:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Bouche-évier (Afvoerstop)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Bouche-évier (Afvoerstop)
Materiaal en techniek Brons en perspex
Objectsoort
Sculptuur > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte Error: 16,5 is not a valid BCD value cm
Breedte Error: 17,7 is not a valid BCD value cm
Diepte Error: 11,6 is not a valid BCD value cm
Makers Kunstenaar: Marcel Duchamp
Inventarisnummer BEK 1721 (MK)
Credits Aankoop met steun van Mondriaan Fonds, 2002
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2002
Vervaardigingsdatum in 1964 (gegoten 1967)
Signatuur Verso: Marcel Duchamp 64
Herkomst Peter van Beveren, Rotterdam
Tentoonstellingen Binnenste Buiten. Museum Boijmans Van Beuningen op bezoek, Rotterdam (Kunsthal) 06.02.2010 – 16.05.2010
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art
Literatuur C. Tomkins, Duchamp. A Biography, Londen 1997, p. 431 F.M. Naumann, Marcel Duchamp of de kunst om [niet] in herhalingen te vervallen, vert. J. Groot, Antwerpen 1999, p. 278, cat.nr. 9.36 A. Schwarz, The Complete Works of Marcel Duchamp, New York 2000, p. 843, cat.nr. 608 K. von Berswordt-Wallrabe, Marcel Duchamp: Die Schweriner Sammlung, Schwerin 2003, pp. 209-211 B. Marcadé, Marcel Duchamp. La vie à crédit, Parijs 2007, p. 482 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 44
Materiaal
Object

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen, Digitising Contemporary Art

Auteur: Bert Jansen

Marcel Duchamp werd de uitvinder van de readymade toen hij in 1913 een fietswiel op een keukenkrukje zette. Ruim veertig jaar later is het principe van het readymadekunstwerk, dat wil zeggen een industrieel gemaakt voorwerp dat de kunstenaar tot kunst verklaart door het te signeren, omarmd door een nieuwe generatie kunstenaars van het nouveau réalisme, neodada en Fluxus. Duchamps oorspronkelijke readymades worden echter amper tentoongesteld. Zeven van de vroegere zijn verloren gegaan en de exemplaren die nog bestaan, zijn alleen in het Philadelphia Museum of Art te zien, waar een groot deel van Duchamps oeuvre terechtkomt na de dood van het verzamelaarsechtpaar Arensberg.

In reactie op de herwaardering ontstaat bij Duchamp en zijn galeriehouder Arturo Schwarz het idee om veertien readymades, waaronder het Roue de bicyclette en Fountain uit 1917, te reproduceren in een oplage van acht. Dit zouden dus geen readymades worden in de eigenlijke zin van het woord, maar multiples: objecten in oplage. Ze worden door vaklui vervaardigd naar technische tekeningen en foto’s van de oorspronkelijke readymades.[1] In zijn zomerverblijf in Spanje in 1964 controleert Duchamp de blauwdrukken van die constructietekeningen. Op dat moment krijgt hij ook het idee voor nieuwe readymades, waaronder Bouche-évier (afvoerstop). Een slecht passende afvoerstop van zijn bad vormt de aanleiding voor dit werk. Duchamp giet een stop in lood die drie jaar later, in 1967, dient als ontwerp voor een editie van multiples in brons, roestvrij staal en zilver van elk honderd exemplaren. Gezien de iconografische samenhang in het oeuvre van Duchamp blijft het gissen naar de betekenis van dit werk. Kunsthandelaar en dada-specialist Francis Naumann geeft een psychologische interpretatie: Duchamp zou zich leeggezogen hebben gevoeld na zijn eerste retrospectieve tentoonstelling in 1963 – een interpretatie die de kunstenaar zelf overigens niet onderschrijft.[2]

De afvoerstop lijkt eerder een humoristisch commentaar op het idee dat alles wat hij signeert een kunstwerk wordt; een beeld dat in de jaren zestig over hem ontstaat. Een dergelijke interpretatie voor het ontstaan van deze readymade is ook af te leiden uit zijn besluit om de editie te laten uitbrengen door de International Numismatic Agency, alsof het om een herdenkingsmunt gaat. De wens om zijn kunstwerken buiten de kunstwereld om te laten functioneren bleek al uit de eerste versie van de kleurenlitho Obligation de Monte Carlo in 1924 en de Rotoreliefs van 1935. Bouche-évier is in dit verband ook te zien als een grap van de kunstenaar, alsof zijn recente roem hem in staat stelde een eigen munteenheid in te voeren.

 

Noten

[1] Alleen voor de reproductie van L.H.O.O.Q., de ansichtkaart van de Mona Lisa voorzien van een sik en een snorretje, koopt Duchamp nieuwe ansichtkaarten.

[2] Naumann 1999, p. 249.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen Toon onderzoek Digitising Contemporary Art
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel