:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
20 January 2022

Depot Boijmans Van Beuningen wint de Marketing Award Rotterdam 2021

Het jaar waarin Boijmans de stad wereldwijd liet glanzen wordt bekroond met Marketing Award Rotterdam. De prijs werd op het Stadhuis uitgereikt door burgemeester Aboutaleb en wethouder Vermeij.

De Marketing Awards Rotterdam worden jaarlijks toegekend aan mensen of organisaties die een belangrijke bijdrage leveren aan het imago en de promotie van de stad. Op 19 januari ging de prijs naar Depot Boijmans Van Beuningen. De award werd overhandigd aan Boijmans directie Ina Klaassen en Sjarel Ex door burgemeester Ahmed Aboutaleb en wethouder Roos Vermeij van onder meer Economie.

Depot geroemd om uniek en gedurfde karakter

De jury roemde het depot om het uniek en gedurfde karakter, dat wereldwijd inspireert tot navolging. Er is in meer dan 30 landen over het depot geschreven, in duizenden stukken met miljarden lezers. Boijmans is vereerd deze prijs in ontvangst te nemen. Vanwege corona werd de prijs niet uitgereikt in 2021. Dit jaar besloot de jury de draad weer op te pakken, om recht te doen aan alle Rotterdammers die ook in de huidige omstandigheden kans zagen om de stad op een positieve en onderscheidende manier onder de aandacht te brengen. De Marketing Award Rotterdam Oeuvre Prijs werd gewonnen door Mario Kadiks en De Marketing Award Rotterdam voor Aanstormend Talent door Menno van Gorp.

“We zijn verguld met deze award, omdat dit toch wel knotse idee, zo gul met publieke aandacht wordt beloond. Ook de aandacht vanuit musea overal in de wereld is enorm hartverwarmend. Het is een plons in de vijver, de ringen worden steeds groter en groter. Veel dank voor de samenwerking, dank aan onze Rotterdamse partners, Stichting De Verre Bergen, het PR-bureau van Rhiannon Pickles, onze geweldige medewerkers en die van MVRDV. Heel veel dank aan de Rotterdamse gemeenschap, die zo’n prominent onderkomen aan zijn kunstcollecties heeft gegund.” - Sjarel Ex en Ina Klaassen, Directie Boijmans Van Beuningen

In de schijnwerpers

Boijmans heeft in 2021, maar ook daarvoor, veel met makers samengewerkt aan campagnes om de stad, het land en de wereld op de hoogte te houden van de bouw, zorgvuldige inhuizing en opening van het depot. Met alle uitingen en activiteiten wilde Boijmans ook de schijnwerpers richten op Rotterdam, en wat deze stad en de inwoners allemaal voor elkaar krijgen. Na een uitbundige openingsceremonie met Koning Willem-Alexander is Depot Boijmans Van Beuningen sinds 5 november officieel geopend. Het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld is een feit.

Wereldwijde trend

Het depot siert inmiddels landelijk met grote stukken in alle grote en kleine kranten en vele magazines met onder meer uitgebreide fotoseries, beschouwende stukken en/of interviews. Dankzij een goede samenwerking met en de geweldige inzet van Pickles Pr, Rotterdam Partners en MVRDV is in de internationale media in meer dan 30 landen over het depot bericht, met lezers tot in de miljarden.

De museale en culturele waarde die het depot de stad brengt leveren het depot de Marketing Award Rotterdam op. De jury roemt het unieke concept dat de museumcollectie openbaar ontsluit in een publiek toegankelijk depot. Ze stellen dat Museum Boijmans Van Beuningen aan de voorkant staat van een wereldwijde trend in de museale wereld om museumcollecties breder toegankelijk te maken.

Een eervolle vermelding gaat uit naar architectenbureau MVRDV, winnaar van de Marketing Award Rotterdam 2014. Hun unieke ontwerp van het depot heeft in grote mate bijgedragen aan de mondiale aandacht.

Over de awards

De Marketing Awards Rotterdam worden jaarlijks toegekend aan personen of organisaties die de stad Rotterdam gebruiken als voedingsbodem om te pionieren en een bijdrage leveren aan een innovatieve oplossing voor maatschappelijke vraagstukken. En daarmee bijdragen aan het imago en de promotie van Rotterdam in binnen- en buitenland als een veerkrachtige en toekomstbestendige stad. De jury bestaat uit de leden van de brand comittee van de merkalliantie Rotterdam. Make It Happen:

  • Wilbert Lek, directeur Rotterdam Partners (tevens voorzitter van de jury)
  • Mireille Spapens, directeur Marketing & Communications Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Peter Blangé, directeur Rotterdam Topsport
  • Mariel Croon, directeur communicatie Erasmus MC
  • Renske Satijn, directeur Rotterdam Festivals
  • Richard van der Eijk, directeur communicatie en external affairs Havenbedrijf
  • Carola de Vree-van Wagtendonk, hoofd communicatie gemeente Rotterdam
Over de awards
Wethouder Roos Vermeij, Menno van Gorp, Mario Kadiks, burgemeester Ahmed Aboutaleb, Ina Klaassen en Sjarel Ex, uitreiking Marketing Award Rotterdam 2021. Foto: Mamascreen

Video Rotterdam Marketing Awards 2021

Bekijk de video met alle winnaars van de Rotterdam Marketing Awards.

Bekijk de video met alle winnaars van de Rotterdam Marketing Awards. Video door Mamascreen Meer informatie