:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Dancing Museums II

Welke gewoontes bepalen hoe we door een museum bewegen? Hoe beïnvloeden deze wat we zien en niet zien? Voor het Europese onderzoeksproject Dancing Museums doet choreograaf Ingrid Berger Myhre, verbonden aan Dansateliers, in samenwerking met andere choreografen twee jaar lang onderzoek in Museum Boijmans Van Beuningen naar deze vragen. Door deelname aan Dancing Museums wil het museum de kruisbestuiving stimuleren tussen de disciplines dans en beeldende kunst.

Dancing Museums II - The Democracy of Beings

Dancing Museums is een Europees onderzoeksproject over de kruisbestuiving tussen de disciplines dans en beeldende kunst; hoe kan dans het kijken naar kunst beïnvloeden en verdiepen, hoe kan kunst een inspiratiebron zijn voor dans? Vijf dansorganisaties uit verschillende Europese steden selecteerden ieder een talentvolle jonge choreograaf.

Op initiatief van Dansateliers werken Museum Boijmans Van Beuningen en Dansateliers voor de tweede keer samen. Het onderzoek van Berger Myhre staat in de context van soortgelijke samenwerkingen in onder meer Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Tsjecho-Slowakije, waarbij telkens een choreograaf onderzoek doet in een museum. Tijdens internationale residenties leren choreografen en musea van elkaars ideeën en wisselen ze kennis uit.

Crossovers in het museum

Boijmans heeft inmiddels een rijke traditie met crossovers. Al enige jaren werken we bijvoorbeeld samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest aan het programma Tussen Kunst en Klank, organiseren we mindfulness sessies in het museum en de muziekcompetitie ART Rocks en we ontwikkelden Yeah Boij met het HipHop Huis. Er zijn verschillende redenen om deze crossover-programma's te organiseren. Door de deuren van het museum open te stellen voor andere disciplines interesseer je vaak ook een ander publiek om te komen kijken. De waarde van crossovers heeft zeker ook te maken met het tot leven brengen van een kunstwerk. Het laat bezoekers anders kijken en geeft de kans om hun eigen betekenis er aan toe te kennen.

In beweging

Museum Boijmans Van Beuningen is de komende jaren aan het verbouwen en exposeert de collectie op andere locaties en musea in Rotterdam. Ingrid Berger Myhre beweegt mee met de collectie en doet onderzoek op de verschillende locaties bij de buren, waaronder het Stedelijk Museum Schiedam, het Maritiem Museum en Museum Rotterdam.

Het eigen karakter van het in aanbouw zijnde Depot Boijmans Van Beuningen sluit naadloos aan bij de kernvraag van Berger Myhres onderzoek welke gewoontes bepalend zijn voor hoe bezoekers zich door een museum bewegen. Depot Boijmans Van Beuningen is het eerste depot ter wereld dat toegang biedt tot een complete collectie. De dynamiek van het depot is een andere dan die van het museum: hier worden geen tentoonstellingen gemaakt, maar kun je – zelfstandig of met een gids – grasduinen tussen 151.000 kunstobjecten. De presentatie is niet kunsthistorisch maar gaat over de diversiteit, de enormiteit en de massa van de collectie, in een wisselende opstelling. Er zijn tevens vier expositieruimtes met presentaties van werken uit de collectie, die in een hoger tempo wisselen dan de presentaties in het Atrium. Ook kun je meekijken met bijvoorbeeld conservering en restauratie. Naast de onderzoeksweken op de buurlocaties zal de choreograaf daarom ook het depot meenemen in haar onderzoek.

Partners

Naast Dansateliers doen ook La Briqueterie (FR), Dance4 (GB), Commune di Bassano del Grappa (IT), Mercats de les Flors (ES) en Tanec Praha (CZ) mee. De museumpartners zijn Museum Boijmans Van Beuningen (NL), Bundeskunsthalle (DE), MAC VAL Musée Contemporain (FR), Nottingham Contemporary (GB), Nottingham City Museums and Galleries (GB), Prague City Gallery (CZ), Museo Civico di Bassano del Grappa (IT) en Fundació Joan Miró–Barcelona (ES). Dancing Museums wordt mede ondersteund door het Creative Europe Programme van de Europese Commissie.

Het volledige ‘Dancing Museums’ traject is te volgen op www.dancingmuseums.com.

Terugblik Dancing Museums I (2015-2017)

Tijdens Dancing Museums I gingen vijf – door de organiserende partners aangewezen – dansmakers, een tweejarig onderzoeks- en ontwikkelingstraject aan om nieuwe manieren van interactie met publiek te onderzoeken. Uitgangspunt van het project was de kijker een rijkere en verdiepende ervaring te bieden in de beleving van kunst. Na een reeks residenties in verschillende grote musea mondde Dancing Museums uit in de bijzondere tentoonstelling La Cité (éphémère) de la danse in het MAC Val, Museum voor hedendaagse kunst in Parijs, Frankrijk. Voor de eerste editie van het project nodigde Dansateliers choreograaf Connor Schumacher uit. Tijdens de eerste Rotterdamse residentie werkte hij samen met beeldend kunstenaar Luis Rios Zertuche.

Bekijk het filmverslag van de eerste editie van Dancing Museums. Meer informatie