich tegen elke vorm van dogmatiek. Nooit liet hij zich leiden door theorie, of probeerde hij zijn eigen werk theoretisch te duiden. ‘Hoe het beeld tot stand kwam is van weinig belang voor de toeschouwer,’ zo stelde hij in 1937, ‘wat het hem zegt is doorslaggevend’.1 Elffers werkte in alle mogelijke technieken, met uiteenlopende materialen. Zijn oeuvre omvat grafische en ruimtelijke ontwerpen, monumentale sculpturen, wandtapijten, foto’s, illustraties en schilderijen. Van zijn vooroorlogse werk is weinig bewaard gebleven, het bombardement op Rotterdam legde zijn huis en atelier in puin. De foto waarop hij zichzelf samen met Elenbaas vastlegde is een van de weinige overgebleven getuigen van Elffers’ bewogen vooroorlogse jaren.

1 Geciteerd in: Bruinsma 2007, p. 21.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Zelfportret met Wally Elenbaas
Materiaal en techniek Ontwikkelgelatinezilverdruk, geglansd, barietpapier
Objectsoort
Foto > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 11,1 cm
Hoogte 8,4 cm
Makers Kunstenaar: Dick Elffers
Inventarisnummer Stad-F 16 TTK-1
Credits Schenking Esther Hartog, 1990
Collectie Stadscollectie
Verwervingsdatum 1990
Vervaardigingsdatum in 1934
Materiaal
Object
Techniek
Geglansd > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Dick Elffers

Rotterdam 1910 - Amsterdam 1990

Bekijk het volledige profiel