:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Vooral geen Principes! Charley Toorop

Charley Toorop (1891-1955) geldt als de krachtigste vrouw in de Nederlandse schilderkunst van de twintigste eeuw. Ze schiep een eigenzinnig, zelfbewust en sociaal bewogen oeuvre. Museum Boijmans Van Beuningen toonde in een grote overzichtstentoonstelling 120 schilderijen, waaronder zestien zelfportretten.

Na een mislukt huwelijk met Henk Fernhout, waaruit drie kinderen werden geboren, vestigde Charley Toorop zich in Bergen. De schilderkunst en haar kunstenaarschap stonden altijd voorop. Haar huis ‘De Vlerken’ was de ontmoetingsplaats voor een bijzondere kring van kunstenaarsvrienden. Piet Mondriaan, Adriaan Roland Holst en Gerrit Rietveld maakten er deel van uit. Bij Charley Toorop is schilderkunst de ultieme vorm van zelfverwerkelijking. Een mooi voorbeeld is het zelfportret uit 1928, dat het museum verwierf. Het was in de tentoonstelling te zien.

De tentoonstelling ‘Vooral geen principes! Charley Toorop’ werd mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds en het K.F. Hein Fonds.