Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top

Rotterdamse cultuursector slaat handen ineen met campagne 'Ik was hier'

Met het plaatsen van zijn naam op de poster lanceert wethouder Said Kasmi op woensdag 2 december in de Doelen officieel de campagne 'Ik was hier', namens Stichting Toegift Rotterdam. Een uniek initiatief van ruim 50 samenwerkende Rotterdamse culturele instellingen om publiek bewust te maken van de mogelijkheid om middels een nalatenschap kunst en cultuur in Rotterdam te ondersteunen en door te geven aan een volgende generatie.

Waar nalaten aan goede doelen breder bekend is, is nalaten aan kunst en cultuur dat veel minder. Ik was hier wil deze bekendheid vergroten en kunst en cultuurliefhebbers attenderen op de mogelijkheid om via een nalatenschap hun liefde voor kunst en cultuur te laten voortleven, ook als zij er zelf niet meer zijn. Daarnaast voorziet het initiatief via de website ikwashier010.nl geïnteresseerden van verdere informatie over nalaten aan kunst en cultuur in Rotterdam.  

Samen sterker

Rotterdam heeft een bruisend cultureel leven. Met musea, theaters, dansgezelschappen en film- en muziekfestivals. Met een nalatenschap, klein of groot, wordt kunst en cultuur in de stad ondersteund én kunnen ook volgende generaties hiervan blijven genieten.

Het initiatief voor de campagne en het platform ontstond twee jaar geleden toen zeven culturele instellingen - de Doelen, International Film Festival Rotterdam (IFFR), Jeugdtheater Hofplein, Kunsthal Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdams Philharmonisch Orkest en Scapino Ballet Rotterdam -, onder het motto ‘samen sterker’, de handen ineen sloegen om nalaten aan cultuur in Rotterdam een impuls te geven. Het initiatief is open voor alle culturele instellingen binnen het Cultuurplan van Rotterdam en inmiddels hebben ruim 40 instellingen zich aangemeld, in vijf verschillende categorieën; kunst, dans, muziek, theater en film.

Het platform en de campagne staan onder de creatieve leiding van 0to9 Creative Agency en worden mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam, Stichting Droom en Daad, Stichting Ondernemersbelangen Rotterdam en Stichting Bevordering van Volkskracht. 

Lanceringsmoment in De Doelen. Foto: Jaiwey Nuij
Lanceringsmoment in De Doelen. Foto: Jaiwey Nuij
Billboard / mast bij Brienenoordbrug. Foto: Marco De Swart
Billboard / mast bij Brienenoordbrug. Foto: Marco De Swart