:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
17 January 2018

Slow watching met kunstkenners

Emeritus hoogleraar en kunstenaar Carel Blotkamp bedacht een nieuwe indeling voor de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, ‘De collectie als tijdmachine’. Hij wil bezoekers verleiden tot langer kijken. Deze collectieopstelling verleidt de bezoeker om langer stil te staan bij kunst. Carel Blotkamp: ‘Ik wil de blik niet alleen langer vasthouden, en het kijken ook intensiveren. Een museumbezoeker kijkt gemiddeld maar 8 seconden naar een werk, zo is ooit berekend. Mijn missie is geslaagd als ik daar 10 tot 15 seconden van weet te maken.’

‘Ik wil slow watching bevorderen’ – Carel Blotkamp

Om slow watching te bevorderen, gaan conservator Friso Lammertse en Carel Blotkamp in gesprek over kunstwerken uit diverse kunststromingen. Er ontstaat een interessante dialoog tussen twee conservatoren over aandachtig naar kijken naar kunst.

De eerste video belicht ‘Grey, Orange on Maroon, No. 8’ (1960) van Mark Rothko. Friso Lammertse en Carel Blotkamp hebben het over de religiositeit over Rothko’s kunst.

Carel Blotkamp en Friso Lammerste analyseren in deze video ‘The Annucation’ (1470-1500) van Meester van de Virgo inter Virgines. Ze spreken over de manier waarop dit schilderij de kijker mee terug neemt naar de Middeleeuwen.

In deze video praten Friso Lammertse en Carel Blotkamp over ‘Untitled’ van Donald Judd (1984) en de manier waarop deze in de zaal tentoongesteld wordt. Ze praten over de grootte van het werk en de energie van Judds werk.

Friso Lammertse en Carel Blotkamp bespreken Anthonie van Dycks ‘Heilige Hieronymus’ (1618-1620). Ze bespreken de brutaliteit van Van Dycks schilderwijze en de uitzonderlijke talenten van dit wonderkind.

Tot slot gaan Friso Lammertse en Carel Blotkamp in gesprek over verreweg de beste Dalí uit het museum, ‘Couple aux têtes pleines de nuages’ (1936). Ze belichten de fouten in het schilderwerk en genialiteit van Dalí.

Meer zien? Ga op pad met de audiotour waarin de conservatoren Friso Lammertse en Carel Blotkamp je rond leiden door de ‘Collectie als tijdmachine’ en je beeld verrijken om je aandachtiger te laten kijken.