Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Mae West Lips Sofa (Mae West lippensofa)

Mae West Lips Sofa (Mae West lippensofa)

Salvador Dalí (in 1938)

Vraag maar raak

  • linda vroeg

    Welke technieken en materialen zijn er gebruikt bij dit kunstwerk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Linda, de bank is gemaakt van hout en wol. Groeten Rianne

  • vroeg

    welke technieken zijn er gebruikt?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Levi, deze informatie vind je onder het tabje specificaties op de objectpagina op Collectie Boijmans Online! Groeten Rianne

  • Levi vroeg

    Heeft het werk opvallende stijlkenmerken die bij die tijd horen?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Levi, het gaat om een surrealistisch werk. Het surrealisme kenmerkt zich niet zozeer door een gedeelde stijl, maar wel worden alledaagse voorwerpen en lichaamsdelen door de surrealisten regelmatig ingezet om verwarrende situaties te creëren. Zo laat Dalí je zitten op lippen (Mae West Lips Sofa) en telefoneren met een kreeft (White Aphrodisiac Telephone). Groeten, Rianne

  • charly vroeg

    hoe groot is het kunstwerk ongeveer?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Charley, je vindt de afmetingen van dit werk op de objectpagina!

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

De collectie surrealisme in het museum beperkt zich niet alleen tot schilderijen en sculpturen. De afgelopen jaren is ook een aantal designobjecten aangekocht zoals de kreefttelefoon en de Mae West Lips Sofa. Dalì ontwierp deze bank voor zijn Engelse mecenas Edward James. De lippen van sekssymbool en filmster Mae West stonden model voor dit pikante meubel. Er zijn drie exmplaren van deze bank gemaakt, die onderling verschillend zijn.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Mae West Lips Sofa (Mae West lippensofa)
Materiaal en techniek Hout, wollen flanel, katoen en geelkoperen klinknagels
Objectsoort
Bank > Meubel > Wonen > Gebruiksvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 92 cm
Breedte 215 cm
Diepte 66 cm
Makers Kunstenaar: Salvador Dalí
Uitvoerder: Green & Abbott
Inventarisnummer V 2280 (KN&V)
Credits Aankoop met steun van / Purchase with the support of: Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, Vereniging Rembrandt 2003
Collectie Kunstnijverheid & Design
Verwervingsdatum 2003
Leeftijd maker Circa 34 jaar
Gerechthebbenden © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí , c/o Pictoright Amsterdam 2015
Tentoonstellingen Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
Gek van surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Jean-Michel Frank (2009)
Surreal Encounters - Collecting the Marvellous (2016)
Dalí, Ernst, Miró, Magritte... (2016)
Dal nulla al sogno (2018)
Onderwijs VO Surrealisme, Surrealisme
Onderzoek Digitising Contemporary Art
Materiaal
Object

Let op: De gegevens van dit object zijn nog niet gecontroleerd.
Neem contact op met een conservator als iets niet lijkt te kloppen.

Auteur Marijke Peyser

In 2003 verwerft Museum Boijmans Van Beuningen een sleutelwerk van Dalí: een originele Mae West Lips Sofa uit 1938. De sofa wordt uitgevoerd door de Britse firma Green & Abbott in opdracht van Dalí’s mecenas Edward James.[1] Deze aanwinst sluit naadloos aan bij de andere surrealistische werken die het museum van Edward James en de Edward James Foundation verworven heeft.[2]

In 1936 stelt James aan Dalí voor om de ‘drawing room’ van zijn huis in Londen te herinrichten als een surrealistische ruimte. Hoewel dit project niet wordt uitgevoerd, maken zij wel ambitieuze plannen voor de binnenruimten.[3] Al in 1934-1935 maakte Dalí de gouache Visage de Mae West pouvant être utilisé comme appartement surréaliste​. Volgens James zouden de lippen van de filmster als rug- en zitgedeelte tot een prachtige sofa verwerkt kunnen worden.[4] Van de Mae West Lips Sofa zijn zes vroege exemplaren bekend, bestaande uit drie paren in verschillende uitvoeringen. Van de twee sofa’s in roze satijn, bevindt zich één exemplaar in het Victoria & Albert Museum in Londen. De tweede bank was eens gedocumenteerd in de collectie van baron Roland d’Espree, maar de huidige verblijfplaats is onbekend. Ook het tweede paar banken, van rode wol met zwarte franjes, afkomstig uit de eetkamer van James’ buitenhuis Monkton House, is gescheiden. Eén sofa bevindt zich als bruikleen in het Museum of the Moving Image, Londen, en het tweede exemplaar is in bezit van de Edward James Foundation. Tenslotte is er een paar dat gestoffeerd is in twee kleuren wol. De rug en de zitting zijn knalrood. De plint, die is afgezet met geelkoperen klinknagels en de contouren van de mond en rug volgt, is zalmroze, evenals een bies langs de bovenkant. Dit paar, ook afkomstig van James, is in 1983 gesplitst. Eén zitbank is aangekocht door de Brighton Art Gallery and Museum. De tweede kwam in 2003 opnieuw op de markt en werd geveild bij Christie’s in Londen. Zodoende kon dit exemplaar worden aangekocht door de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, met steun van de Vereniging Rembrandt.[5]

Het kan niet anders dan dat de banken als uiterst pikant zijn ervaren. Het kunnen plaatsnemen op een sensuele mond – de mond van de bekende, sexy filmster Mary Jane West – moet gelijk hebben gestaan aan een onzedelijke activiteit. Het waren met recht ‘conversatiestukken’.[6] Mae West was in 1926 reeds voorpaginanieuws vanwege haar obscene teksten in het door haar zelf geschreven, geproduceerde en mede gespeelde toneelstuk Sex. In Hollywood speelt zij in 1932 haar eerste hoofdrol in Night after Night van Archie Mayo. Haar seksueel getinte teksten leiden tot censuur door de Motion Picture Production Code. Om aan de strenge regels te ontsnappen spreekt zij vanaf dan in dubbelzinnige oneliners als: ‘Is that a gun in your pocket or are you just glad to see me?’ en ‘A hard man is good to find’. In 1936 is Mae West wereldwijd de bestbetaalde actrice. Kort daarna verdwijnt ze uit het zicht. Dalí zal zich zeker aangetrokken hebben gevoeld tot haar dubbelzinnige uitingen. Hij zelf was daar immers een meester in. Evenals de White Aphrodisiac Telephone kan de Mae West Lips Sofa worden gezien als een paranoïde meubel, tot stand gekomen volgens Dalí’s paranoïde-kritische methode.[7]

 

Noten

[1] Venetië/Philadelphia 2004-2005, p. 284.

[2] Zie Van Kampen-Prein in deze publicatie, pp. 27-29.

[3] Venetië/Philadelphia 2004-2005, p. 284, noot 4: op basis van een ontwerp van Dalí gaf James in 1938 opdracht aan de firma Green & Abbott om een ‘torso set of drawers’ te vervaardigen.

[4] Idem, p. 284.

[5] Zie archief MBVB, objectmap Dalí, Mae West Lips Sofa.

[6] Rotterdam 2007, p. 100.

[7] Voor meer over Dalí’s paranoïde-kritische methode, zie p. 79.

Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel