Vier bijzondere werken uitgelicht
Hieronder lichten we vier bijzondere, nieuwswaardige programmaonderdelen toe. Verspreid door het museum zijn tientallen werken te zien. Sommige komen uit de collectie, anderen zijn gloednieuw. Het volledige programma en een presskit zijn beschikbaar via de website van het museum. Er zijn tientallen kunstwerken en objecten te zien.
melanie bonajo – When the body says Yes
In de majestueuze Bodonzaal presenteert melanie bonajo hun videoinstallatie When the body says Yes, in samenwerking met Théo Demans. Het was eerder te zien als Nederlandse inzending van de Biënnale van Venetië in 2022. Deze hernieuwde versie is voor het eerst in Nederland te zien. In dit werk maken zij op een andere manier contact en gaan op zoek naar menselijke verbinding en gelijkheid. Het verwijst naar The Physical Self van Peter Greenaway, waarin het menselijke lichaam centraal stond en dat geprogrammeerd werd in dezelfde zaal in 1991-’92.
Adrianus Kundert – Labyrinth
Op de binnenplaats van het museum – vrij toegankelijk voor iedereen – staat Labyrinth van Adrianus Kundert. Vrolijk gekleurde, opblaasbare elementen zorgen voor een doolhof waarin je een eigen weg moet zien te vinden. Kundert sluit zo aan bij eerdere speelse kunstwerken die te verbinden zijn met de entree van het museum: denk aan de voetbalkooi van Olaf Nicolai en de garderobecarrousel van Studio Wieki Somers.
Chinees porselein uit de collectie Elie van Rijckevorsel
In 1935, bij de opening van het museum, werd Chinees porselein getoond uit de collectie van Elie van Rijckevorsel (1845-1928). In 2001 tekende kunstenaar Ni Haifeng, in het kader van Unpacking Europe, zijn huid vol met motieven en teksten. Het was een reactie op de betrekkingen tussen Europa en China. Tijdens Snakken naar Boijmans zijn het porselein én het werk van Haifeng opnieuw in deze zaal te zien.
Berndnaut Smilde – 10 sec. ether
De wolken van Berndnaut Smilde kunnen alleen ontstaan in de ruimte als het vochtig en koud is. Het is daarom bijzonder dat ze nu tijdens Snakken naar Boijmans te zien zijn: koud en vochtig zijn normaal gevaarlijke elementen in een museum. Maar: deze route speelt zich natuurlijk niet af in een regulier museum. De Smilde-wolken zijn zo onvoorspelbaar en magisch als wolken in de lucht en hun vluchtigheid onderstreept de kortstondige energie van alles wat er te zien is tijdens Snakken naar Boijmans.