Nog steeds is er sprake van een wit privilege in de danswereld. Sedrig vertelt me dat hij als tiener zijn balletschoentjes zwart verfde, omdat er simpelweg alleen maar witte schoentjes op de markt waren. De dansers vinden het voorbarig om te zeggen dat veel veranderd is in de danswereld, wel komt er langzaamaan een gesprek op gang. “Er is nooit totale erkenning geweest voor de mensonterende praktijken die toen plaats hebben gevonden. Dit brengt ontzettend veel te weeg: gedachten, emoties et cetera. Als je die reacties fysiek gaat vertalen, kan je aan de slag.”
Hoe doe je dat, fysiek vertalen?, vraag ik. “We maken voor onszelf een structuur waarin we voor iedere scene afspraken maken, maar in die structuur wordt er geïmproviseerd.”
Het is de eerste keer dat Sedrig en Christiaan optreden in een museum. Het geeft een totaal andere lading omdat de ruimte deel wordt van de performance, leggen ze me uit. Er is geen scheiding tussen het publiek en de performer, zoals in het theater, waardoor alle elementen, zoals schilderijen, bezoekers en performers één worden. “Het verloop van de performance is afhankelijk van de positie van de bezoeker waardoor elke voorstelling totaal anders kan worden: dat is iets wat gebeurt in het moment, dat kan je niet vooraf creëren”.
Dat er tijdens deze voorstelling iets gebeurde, is een ding dat zeker is: N****Swan was druk bezocht en veertig minuten lang wisten Sedrig en Christiaan de spanning te behouden, een ervaring die bijna niet in beeld te vangen is.
De dansers liepen samen de tentoonstelling binnen en grepen meteen de aandacht van het publiek met de opvallende witte, koloniale kleding. In het ronde centrum van de tentoonstelling lieten ze elkaar los en bewogen ze over de grond, je zag de pijn in hun lichaam en de lege blik in hun gezicht. Langzaam bevrijdden ze zich van hun witte kleding, dansten ze verstrengeld verder naar de volgende ruimte en vonden ze elkaar voor de witte zwaan terug. Het was een performance van tragische schoonheid.
Chrisje Loman, afdeling educatie en publieksbegeleiding