:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
1 December 2025

Nieuw in de collectie: Pris Roos

Museum Boijmans Van Beuningen heeft een nieuw werk van Pris Roos toegevoegd aan zijn collectie moderne en hedendaagse kunst. Verhalen vormen het uitgangspunt van haar werk en komen tot leven in schilderijen en installaties. De aankoop is mogelijk gemaakt door het Berry Koedam Fonds.

In de installatie I See I See I See I See Daily Paper, Clan de Banlieue, Sumibu and Concrete Blossom in Rotterdam-West, 2021, staat een persoonlijk gesprek centraal over het verleden, heden en toekomst naar aanleiding van de Black Lives Matter demonstratie op de Erasmusbrug in 2021. Het werk belicht verbroedering, vriendschap en solidariteit in een betekenisvolle periode.

Het werk

Deze grote installatie bestaat uit schilderijen op gerecycled karton uit haar familie-toko, gecombineerd met losse ijzeren hekken die vrij in de ruimte staan opgesteld. Hierdoor krijg je als kijker het gevoel onderdeel van het werk te zijn. Net als in 2021, toen de kunstenaar zelf getuige was van een dialoog op het Middellandplein die haar inspireerde. Het kunstwerk is gebaseerd op haar observatie van een gesprek georganiseerd door het Rotterdamse advies- en ontwerpbureau Concrete Blossom, met Quinna als host. Jordan (Sumibu), Abderr (Daily Paper) en Richard (Clan de Banlieue) deelden hun verhalen over ondernemerschap, identiteit, nieuwe initiatieven en de toekomst, tegen het decor van het Rotterdamse straatbeeld. Dit gesprek maakte veel indruk op Pris Roos: vier invloedrijke personen van kleur, in gesprek over de toekomst op een levendig plein aan de West-Kruiskade, waar auto’s, scooters en fietsers voorbijraasden. Te midden van de drukte bleven enkele mensen staan, verwonderd en geraakt door een inspirerend en openhartig gesprek.

"Deze aankoop onderstreept onze inzet voor het tonen van divers werk uit Rotterdamse gemeenschappen. Haar installatie brengt hedendaagse stemmen en perspectieven in dialoog met de geschiedenis van de stad. Het werk is een krachtige aanvulling op onze collectie portretten en schilderijen, en biedt een vorm van sociale portretkunst die raakt aan solidariteit, identiteit en het dagelijks leven in Rotterdam."

- Amira Gad en Saskia van Kampen-Prein, conservatoren moderne en hedendaagse kunst

Over de kunstenaar

Pris Roos (zij/haar, 1984) is een multidisciplinaire kunstenaar, onderzoeker en verhalenverteller. Haar praktijk beweegt zich tussen schilderkunst, spoken word, video, performance en installaties. In haar werk onderzoekt ze thema’s als identiteit, migratie, (gekozen) familie en herinnering. Ze verweeft persoonlijke verhalen met die van anderen en geeft zo een stem aan mensen die, net als zij, tussen verschillende culturen en identiteiten bewegen. Haar praktijk vormt op die manier een brug tussen persoonlijke geschiedenissen en een gedeeld collectief geheugen.  I See I See I See I See Daily Paper, Clan de Banlieue, Sumibu and Concrete Blossom in Rotterdam-West is gemaakt in opdracht van het groepsproject A Funeral for Street Culture (Metro54 & Rita Ouédraogo), gepresenteerd door Framer Framed, Amsterdam.

Over het Berry Koedam Fonds

Het Berry Koedam Fonds werd in 2024 in het leven geroepen dankzij een jaarlijkse genereuze bijdrage van de Stichting Abramsen-Koedam. Berry Koedam heeft zich als galeriehouder jarenlang ingezet voor de bevordering van beeldende kunst in Rotterdam. Door middel van internationale uitwisselingen en het initiëren van projecten bood zij kunstenaars een internationaal podium. Sinds 2024 ondersteunt het fonds het Museum Boijmans Van Beuningen jaarlijks bij de aankoop van werken van zowel opkomende als gevestigde kunstenaars die een band hebben met Rotterdam, met bijzondere aandacht voor vrouwelijke kunstenaars en werk dat niet in één discipline is in te kaderen.