:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Folio uit het Gozzoli-album: titelblad

Folio uit het Gozzoli-album: titelblad

Benozzo Gozzoli (in circa 1450-1460)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Folio uit het Gozzoli-album: titelblad
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 229 mm
Breedte 160 mm
Makers Werkplaats van: Benozzo Gozzoli
Inventarisnummer I 562 1 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1460
Watermerk niet vast te stellen door onvoldoende doorzicht, vV, 6P
Inscripties '(JE)SVS NAZARENVS REX IVDAEORVM' (Jesus from Nazareth king of Jews; also in Hebrew and Greek above) / 'PICTORIBUS ATQUE POETIS SEMPER FUIT ET ERIT EQVA POTESTAS' (for painters and poets there always was and will be equal power), '31' (foliation number, below left, pen and brown ink)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Biblioteca Trivulziana, Milaan, Codex Triv. 2145; waarschijnlijk verworven door Don Carlo Trivulzio (1715-1789); door vererving aan Luigi Alberico Principe di Musocco Trivulzio (1873-1938); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in de jaren 1925-1930; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 1-9)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, nr. 441, vol. I-4, pl. 328e; Van den Akker 1991, pp. 73, 75, 78, fig. 120; Ames-Lewis 1995, pp. 400-401, fig. 13
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Dit is een folio uit een verondersteld verloren gegaan tekeningenboek waarvan een restant nu deel uitmaakt van een achttiende-eeuws album, genaamd het Gozzoli-album, dat zich in Museum Boijmans Van Beuningen bevindt. Een algemene omschrijving is hier te vinden.

Deze pagina was oorspronkelijk folio 31 recto in het verondersteld verloren gegane tekeningenboek. De vingervlekken in de rechter benedenhoek bevestigen dat dit oorspronkelijk een recto was.

De drietalige inscriptie bovenaan (vertaald ‘Jezus van Nazareth, koning der Joden’) is de tekst die, zoals vermeld in het evangelie volgens Johannes (19:19-20), als beschuldiging boven het hoofd van Christus op het kruis was bevestigd; de Latijnse versie is vaak afgekort tot INRI. De voornaamste inscriptie in het Latijn, boven het midden van de pagina, kan worden vertaald als ‘Afbeeldingen en gedichten hebben altijd gelijke rechten gehad en zullen die ook altijd behouden’, of wat vrijer als ‘Schilders en dichters hebben altijd de vrijheid gehad om te ondernemen wat zij wilden’. De Latijnse hoofdletters zijn in typologisch opzicht vergelijkbaar met de in kapitalen uitgevoerde inscripties onder de scènes van Gozzoli’s frescocyclus over het leven van de heilige Franciscus in de apsiskapel van de San Francesco-kerk in Montefalco (1450-1452).[1] Het citaat komt uit Horatius’ (Quintus Horatius Flaccus, 65-68 v.Chr.) beroemde Ars poetica (1-13: 'pictoribus atque poetis quidlibet audendi semper fuit aequa potestas.') en vormt een passende titel voor het huidige album. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat dit folio 31 uit het verondersteld verloren gegane tekeningenboek bij het samenstellen van het album als voorste blad werd gekozen. De strofe werd destijds niet voor dit specifieke doel geschreven, wat alleen al blijkt uit het feit dat het oorspronkelijke folio werd bijgesneden en de ontbrekende letters aan het begin en einde werden overgeschreven op de montagestroken van het album.

Noten

[1] Montefalco 2002, pp. 276-285, nr. 39, ill.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Benozzo Gozzoli

Florence circa 1420 - Pistoia 1497

Bekijk het volledige profiel