Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top

Werkgebouw

In het depot staat het object centraal. Er is geen hiƫrarchie zoals in een museum en alle kunst staat kriskras door elkaar. Kunstwerken krijgen een plaats op basis van het materiaal waarvan ze gemaakt zijn; niet op basis van kunsthistorische waarde of betekenis.

Het materiaal bepaalt onder welke klimatologische omstandigheden een werk bewaard moet worden. Er zijn vijf klimaten in het depot, die zijn afgestemd op verschillende materialen: metaal, organisch/anorganisch, zwartwit fotografie en kleurfotografiHet vijfde klimaat is voor de restauratieateliers zodat de restauratoren het niet te koud hebben.  

Al met al zorgt deze benadering voor een ander en voor veel mensen nog onbekend perspectief op de getoonde werken. Deze nieuwe hiërarchie komt ook naar voren tijdens de inhuizing. 

In het depot wordt de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, die het resultaat is van 172 jaar verzamelen, bewaard en verzorgd. Alle werken komen er samen. Zo ontstaan combinaties en dwarsverbanden die niet eerder bestonden. In het depot bevinden zich vier restauratieateliers. Bezoekers kunnen straks meekijken hoe de restauratoren daar te werk gaan. 

Het depot is geen museum

Wat gaat de bezoeker straks zien en meemaken in het depot? Het wordt in elk geval een heel andere ervaring dan in een museum. Het depot is ontstaan vanuit de wens om de collectie te delen met al onze bezoekers. In het museum kunnen we steeds maar een kleine selectie, zo'n 8%, laten zien. In het depot kun je de gehele collectie die wij in 172 jaar verzameld hebben zelf ontdekken en krijg je een kijkje achter de schermen van het museum. 

In het depot zijn veertien compartimenten die worden ingericht met rekken en stellingen voor al die verschillende werken. Onder begeleiding van een rondleider kan je zelf deze compartimenten in, met een groep van maximaal dertien personen. Je mag maximaal 11 minuten naar binnen, daarna heeft de ruimte 49 minuten nodig om te herstellen zodat het klimaat stabiel blijft. Dat is essentieel om de kunstwerken in goede conditie te houden.