:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De aanbidding der koningen

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De aanbidding der koningen
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in zwarte inkt, penseel in grijs, gewassen in grijs, wit gehoogd, kaderlijnen met de pen in zwarte inkt, op oker geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 277 mm
Breedte 425 mm
Makers Tekenaar: Joachim Wtewael
Inventarisnummer MB 1919 (PK)
Credits Aankoop 1885
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1885
Vervaardigingsdatum in circa 1605-1620
Signatuur geen
Watermerk Standing angel in a circle (43mm, slightly above the centre, on P4 from above, PP30/30; vV, 8P, coarse), this particular type with two spread wings not represented in Briquet or Piccard Online; the type with an angel in a circle, Briquet 639-675, are all Italian, generally second half of the sixteenth century. [AE]
Conditie linkerzijde verticale vouwen
Inscripties 'Jochem Wt teuael' (linksboven, in pen in bruine inkt), 'N1182.' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt), 'Jochem Wt.twael fecit, 15-a, No 1' (verso, middenonder, in pen in bruine inkt), 'A' (verso, boven voorgaande, in potlood), onleesbare krabbel (verso, rechtsonder, in potlood)
Merkteken geen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934a, nr. 188; Amsterdam 1939, nr. 78d; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 102; Washington 2017, nr. #
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1885, p. 4; Cat. 1901, nr. 874 (De aanbidding der herders); Lindeman 1929, pp. 63, 121-123, 135, nr. T 13; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

De drie koningen bieden Christus hun geschenken aan, vergezeld door hun pages en honden. Dit gebeurt met een grote zwierigheid, die kenmerkend is voor het Utrechts maniërisme waar Wtewael een belangrijke exponent van was. Vooral de expressieve houdingen van Jozef (helemaal rechts), de page links en van de morenkoning (de man met de tulband) springen in het oog.

Lindeman noemt de voorstelling ‘bijna geheel een lichtstudie’ en inderdaad geven de vele witte hoogsels op het oker geprepareerde papier de tekening een bijzonder karakter.1 Het licht valt van links op de voorstelling. De sterke licht-donker contrasten dragen bij aan de dynamiek ervan: de groep rond Maria en Christus steekt helder af tegen de donkere architectuurfragmenten op de voorgrond en de bouwvallige stal op de achtergrond.

De figuren zijn getekend in dunne penlijnen die trefzeker op het papier zijn gezet. De langgerekte figuren in expressieve houdingen sluiten aan bij een Keukeninterieur met Bijbelse scène in Weimar dat dateert van 1605 of vlak daarvoor.2 De witte hoogsels zijn veelal aangebracht in korte, parallelle streepjes, bijvoorbeeld op de lichamen van Maria, Christus en de morenkoning. Deze techniek treffen we ook aan op andere tekeningen van Wtewael, zoals De bruiloft van Peleus en Thetis in Amsterdam van circa 1610 en op de tekening met hetzelfde onderwerp in Haarlem, gedateerd 1622.3 Op basis van deze vergelijkingen kan de Rotterdamse tekening omstreeks 1605-1620 worden gedateerd.

Noten

1 Lindeman 1929, p. 122. Een tekening van Wtewael met De bruiloft van Peleus en Thetis in München (Staatliche Graphische Sammlung, inv. nr. 41062) is net als de Rotterdamse voorstelling uitgevoerd op bruin geprepareerd papier, zie Wegner 1973, pp. 32-33, nr. 145; Munich 1989, nr. 84.

2 Weimar, Kunstsammlungen zu Weimar (Schlossmuseum), inv. nr. KK 4621; Amsterdam 1999, pp. 121-123. Vergelijk bijvoorbeeld de houding van de morenkoning met die van de staande vrouw in het midden van het keukeninterieur; de houding van de page met de jachthoorn op zijn rug, met die van man geheel links en ten slotte Maria (met haar lange bovenbenen) met de vrouw die rechts bij het vuur zit.

3 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1886-A-568; Boon 1978, nr. 499; Amsterdam 1993, nr. 231. Haarlem, Teylers Museum, inv. nr. O 023; Lindeman 1929, nr. T 3.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Joachim Wtewael

Utrecht 1566 - Utrecht 1638

Bekijk het volledige profiel