:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Sketches of a Seated and a Standing Man

Sketches of a Seated and a Standing Man

Meester van Sint Michael (in circa 1515-1528)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Sketches of a Seated and a Standing Man
Material and technique Pen and brown ink, on brown prepared paper
Object type
Drawing (verso) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 288 mm
Width 334 mm
Artists Draughtsman: Meester van Sint Michael
Previously attributed to: Bernard van Orley
Accession number N 10 verso (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1515-1528
Signature none
Watermark Gothic P with two legs
Inscriptions 'Lvi' (at lower left, in pen and brown ink), 'Sp[..]n[..]tt' (verso, at lower left, in pen and brown ink), 'V 37' (verso, linksonder, in potlood), 'geene Lot van Sodoma en Gomora / [..] lazerus t[..]' (verso, at centre left, in pen and brown ink), '1500' (verso, at upper left, in pencil), 'T ' (verso, at upper right, in pen and brown ink), '208 / 16' (verso, at lower right, in pencil), 'L' (verso, at lower centre, in pen and brown ink), 'Van Orley / 1492- / Un dessin du B. van Orley date 1525 / se trouve au Kupferstichkabinett / de Berlin comme [..] / rappeller celui-ci' (verso, at the centre, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark unidentified collector (L.2944), J.P. Zoomer (L.1511), Peltzer (L.2231), W.N. Argoutinsky-Dolgoroukoff (L.2602d), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Unidentified, Dutch, 17th Century [L.2944]; Jan Pietersz. Zoomer (1641-1724), Amsterdam; Rudolf Peltzer, (1825-1910) Cologne, his sale (†), Stuttgart (Gutekunst), 13-14 May 1914, no. 227 (‘Lambert Lombart’), DM 8,- to Dolch [copy RKD]; Prince Wladimir Nikolaevitch Argoutinsky-Dolgoroukoff (1875-1941), Paris, his sale, Amsterdam (De Vries) 27 March 1925, no. 278 (as B. van Orley and dated 1525), Nlg. 400 to art dealer Nicolaas Beets (1878-1963), Amsterdam [copy RKD], Album V, to Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1925; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Amsterdam 1934, no. 150 (Bernard van Orley); Gent 1955, no. 194 ; Mechelen 1958, no. 191; Bourg-en-Bresse 1981, no. 8; Rotterdam 2004b; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1)
Internal exhibitions De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Held 1931, p. 108 (n. 2) (not Bernard van Orley); Lugt 1956, p. 376, under no. 2944 (Bernard van Orley); Haverkamp Begemann/Logan 1970, p. 270, note 1 (Studio of Bernard van Orley, possibly Pieter Coecke van Aelst); Guratzsch 1980, vol. I, pp. 94-95 (Bernard van Orley); Farmer 1981, p. 302, no. 8 (Master of the Raleigh Ascension and Pentecost)
Material
Object
Technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

De opwekking van Lazarus (Joh. 11: 1-44) is veelvuldig afgebeeld in de beeldende kunst. Het evangelie van Johannes beschrijft hoe Christus naar het sterfbed van Lazarus, de broer van Martha en Maria, wordt geroepen. Tegen de tijd dat hij arriveert, is Lazarus echter al vier dagen dood en is hij inmiddels begraven. Als Christus beveelt het graf te openen, protesteert Martha door te wijzen op de stank van het lichaam. Christus antwoordt haar, dat indien haar geloof groot genoeg is, ze getuige zal zijn van een wonder. Hierop volgt het moment dat in deze tekening wordt verbeeld. Lazarus komt uit zijn graf, hier weergegeven als een tombe voor de grot. Christus vraagt aan omstanders Lazarus te ontdoen van van de wikkels rond zijn en handen en voeten en hem te laten gaan. Links van Christus staan Martha en Maria die hem danken, terwijl één van de omstanders in de achtergrond zijn hand tegen zijn neus houdt om de stank te weren. Lazarus wordt bevrijd van zijn doeken door Petrus. Zijn aanwezigheid staat nergens geschreven, maar vanaf ca. 1460 maakt hij, met name in Italië en Duitsland, deel uit van de beeldtraditie.1 Aan de opwekking van Lazarus worden meerdere betekenissen toegekend. Zo functioneert het als pre-figuratie voor de wederopstanding van Christus, maar ook als symbool voor de opstanding van de doden bij het Laatste Oordeel.2

