:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
2 November 2020

Karel van Manderprijs naar medewerker Boijmans

Sandra Kisters, Hoofd Collectie en Onderzoek van Museum Boijmans Van Beuningen, heeft op de jaarlijkse Kunsthistorische Dag van de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici de Karel van Manderprijs gewonnen. Zij ontving deze zeer prestigieuze kunsthistorische prijs voor haar publicatie The Lure of the Biographical: On the (Self-) Representation of Modern Artists uit 2017, waarin zij het ontstaan van het imago van kunstenaars onderzoekt.

De Karel van Manderprijs

Op 30 oktober, de jaarlijkse Kunsthistorische Dag van de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici, werd aan Sandra Kisters (1973, Venlo), MT-lid en hoofd van de sector Collectie en Onderzoek bij Museum Boijmans Van Beuningen, de Karel van Manderprijs uitgereikt. Ze won de prijs met haar publicatie uit 2017, uitgegeven door Valiz: The Lure of the Biographical: On the (Self-) Representation of Modern Artists. De Karel van Manderprijs wordt gezien als de belangrijkste kunsthistorische prijs van Nederland. De prijs wordt sinds 1958 jaarlijks uitgereikt door de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici voor een belangwekkende wetenschappelijke kunsthistorische publicatie.

The Lure of the Biographical: On the (Self-) Representation of Modern Artists

In haar publicatie laat Kisters aan de hand van drie gedetailleerde casestudies zien welke mechanismen en strategieën een rol spelen bij het creëren van het imago van kunstenaars. Ze bestudeert daarvoor het werk en het imago van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin, de Amerikaanse kunstenaar Georgia O’Keeffe en de Britse kunstenaar Francis Bacon. Ze onderzoekt hoe deze kunstenaars hun persoonlijke geschiedenis inzetten om bekendheid te verwerven, en hoe zij de manier waarop hun artistieke werk wordt geïnterpreteerd, proberen te beïnvloeden.

Kisters’ rijpe studie vormt een prachtige synthese van klassieke kunstgeschiedenis, historische context en moderne inzichten. Een eigentijdse visie op het werk van de naamgever van deze prijs - Karel van Mander, de eerste kunstenaarsbiograaf - en daarmee de favoriet van de jury voor de Karel van Manderprijs 2020.

Juryrapport Karel van Manderprijs 2020.

Sandra Kisters

Sandra Kisters is kunsthistoricus. Ze is sinds 2015 Hoofd Collectie en Onderzoek van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Daarvoor is zij werkzaam geweest als universitair docent moderne en hedendaagse kunst aan de Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit Nijmegen en de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2010 promoveerde ze aan de Vrije Universiteit Amsterdam met een proefschrift dat de basis vormde voor de publicatie waarvoor haar nu de Karel van Manderprijs is toegekend.

Boijmans als plaats voor onderzoek en opleiding

Kisters wil in haar rol als Hoofd Collectie en Onderzoek laten zien dat waardevol kunsthistorisch onderzoek niet alleen aan universiteiten plaatsvindt, maar ook in musea. Museum Boijmans Van Beuningen deelt die ambitie en beschouwt onderzoek naar de eigen geschiedenis en collectie, die inmiddels meer dan 154.000 kunstobjecten omvat, als één van zijn kerntaken. En hoewel het museum sinds mei 2019 langdurig gesloten is voor grootschalige renovatie, gaat het onderzoek door. Zo verscheen dit jaar een publicatie van conservator Els Hoek over de Amerikaanse kunstenaar James Lee Byars, die onderdeel uitmaakt van de reeks wetenschappelijke Boijmans Studies die sinds 2007 gepubliceerd worden. Kisters is lid van de redactieraad van deze uitgaven en zowel medewerkers van Boijmans als kenners van buiten dragen bij aan deze serie. In totaal zijn er nu veertien studies gepubliceerd. De komende jaren zullen daar ook meerdere digitale wetenschappelijke publicaties aan worden toegevoegd, zoals bestandscatalogi over de deelcollecties surrealisme en Italiaanse tekeningen. Bovendien zullen in de vier restauratieateliers in het depot – open vanaf september 2021 – straks grotere restauratieprojecten plaatsvinden, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Naast ruimte voor het uitvoeren en publiceren van dergelijk kunsthistorisch onderzoek, biedt Boijmans jonge kunsthistorici de gelegenheid om te worden opgeleid tot onderzoeker of conservator. Het museum begeleidt momenteel verschillende onderzoeksprojecten in samenwerking met junior onderzoekers; onder andere naar de prenten van Giovanni Battista Piranesi.

Sandra Kisters
Sandra Kisters, Hoofd Collectie en onderzoek, in Depot Boijmans Van Beuningen. Foto Daria Scagliola.

Het museum is trots op Sandra Kisters en de wijze waarop ze het wetenschappelijk niveau en kennisniveau van het museum vormgeeft en ondersteunt.

Directeur Sjarel Ex.

Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici

De Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici (VNK) werd opgericht in 1939 en zet zich in voor de kunsthistorici in Nederland en voor de beoefening van het vak van kunsthistoricus. Ook ondersteunt de VNK kunsthistorisch onderwijs en onderzoek om de publieke zichtbaarheid van het vakgebied te vergroten. De vereniging zorgt er bovendien voor dat kunsthistorici uit alle disciplines elkaar ontmoeten en maakt zo kennisuitwisseling en discussie en advies over vakgerelateerde kwesties mogelijk.