Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top

Hoe presenteer je kunst digitaal?

Een museum is meer dan een gebouw en tentoonstellingen zijn niet de enige manier om kunst te presenteren.

Van een kunstspel in de Rotterdamse haven tot een app die kunstwerken koppelt aan de weersvoorspelling, van mode en skateboards met Boijmans-collectie er op, tot interactieve games die je onderweg kunt spelen: er zijn allerlei creatieve manieren om je museumcollectie te presenteren. Dit soort vragen worden de komende jaren extra relevant. Omdat het huidige gebouw van Museum Boijmans Van Beuningen in 2019 dicht gaat voor renovatie, denken we na over andere manieren om onze collectie te laten zien. We vroegen studenten Communicatie, Media en Informatietechnologie van de Hogeschool Rotterdam en van de opleiding Digital design and development (Devine) in Kortrijk (BE) om hierover na te denken. Het resultaat zijn negentien creatieve en aansprekende ideeën.

Het project begint met een pitch in Museum Boijmans Van Beuningen waarin we de studenten vragen hoe het museum de eigen collectie (digitaal) kan presenteren tijdens de periode dat het museumgebouw is gesloten. Daarbij moeten ze onder andere rekening houden met het bereiken van nieuwe doelgroepen, proberen om een vergelijkbare ervaring te creëren als mensen in het museum zouden hebben en de mogelijkheid onderzoeken hoe je verbinding kunt maken tussen de ‘echte’ wereld en het digitale product.


De studenten werken de eerste week in Rotterdam aan een pitch van twee ideeën die op vrijdag in korte presentaties worden voorgelegd. Naar aanleiding hiervan krijgen ze feedback en kiezen we welk idee verder wordt uitgewerkt.

Presentatie van de eerste ideeën
Presentatie van de eerste ideeën

Presentatie van de eerste ideeën

Vervolgens werken de groepjes twee weken aan het maken van prototypes van de verschillende presentatievormen. Deze worden aan het einde van het project gepresenteerd in Kortrijk en moeten technisch werken, met een goed onderbouwd concept en mooie vormgeving. Een greep uit de toepassingen die de studenten hebben ontworpen:

  • Een website waar ouderen op basis van kunstwerken die ze mooi vinden anderen kunnen ontmoeten.
  • Een spel waarbij je via augmented reality kunstenaars tegenkomt in de stad, die je vervolgens digitaal verzameld om terug te brengen naar het museum.
  • Een maandelijks dance-feest met interactieve kunstvloer; hoe meer dansers hoe meer kunst er op de vloer geprojecteerd wordt.
  • Een spel waarbij je tags kunt plaatsen bij kunstwerken, die je kunt delen met je vrienden.
  • Een chatbot die het mogelijk maakt om met een kunstenaar te praten.
  • Een interactief scherm in de trein waarmee je onderweg figuren uit de collectie in het landschap kunt projecteren en daar digitale afbeeldingen van kunt maken.

Als afdeling educatie van Boijmans zijn we onder de indruk van de diversiteit van ideeën van de studenten van Hogeschool Rotterdam en Devine. Ieder groepje kwam met een ander concept en er is bovendien goed nagedacht over het bereiken van nieuwe doelgroepen en het verhaal dat wordt verteld. De eindproducten zijn van hoge kwaliteit, echte ‘clickable prototypes’. Bovendien zijn we verrast door hoeveel de studenten in drie weken hebben bereikt. Wanneer we dit soort projecten voor het museum ontwikkelen, is onze ervaring dat het soms maanden duurt om tot soortgelijke eerste concepten te komen. De ideeën van de studenten nemen we niet één op één over, maar gebruiken we als inspiratie en feedback bij het ontwikkelen van nieuwe presentaties van onze collectie tijdens de renovatie.

Aftermovie gemaakt door studenten