:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
25 October 2017

Nieuwe presentaties in 'De collectie als tijdmachine'

Verborgen schatten uit de vaste collectie van Museum Boijmans Van Beuningen tijdelijk te zien

Vanaf woensdag 25 oktober zijn in Museum Boijmans Van Beuningen nieuwe presentaties te zien in de collectieopstelling 'De collectie als tijdmachine'. Gastconservator en kunsthistoricus Carel Blotkamp bedacht deze zomer voor 39 zalen een nieuwe opstelling met 500 werken uit de collectie van het museum. Blotkamp daagt de museumbezoeker uit tot slow watching: gemiddeld kijkt een museumbezoeker 8 seconden naar een werk, hij wil daar 10-15 seconden van maken. De gastconservator brengt weer een aantal nieuwe schatten uit het depot van het museum naar de acht zogenaamde wisselzalen. Vanaf 25 oktober zijn hier presentaties van onder anderen Suze Robertson, Kees Timmer en Willem Buytewech te zien. Ook is er grafiek van Dirck Jacobsz. Vellert en Jan Cornelisz Vermeyen te zien, net als een bijzondere editie van Almanak Der Blaue Reiter.

Suze Robertson: verlengd t/m 12 maart 2018

Een van de verborgen schatten is een serie grote tekeningen van Suze Robertson, de belangrijkste vrouw in de Nederlandse schilderkunst van omstreeks 1900. Ze schildert voornamelijk boereninterieurs met kinderen of vrouwen aan het werk, maar ook stillevens en stadsgezichten. Het werk is donker en melancholiek, met een intense, bijna expressionistische heftigheid in de verfbehandeling, vaak in dikke lagen over elkaar. Haar tekeningen zijn krachtig en expressief.

Kees Timmer: verlengd t/m 7 januari 2018

Het werk van Kees Timmer kent trouwe verzamelaars, ook onder kunstenaars. Vanaf de late jaren dertig ontwikkelt hij een geheel eigen vorm van figuratie: gestileerd en expressief vertekend, stijlmiddelen die ook in cartoons worden gebruikt. Timmer schildert mensen, maar dieren vormen zijn hoofdonderwerp. Dieren in de natuur en dieren zoals ze onder de mensen leven; in de dierentuin, in het circus of als huisdier. Zo maakt hij een grote serie schilderijen van honden, soms met hun baas of bazin, op hondententoonstellingen. De wereld van Timmer is overwegend tragisch, of tragikomisch. Het werk van Timmer - net als het werk van Robertson - was al te zien in de vernieuwde collectieopstelling en is nu verlengd mede door enthousiaste bezoekersreacties.

Willem Buytewech: t/m 4 maart 2018

Willem Buytewech, geboren en overleden in Rotterdam, is slechts 33 jaar geworden. Er is nog geen dozijn schilderijen van hem bekend. Desondanks is hij een bijzondere figuur in de Nederlandse kunst van de Gouden Eeuw. Hij wordt gezien als de grondlegger van een nieuw genre, het vrolijke gezelschap, meestal een groep jongelui uit de nieuwe economische elite. En uit zijn tekeningen en etsen blijkt dat hij nog veel meer kan. Hij is origineel in zijn landschappen, die hij zelf etst of door een collega als Jan van de Velde laat etsen naar zijn tekeningen.

Dirck Jacobsz. Vellert en Jan Cornelisz Vermeyen: t/m 4 maart 2018

Een andere verborgen schat is het werk van de twee vroege Nederlandse etsers Dirck Jacobsz. Vellert en Jan Cornelisz Vermeyen. Omdat een gravure maken een arbeidsintensief precisiewerk is, is de komst van de etstechniek begin 16e eeuw voor kunstenaars een hele opluchting. Een plaatje metaal wordt bedekt met een dunne laag was en daarin wordt luchtig met een metalen stift gekrast; daarna worden die lijntjes met zuur uitgebeten, gevuld met drukinkt en afgedrukt. Etsen gaat bijna net zo makkelijk als gewoon tekenen en Jacobsz. Vellert en Cornelisz Vermeyen benutten die vrijheid volledig.

Richard Hamilton: t/m 3 december 2017

Richard Hamilton geldt als vader van de Engelse pop art. Een beroemde collage uit 1956 biedt een staalkaart van wat hem zo fascineert in de, vooral Amerikaanse, populaire cultuur: moderne huishoudelijke apparaten, televisie en film, stripverhalen, reclame die fraaie fotomodellen inzet als verleiders. Ook politieke en sociale onderwerpen schuwt hij niet. Zijn werk is zeer gevarieerd, zowel qua beeld als techniek.

Almanak Der Blaue Reiter: t/m 14 januari 2018

Tot en met half januari is in het museum een bijzondere editie van Almanak Der Blaue Reiter (1912), verworven uit de nalatenschap van Arthur Lehning (1899-2000), te zien. De Almanak Der Blaue Reiter wordt gepresenteerd vanuit zijn herkomstgeschiedenis, waarbij wordt ingegaan op de revolutionaire kunstopvattingen van de Duits expressionistische kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter. Het gaat om een uniek, genummerd exemplaar van de luxe-uitgave van de almanak, inclusief de originele cassette en twee ingekleurde en gesigneerde houtsneden van Wassily Kandinsky en Franz Marc. De Almanak Der Blaue Reiter is de eerste wissel in de vernieuwde collectieopstelling.

Virtuositeit en verbeeldingskracht: Rembrandt-etsen uit eigen collectie: t/m 14 januari 2018

Museum Boijmans Van Beuningen presenteert ruim zestig van de mooiste prenten van Rembrandt. Na een recent restauratie- en conserveringsproject is deze bijzondere selectie van landschapsprenten, genrevoorstellingen, (zelf)portretten en religieuze taferelen voor het eerst te bezichtigen. Hoogtepunten zijn onder andere het Landschap met drie boerenhuizen aan een weg, De heilige Hieronymus bij een knotwilg en De drie kruisen, een van zijn meest experimentele werken. De etsen zijn afkomstig uit de eigen collectie van het museum en worden voor het eerst als groep gepresenteerd.

David Salle: t/m april 2018

De vroege werken van David Salle vallen onder de noemer conceptuele kunst: ze bestaan meestal uit combinaties van foto's en tekst en hebben een documentair, wat raadselachtig, intellectueel karakter. Die eigenschappen blijven in zijn werk aanwezig als hij eind jaren '70 op de schilderkunst overgaat. Vaak maakt hij ingewikkelde combinaties van beelden, naast elkaar of over elkaar heen.