:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Peinture-poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi)

In de zomer van 2022 kwam een langgekoesterde wens van Museum Boijmans Van Beuningen uit. Al decennia was het museum op zoek naar een vroeg schilderij van de Spaanse surrealistische kunstenaar Joan Miró. Met steun van vele fondsen en donateurs kon het museum het schilderij Peinture-poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi) uit 1927 aan de collectie toevoegen.

Het museum verzamelt al sinds de jaren 70 surrealistische kunst. De collectie bevat hoogtepunten van onder meer Salvador Dalí, Marcel Duchamp, Man Ray, Francis Picabia, René Magritte, Unica Zurn en Leonora Carringten. Deze collectie mag uniek genoemd worden en kwam tot stand door steun van vele fondsen, donateurs en bijdragen van overheden. Maar altijd ontbrak het aan een belangrijk schilderij van Miró. Hij werd door grondlegger van het Surrealisme, André Breton, ook wel de 'de grootste surrealist van ons allemaal' genoemd.  

Peinture-poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi) is een van de laatste zogeheten droomschilderijen, een groep werken die Miró maakte tussen 1924 en 1927 en waarmee hij aan het begin van zijn carrière al liet zien dat de werkelijkheid voor hem groter was dan wat daar gewoonlijk onder wordt verstaan.  In de loop van de tijd hebben surrealistische kunstenaars verschillende methoden en technieken ontwikkeld om bij het maken van hun werk het rationeel denken uit te schakelen, van spelletjes tot het gebruik van alcohol en drugs, van toevallig gevonden beelden of structuren tot trance, hypnose en – zoals Miró zelf aangaf – uithongering. Deze nieuwe aanwinst is een treffend voorbeeld van dergelijke surrealistische ideeën en technieken.

Peinture-poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi) (1927) van Joan Miró kon worden verworven dankzij de steun van: Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit, haar Dura Kunstfonds, haar Innorosa Fonds, haar Themafonds Moderne Kunst en de jaarlijkse bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds), Museaal Aankoopfonds, Mondriaan Fonds, Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, VriendenLoterij, Stichting Bevordering van Volkskracht, G.Ph. Verhagen-Stichting, Kring van Eyck, Boijmans Business Club en Boijmans Corporate Members, Stichting Elise Mathilde Fonds, Erasmusstichting en diverse particulieren.

Neem contact met mij op

Graag wil ik meer weten over het bijdragen aan aankopen

Laat mijn gegevens achter

Het formulier is succesvol verstuurd. We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Er is iets misgegaan, onze excuses voor het ongemak. Probeer het later nog eens.