:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Vertoning 'Somos Libres!?' van Michel Cardena tijdens de Queer Geschiedenismaand

Tijdens de Queer Geschiedenismaand zetten we één relevant object uit de collectie van het museum in de spotlight. We hebben daarvoor de film 'Somos Libres!?' van Michel Cardena uit 1981 geselecteerd. Zijn verhuizing naar Nederland stelde hem in staat om nieuwe manieren van zelfexpressie te verkennen, wat zich ook in zijn kunst manifesteerde.

t/m 31 maart 2025
Depot

Het verhaal

In de film ‘Somos Libres!?’ volgen we twee jonge queer mannen die een land ontvluchten waar ze worden onderdrukt. Ze gaan op zoek naar een vrij en tolerant land en reizen via Barcelona naar Amsterdam. Tijdens een reis vol verlangens, seksualiteit en zelfreflectie proberen ze niet op te vallen door in hun omgeving op te gaan. Ze camoufleren zich daarvoor in spiegelende kostuums die ze pas afwerpen wanneer ze hun eindbestemming hebben bereikt. Eenmaal daar roepen ze: "Somos libres!" (we zijn vrij!). Helaas blijkt hun nieuwe thuis niet zo vrij als ze hadden gehoopt: dezelfde intolerantie als in hun vaderland blijkt ook hier aanwezig.

Het verhaal
Beeld uit Somos Libres!?, Michel Cardena, 1981.

Nederland in de jaren zestig bood Cardena niet alleen artistieke kansen, maar ook seksuele vrijheid. Toen een verslaggever van het Algemeen Dagblad hem in 1965 vroeg waarom hij in Amsterdam woont, antwoordde hij: "De Nederlander is liberaal. Hier kan ik de werkelijkheid ervaren, in Colombia niet." Zijn verhuizing stelde hem in staat om nieuwe manieren van zelfexpressie te verkennen, wat zich ook in zijn kunst manifesteerde. Seksualiteit, intimiteit en erotiek bleven zijn hele carrière belangrijke thema’s in zijn “hormonaal gedreven” werk. Een belangrijk concept in Cardenas' oeuvre is warmte: variërend van sociale, culturele en culinaire warmte tot expliciete erotische en seksuele hitte. Hij wilde de zintuigen via kunst opwarmen, om zo de rationele en koude Nederlandse cultuur te transformeren. In 1968 richtte hij daarvoor de "Cardena Warming up etc. etc. etc. Company" op.

Vanaf 1970 begon Cardena als pionier van de Nederlandse videokunst met het verkennen van video als artistiek medium. De camera was volgens de kunstenaar “het verlengstuk van mijn libido”. Zijn videowerk varieert van gefilmde performances in grijstinten met een losse hand-held filmstijl, tot kleurrijke verhalende vertellingen die gebruik maken van geavanceerdere film- en montagetechnieken. ‘Somos Libres!?’ behoort tot de laatste categorie en werd met professionele apparatuur geproduceerd in het Audio-Visueel Centrum van de Erasmus Universiteit te Rotterdam. 

Beeld uit Somos Libres!?, Michel Cardena, 1981.

De film werd in opdracht van Museum Boijmans Van Beuningen gemaakt ter gelegenheid van Cardenas’ eerste grote overzichtstentoonstelling aldaar in 1981.

Meer te zien & doen