:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Boslandschap met riviertje

Boslandschap met riviertje

Omgeving van: Gillis van Coninxloo (II) (in circa 1600-1625)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Boslandschap met riviertje
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin en blauw gewassen, kaderlijnen in pen in zwarte inkt. Op een secundaire drager met een kader in pen in lichtbruine inkt (ca. 3 mm), goudverf (ca. 3 mm) en penseel in grijsblauwe inkt (ca. 17-20 mm)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 245 mm
Breedte 414 mm
Makers Omgeving van: Gillis van Coninxloo (II)
Vroegere toeschrijving: Denis van Alsloot (II)
Inventarisnummer MB 2010/T 1 (PK)
Credits Aankoop 2010
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 2010
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1625
Signatuur geen
Watermerk kroon met daarboven een zespuntige ster (60x40 mm, in het midden, op P4 van onder)(vV, 7P, folio), gelijkend op Heawood 1116 (Italiaans, Rome 1570)(+DIGIT) (25.09.2012).
Conditie papier- en lijmresten, vlekken (verso)
Inscripties 'nr. 21' (verso, linksboven, in potlood), '1744' (verso, rechtsboven, in potlood, ondersteboven), 'II 57/ 25/ 23' (verso, midden, in potlood), 'Frankenthaler Maler / aus dem / Kreis Gillis van Coninxloo / Waldlandschaft' (verso, middenonder, in potlood)
Merkteken geen
Herkomst veiling Amsterdam (Sotheby’s), 14 november 2006, nr. 5 (als Circle of Gillis van Coninxloo); veiling New York (Sotheby’s) 27 januari 2010, nr. 6 (als Denijs van Alsloot); aankoop door het museum
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 2010, p. 129 (als Denijs van Alsloot); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

In dit grote boslandschap, waarop een beek door een dicht bos stroomt, is het bladerloof weergegeven met talloze, los getekende haaltjes en kringeltjes. De dieptewerking is beperkt en wordt eerder bereikt door de kleurcontrasten tussen het papier en de bruine en blauwe wassingen, dan door een heldere definiëring van vormen of door dikke penlijnen in de voorgrond en dunne in de achtergrond. De tekening werd door het museum aangekocht als een werk van Denijs van Alsloot (ca. 1568-1625/26). Van Alsloot zijn slechts drie gesigneerde tekeningen bekend.1 Deze hebben, evenals andere aan hem toegeschreven tekeningen, echter een ander karakter dan de Rotterdamse voorstelling: Van Alsloots boslandschappen zijn doorgaans minder gesloten, met grote open plekken tussen de boomgroepen of vergezichten met bebouwing aan de linker- of rechterzijde van de compositie.

In 2006 werd dit blad geveild als ‘omgeving Gillis van Coninxloo’ en deze toeschrijving is passender dan die aan Denijs van Alsloot.2 In tegenstelling tot Van Alsloot, is van Gillis van Coninxloo echter geen enkele gesigneerde tekening bekend. Een duidelijk beeld van zijn getekende oeuvre bestaat dan ook niet, mede door de vele kopieën en navolgingen die – naar het zich laat aanzien – naar zijn landschappen zijn gemaakt.4 Feitelijk zijn er meer getekende landschappen als ‘omgeving van’ of ‘navolger van’ Gillis van Coninxloo aangemerkt, dan aan de kunstenaar zelf toegeschreven.

Een van de landschapstypen die bij de navolgers van Gillis van Coninxloo voorkomen, is het boslandschap waardoor een beek stroomt, met langs de oevers en op de voorgrond rietkragen.4 De Rotterdamse tekening is moeiteloos in deze beeldtraditie in te passen: de compositie is bijvoorbeeld vergelijkbaar met die van een boslandschap in Wenen, dat aan een navolger van Van Coninxloo is toegeschreven, vrijwel dezelfde afmetingen heeft en ook met bruine en blauwe wassingen is uitgevoerd.5 Verwant zijn ook boslandschappen in Berlijn, Dresden en Frankfurt, die alle als ‘navolger Gillis van Coninxloo’ worden beschouwd.6

De genoemde tekeningen zijn, net als die in Rotterdam, opgebouwd volgens een gestandaardiseerd beeldschema: vanuit een laag standpunt suggereren grote boomgroepen een dicht woud, dat wordt doorbroken door een of twee doorkijkjes verder het bos in. Dit schema werd ook wel gehanteerd in geschilderde boslandschappen van omstreeks 1600, bijvoorbeeld bij het gesigneerde en 1598 gedateerde boslandschap van Gillis van Coninxloo in Vaduz en bij Latona en de Lycische boeren van Jan Brueghel, van omstreeks 1605.7

Noten

1 Sprang 2003, p. 11. Deze bevinden zich in Los Angeles (J. Paul Getty Museum, inv. nr. 86.GA.9; Goldner/Hendrix 1992, pp. 192-193, nr. 81), in Parijs (École nationale superieure des Beaux-Arts, inv. nr. M. 335; Paris/Hamburg 1985, nr. 121) en in New York (The Metropolitan Museum of Art, New York, inv. nr. 1994-445; Master Drawings presented by Adolphe Stein, London, juli 1981, nr. 1).

2 In 2012 werd in Parijs (Millon in Drouot, 2 april 2012, nr. 121) een getekend boslandschap geveild, toegeschreven aan Denijs van Alsloot, dat in dezelfde techniek getekend is als de Rotterdamse tekening, vrijwel dezelfde afmetingen heeft (namelijk 240 x 415 mm) en eenzelfde type boslandschap toont. Ook deze tekening dient mijns inziens in de omgeving van Gillis van Coninxloo geplaatst te worden.

3 Zie Wegner 1967; Ketelsen in Dresden 2011, pp. 237-243.

4  Wegner 1967, p. 219.

5 Navolger van Gillis van Coninxloo, Boslandschap, Wenen, Albertina, inv. nr. 8057; Vienna 1993, nr. 5. Deze tekening meet 249 x 405 mm.

6 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 13033; Wegner 1967, afb. 10. Dresden, Kupferstich- Kabinett, inv. nr. C 1966-128; Wegner 1967, afb. 11; Dresden 2011, p. 244. Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut, inv. nr. 3779; Wegner 1967, afb. 12.

7 Gillis van Coninxloo, Boslandschap, Vaduz, verzameling vorst van Liechtenstein, inv. nr. 361; ’s-Hertogenbosch 2001, p. 26, afb. 11. Jan Brueghel, Latona en de Lycische boeren, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. SK-A-70; ’s-Hertogenbosch 2001, cat. 46.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Gillis van Coninxloo (II)

Antwerpen 1544 - Amsterdam 1606/1607

Bekijk het volledige profiel