:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Schetsen van een zittende en staande man

Schetsen van een zittende en staande man

Meester van Sint Michael (in circa 1515-1528)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Schetsen van een zittende en staande man
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, op bruin geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening (verso) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 288 mm
Breedte 334 mm
Makers Tekenaar: Meester van Sint Michael
Vroegere toeschrijving naar: Bernard van Orley
Inventarisnummer N 10 verso (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1515-1528
Signatuur geen
Watermerk Gotische P met twee benen
Conditie recto: vochtvlekken, oude reparaties, scheurtjes langs randen verso: doorslag van inkt
Inscripties 'Lvi' (linksonder, in pen in bruine inkt), 'Sp[..]n[..]tt' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt), 'V 37' (verso, linksonder, in potlood), 'geene Lot van Sodoma en Gomora / [..] lazerus t[..]' (verso, linksmidden, in pen in bruine inkt), '1500' (verso, linksboven, in potlood), 'T ' (verso, rechtsboven, in pen in bruine inkt), '208 / 16' (verso, rechtsonder, in potlood), 'L' (verso, middenonder, in pen in bruine inkt), 'Van Orley / 1492- / Un dessin du B. van Orley date 1525 / se trouve au Kupferstichkabinett / de Berlin comme [..] / rappeller celui-ci' (verso, midden, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken onbekende verzamelaar (L.2944), J.P. Zoomer (L.1511), Peltzer (L.2231), Prince W. Argoutinsky-Dolgoroukoff (L.2602d), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Amsterdam 1934*, no. 150 (Bernard van Orley); Gent 1955, no. 194 ; Mechelen 1958, no. 191; Bourg-en-Bresse 1981, no. 8; Rotterdam 2004b; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Held 1931, p. 108 (nr. 2) (niet Bernard van Orley); Lugt 1956, p. 376, onder nr. 2944 (Bernard van Orley); Haverkamp Begemann/Logan 1970, p. 270, noot 1 (atelier van Bernard van Orley, mogelijk Pieter Coecke van Aelst); Guratzsch 1980, dl. I, pp. 94-95 (Bernard van Orley); Farmer 1981, p. 302, nr. 8 (Meester van de Heilige Michael)
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

De opwekking van Lazarus (Joh. 11: 1-44) is veelvuldig afgebeeld in de beeldende kunst. Het evangelie van Johannes beschrijft hoe Christus naar het sterfbed van Lazarus, de broer van Martha en Maria, wordt geroepen. Tegen de tijd dat hij arriveert, is Lazarus echter al vier dagen dood en is hij inmiddels begraven. Als Christus beveelt het graf te openen, protesteert Martha door te wijzen op de stank van het lichaam. Christus antwoordt haar, dat indien haar geloof groot genoeg is, ze getuige zal zijn van een wonder. Hierop volgt het moment dat in deze tekening wordt verbeeld. Lazarus komt uit zijn graf, hier weergegeven als een tombe voor de grot. Christus vraagt aan omstanders Lazarus te ontdoen van van de wikkels rond zijn en handen en voeten en hem te laten gaan. Links van Christus staan Martha en Maria die hem danken, terwijl één van de omstanders in de achtergrond zijn hand tegen zijn neus houdt om de stank te weren. Lazarus wordt bevrijd van zijn doeken door Petrus. Zijn aanwezigheid staat nergens geschreven, maar vanaf ca. 1460 maakt hij, met name in Italië en Duitsland, deel uit van de beeldtraditie.1 Aan de opwekking van Lazarus worden meerdere betekenissen toegekend. Zo functioneert het als pre-figuratie voor de wederopstanding van Christus, maar ook als symbool voor de opstanding van de doden bij het Laatste Oordeel.2

De tekening is, met haar breed opgezette figuren, expressieve gebaren en verhoudingsgewijs grote handen, sterk verwant aan een reeks ontwerpen voor glasvensters met taferelen uit de Passie van Christus van de Meester van Sint Michael (afb. 1).3 Diens werk is sterk beïnvloed door Barent van Orley, zoals ook blijkt uit de associaties die deze tekening oproept met schilderijen van die kunstenaar als het Job-triptiek, dat in de eerste helft van de jaren 1520 is vervaardigd.4 Held is de eerste die De opwekking van Lazarus associeert met de Passiereeks, waarvan hem alleen de drie in Berlijn bekend waren.5 Hij meent, ten onrechte, dat de Lazarus onderdeel was van diezelfde reeks.6 Ook Haverkamp Begemann en Logan zien de verwantschap met de tekeningen uit de Passiereeks.7 Farmer rekent de Lazarus-tekening tot de groep maar merkt op dat ze zwakker is uitgevoerd dan de overige werken.8

Naast de al eerder genoemde kenmerken zijn er meer overeenkomsten tussen deze tekening en de bladen uit de Passiereeks aan te wijzen. Dit komt tot uiting in de typische coulissenachtige opbouw van het landschap en de brede plooival aangegeven met dikke lijnen en ingevuld met korte arceringen. Ook de ondertekening van de luiken met taferelen van de Legende van de Heilige Michael toont verwante korte arceringen. Zoals Farmer al opmerkte, is de lijnvoering in deze tekening grover van opzet en zijn de figuren minder uitgewerkt dan bij de Passiereeks. Ook de gedrongenheid van de posturen, een duidelijk kenmerk van de tekeningenreeks, is hier niet zo opvallend. Hoewel de wat grovere lijnvoering misschien verklaard kan worden door het gebruik van pen en penseel in plaats van krijt, is het niet uitgesloten dat De opwekking van Lazarus een een studiowerk uit de late jaren twintig is.

De functie van het hier besproken blad is onbekend. Het is niet gekwadreerd of doorgedrukt en heeft mogelijk gediend als vidimus voor een schilderij. Rechtsonder is het blad, waarschijnlijk eigenhandig, 15 genummerd in bruine pen.9 Hoewel ongebruikelijk, zou dit erop kunnen wijzen dat het deel uitmaakte van een grote reeks met de Werken van Christus.

Noten

1 Guratsch 1980, vol. I, pp. 209-211. Kirschbaum 3, 1971, cols. 33-38.

2 Guratzsch 1980, vol. I, p. 1.

3 Zie biografie met een verwijzing naar alle tekeningen uit de reeks.

4 Brussel, Koninklijke musea voor Schone Kunsten van België, inv. nr. 1822; ENP VIII, 1972, nr. 85, ill. plate 78-79.

5 Christus neemt afscheid van zijn moeder; Christus voor Pilates; De Kruisiging, Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nos. KdZ 13607, KdZ 13608, KdZ 13609.

6 Held 1931, p. 108, n. 2.

7 Haverkamp-Begemann/Logan 1970, p. 269 en p. 270, n. 1.

8 Farmer 1981, p. 302. Yvette Bruijnen heeft de tekening bestudeerd tijdens één van de commissiebijeenkomsten in 2010 en bevestigt de toeschrijving.

9 De veiling Argoutinsky-Dolgoroukov, 1925 (zie herkomst) las dit als een datering: 1525.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Meester van Sint Michael

werkzaam Brussel circa 1515 - 1528

Bekijk het volledige profiel