:host { --enviso-primary-color: #00BAFF; --enviso-secondary-color: #00BAFF; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Carlton

Vraag maar raak

  • Inge vroeg

    Waren er ook vrouwelijke kunstenaars bij Memphis? Is de stroming/groep nog “levend” of afgesloten? Wanneer kun je zeggen dat een kunststroming af is/klaar?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Inge, wat een goede vragen! Bij de oprichting van de Memphis groep waren in elk geval twee vrouwelijke architecten betrokken, Martine Bedin en Nathalie du Pasquier. De groep is officieel opgericht in 1981 en ging ook officieel uit elkaar (in 1987). In die zin is het Memphis tijdperk afgesloten. Maar de invloed van de ideeën en stijl (of stijlloosheid) van de Memphis ontwerpers blijft natuurlijk bestaan en komt nu eens wat sterker, dan weer wat minder sterk naar voren. Hartelijke groet, Els

  • Ellen vroeg

    Hallo! Ik vraag ke af waarom deze kast is ingedeeld bij de organische vormen.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Ellen, de kast heeft inderdaad geen organische vormen maar is ingedeeld bij organische materialen omdat hij (deels) van hout is gemaakt. Hout is een organisch en dus vergankelijk materiaal. Anorganische materialen zoals steen en keramiek blijven veel langer goed (tenminste, als ze niet kapotvallen). Voor plastics en metalen zijn de bewaaromstandigheden weer anders als voor organische materialen. Hopelijk beantwoordt dit je vraag. Hartelijke groet, Els

  • Peter vroeg

    Is er ook een postzegel van uitgekomen in Italie?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Peter, ja, je hebt helemaal gelijk! De kast staat op een postzegel uit het jaar 2000, die nog steeds te koop is. Ik zal je de afbeelding sturen in een aparte email. Hartelijke groet, Els

  • Ronan vroeg

    Uit welk jaar komt de kast Carlton?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hi Ronan, 'Carlton' komt uit 1981. Voor verdere specificaties kan je op de pagina naar beneden scrollen tot je het kopje 'specificaties' tegenkomt. Fijne dag, Sarie.

  • madelief vroeg

    hoe groot is het kunstwerk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Madelief, dit kunstwerk is 190 cm breed, 196 cm hoog en 40 cm diep. groeten, Sophie

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

De kast 'Carlton' van Ettore Sottsass is waarschijnlijk een van de meest in het oog springende voorbeelden van zogenaamd anti-design dat in de jaren 80 door Italiaanse groepen als Memphis en Studio Alchymia werd uitgedragen. Toch zou de argeloze beschouwer deze kritische ontwerpstijl wel eens kunnen verwarren met een grap. Dit is niet alleen te danken aan het gebruikte materiaal en de veelkleurigheid, maar ook de verwijzingen naar lage cultuur (low culture) spelen hierbij een rol. Zo werd voor de decoratie van de meubels gebruik gemaakt van op laminaat gedrukte prints van imitatiemarmer of -hout. Ook een dessin dat ontleend is aan een afbeelding van sterk uitvergrote bacteriën komt vaak terug. Sottsass verklaarde eens dat hij voor een van de prints geïnspireerd was door tegels uit de wc-hokjes in de metro.
Ondanks het gebruik van industriële materialen zijn veel van deze objecten van Alchimia en Memphis in kleine series handmatig geproduceerd. Hiermee zetten de ontwerpers zich bewust af tegen massaconsumptie en de gladde, zakelijke ontwerpstijl die daarbij hoorde. Het is een uiting van de toenemende afkeer van de consumptiemaatschappij die in de jaren 60 van de vorige eeuw ontstond. Vaste ontwerpregels die de industrie aan ontwerpers oplegde werden overboord gegooid of omgedraaid. Zo ontstonden grillige objecten die ons opnieuw laten nadenken over de functie die voorwerpen vervullen in ons leven.
, Ettore Sottsass hield zich in de jaren 60 bezig met 'Architettura Radicale' of anti-design. Als reactie op het modernisme geloofde hij in de culturele waarde en de esthetische functie van het object. Uitgangspunten als kortstondigheid, ironie, kitsch en hevige kleuren werden in ere hersteld en kwamen onder meer tot uiting in zijn 'Carlton' kast. Sottsass predikte een creatieve bandeloosheid, waarin een kast geen kast meer hoefde te zijn, maar moest functioneren als een medium dat een boodschap overbrengt.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Carlton
Materiaal en techniek Gelamineerd hout
Objectsoort
Kast > Meubel > Wonen > Gebruiksvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 190 cm
Hoogte 196 cm
Diepte 40 cm
Makers Ontwerper: Ettore Sottsass
Uitvoerder: Memphis srl
Inventarisnummer V 258 (KN&V)
Credits Aankoop / Purchase: 1984
Collectie Kunstnijverheid & Design
Verwervingsdatum 1984
Vervaardigingsdatum in 1981
Leeftijd maker Circa 64 jaar
Externe tentoonstellingen De jaren '80 - Doemdenkers en positivo's (2017)
Materiaal
Object
Techniek
Lamineren > Gelamineerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Alles over de maker

Ettore Sottsass

Innsbruck 1917 - Milaan 2007

Ettore Sottsass is een van de grootmeesters van het 20ste-eeuwse, Italiaanse avant-gardistische design. Geboren in 1917 in Innsbruck, Tirol, raakt hij met een...

Bekijk het volledige profiel