:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
26 January 2022

Fotoserie Satijn Panyigay over het leegstaande museumpand in de collectie

Museum Boijmans Van Beuningen wordt verbouwd en Satijn Panyigay maakte twee series over dit proces. Vanaf vandaag zijn beide series weer te zien tot en met 6 maart 2022 als onderdeel van de presentatie ‘Renovatie museum’ in Depot Boijmans Van Beuningen.

Daarna worden de werken klaargemaakt voor opname in het fotografie depot.

Uitnodiging tot vertragen

In totaal zijn acht foto’s door Satijn Panyigay (1988, Nijmegen) opgenomen in de collectie, deze worden ondergebracht in het fotografie compartiment van Depot Boijmans Van Beuningen. De beelden zijn afkomstig uit twee reeksen die zij maakte in het lege museumpand — de verlaten zalen zonder kunst en zonder bezoekers. Panyigay maakt fotografisch werk dat de kijker uitnodigt te vertragen.

Eerst legde ze het gebouw van binnen vast vlak na de sluiting, waaruit de fotoserie Twilight Zone (2020) voortkwam, die ook op Art Rotterdam in 2021 getoond is.  Op uitnodiging van het museum legde Panyigay de voortgang van de renovatie en de asbestsanering vast in een aantal bezoeken. Deze tweede serie Soft Solace (2021) toont totaal andere ruimtes tijdens de asbestsanering in het museum. Het binnenkomende licht lijkt een zachte troost te bieden.

Satijn Panyigay, Soft Solace (Museum Boijmans Van Beuningen) 01, 2021, inkjet print on fine art paper, black frame with museum glass, 52,5x70 cm.
Satijn Panyigay, Soft Solace (Museum Boijmans Van Beuningen) 01, 2021, inkjet print on fine art paper, black frame with museum glass, 52,5x70 cm.
Satijn Panyigay, Twilight Zone (Museum Boijmans Van Beuningen) 05, 2021, inkjet print on fine art paper, black frame with museum glass, 52,5x70 cm.
Satijn Panyigay, Twilight Zone (Museum Boijmans Van Beuningen) 05, 2021, inkjet print on fine art paper, black frame with museum glass, 52,5x70 cm.

Aanwinsten

In de Rotterdamse museumcollectie zijn nu vier foto’s uit Twilight Zone en vier uit Soft Solace opgenomen. Sinds vandaag is Panyigay’s verrassende en poëtische werk weer te zien als onderdeel van de presentatie Renovatie museum over het proces van de verbouwing van het naastgelegen museumgebouw. Hier wordt haar werk in groot formaat getoond.

"Voor het museum is het waardevol om via de ogen van een kunstenaar naar de ontwikkeling van het gebouw te kijken, het resultaat heeft iets hoopgevends. Want ook al is het gebouw nu in erbarmelijke staat, door haar ogen gezien wordt duidelijk dat de schoonheid nog steeds niet verloren is gegaan. Als museum willen we het proces vastleggen op niet-documentaire manieren en deze foto’s zijn daar een onderdeel van."

- Cathy Jacob, hoofd Presentaties Museum Boijmans Van Beuningen

Over de kunstenaar

Satijn Panyigay woont en werkt in Utrecht en maakt fotografisch werk waarin stilte en vertraging centraal staan. De strenge maar poëtische analoge foto’s suggereren aanwezigheid in lege ruimtes. In haar werk ontbreken mensen, maar ze blijven verassend menselijk. In haar doorlopende project waarvan beide series onderdeel zijn legt Panyigay lege tentoonstellingsruimtes vast van toonaangevende Nederlandse musea die normaal gesproken hedendaagse kunst tonen. Haar werk is bij Galerie Caroline O’Breen te zien op Art Rotterdam 2022 van 19 tot en met 22 mei.