:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Twee studies van een been

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Twee studies van een been
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 226 mm
Breedte 128 mm
Makers Werkplaats van: Giulio Romano (Giulio Pippi)
Inventarisnummer DN 121/18 recto (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1525-1545
Watermerk geen (vV, 7P)
Inscripties 'Go. Romano' (r.o., pen in bruine inkt), ‘3 / connto dal S.[ant]o ambrosio al ramo con / [t]ra li ombrature de li paramenti’ (verso, o., pen in bruine inkt), '2.2.5 - 12.3' (verso, r.b., potlood)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken A.J. Domela Nieuwenhuis (L.356b)
Herkomst anon., Italië; dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (Giulio Romano)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Toen verzamelaar Adriaan Domela Nieuwenhuis dit dubbelzijdige betekende blad uit ‘een oude italiaansche collectie’ aankocht, schreef hij de benenstudie conform de annotatie ‘Giulio Romano’ op de verso aan deze kunstenaar toe.[1] Kruisarceringen, zoals in deze tekening, komen in vergelijkbare figuurstudies van Romano echter vrijwel niet voor. In zijn krijttekeningen werkte deze voor het creëren van plasticiteit in zijn figuren overwegend met parallelle arceringen. Daar komt nog bij dat de schoolse uitvoering en de onnatuurlijke proporties, vooral de naar verhouding kleine voeten, niet op een artistiek getalenteerd tekenaar duiden. Even onbeholpen is de gedeeltelijke schets van een bewening van Christus op de keerzijde. De benenstudie sluit wél aan bij het type naaktstudies dat wij van Rafaël (1483-1520) en Romano kennen, zoals Romano’s zwartkrijtstudie van een staande man met zwaard in Parijs.[2] De Rotterdamse studie is mogelijk van een leerling in het atelier van Romano of van een minder vaardige kunstenaar uit diens omgeving die zich de stijl van de meester trachtte eigen te maken.

Noten

[1] Inventaris 1923, p. 17.

[2] Musée du Louvre, inv. RF 1071.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giulio Romano (Giulio Pippi)

Rome 1492/1499 - Mantua 1546

Bekijk het volledige profiel