De tekening is, met haar breed opgezette figuren, expressieve gebaren en verhoudingsgewijs grote handen, sterk verwant aan een reeks ontwerpen voor glasvensters met taferelen uit de Passie van Christus van de Meester van Sint Michael (afb. 1).3 Diens werk is sterk beïnvloed door Barent van Orley, zoals ook blijkt uit de associaties die deze tekening oproept met schilderijen van die kunstenaar als het Job-triptiek, dat in de eerste helft van de jaren 1520 is vervaardigd.4 Held is de eerste die De opwekking van Lazarus associeert met de Passiereeks, waarvan hem alleen de drie in Berlijn bekend waren.5 Hij meent, ten onrechte, dat de Lazarus onderdeel was van diezelfde reeks.6 Ook Haverkamp Begemann en Logan zien de verwantschap met de tekeningen uit de Passiereeks.7 Farmer rekent de Lazarus-tekening tot de groep maar merkt op dat ze zwakker is uitgevoerd dan de overige werken.8

Naast de al eerder genoemde kenmerken zijn er meer overeenkomsten tussen deze tekening en de bladen uit de Passiereeks aan te wijzen. Dit komt tot uiting in de typische coulissenachtige opbouw van het landschap en de brede plooival aangegeven met dikke lijnen en ingevuld met korte arceringen. Ook de ondertekening van de luiken met taferelen van de Legende van de Heilige Michael toont verwante korte arceringen. Zoals Farmer al opmerkte, is de lijnvoering in deze tekening grover van opzet en zijn de figuren minder uitgewerkt dan bij de Passiereeks. Ook de gedrongenheid van de posturen, een duidelijk kenmerk van de tekeningenreeks, is hier niet zo opvallend. Hoewel de wat grovere lijnvoering misschien verklaard kan worden door het gebruik van pen en penseel in plaats van krijt, is het niet uitgesloten dat De opwekking van Lazarus een een studiowerk uit de late jaren twintig is.

De functie van het hier besproken blad is onbekend. Het is niet gekwadreerd of doorgedrukt en heeft mogelijk gediend als vidimus voor een schilderij. Rechtsonder is het blad, waarschijnlijk eigenhandig, 15 genummerd in bruine pen.9 Hoewel ongebruikelijk, zou dit erop kunnen wijzen dat het deel uitmaakte van een grote reeks met de Werken van Christus.

Footnotes

1 Guratsch 1980, vol. I, pp. 209-211. Kirschbaum 3, 1971, cols. 33-38.

2 Guratzsch 1980, vol. I, p. 1.

3 Zie biografie met een verwijzing naar alle tekeningen uit de reeks.

4 Brussel, Koninklijke musea voor Schone Kunsten van België, inv. nr. 1822; ENP VIII, 1972, nr. 85, ill. plate 78-79.

5 Christus neemt afscheid van zijn moeder; Christus voor Pilates; De Kruisiging, Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nos. KdZ 13607, KdZ 13608, KdZ 13609.

6 Held 1931, p. 108, n. 2.

7 Haverkamp-Begemann/Logan 1970, p. 269 en p. 270, n. 1.

8 Farmer 1981, p. 302. Yvette Bruijnen heeft de tekening bestudeerd tijdens één van de commissiebijeenkomsten in 2010 en bevestigt de toeschrijving.

9 De veiling Argoutinsky-Dolgoroukov, 1925 (zie herkomst) las dit als een datering: 1525.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Meester van Sint Michael

werkzaam Brussel circa 1515 - 1528

Bekijk het volledige profiel